آفتاب آمد دلیل آفتاب!

 

محمد پروین :

این نوشته گزارشی از عکس العمل هائی است به  دو نوشته اخیر من [ ۱ ، ۲ ]. فکر میکنم نگرشی کوتاه به انها اموزنده باشد. در این نوشته ها، پیشنهاداتی را برای جلوگیری از نفوذ بیشتر لابی گرانی  مانند تریتا پارسی  در سیاست های امریکا برای ارتقای رژیم اسلامی در ایران  مطرح کرده بودم. آنچه مورد نظر بود در نهایت پیش گرفتن راه کارهائی بود که به  توانمند کردن فعالان درون ایران بیانجامد. از خوانندگان طلب کرده بودم که یا  برای تحقق این راه کارها داوطلب شوند و یا اگراز راه کار مفید و موثر دیگری آگاه هستند آنرا مطرح کنند تا من و گروه مهر آنرا شیوه کارهای خود سازیم و یا اگر جنبشی درآن جهت هست بدان بپیوندیم.

 عده ای این نوشته ها را تائیید کردند ولی پیشنهاد کمکی نکردند.  معدودی هم خواستار آن شدند که از لیست ای-میل ما حذف شوند. چند فرد و گروه که در برون مرز به نوعی فعال هستند، سئوالات و پیشنهاداتی را مطرح کردند که متاسفانه تنها تائیید انتقادتی بود که من در این نوشته ها و دها نوشته دیگر عنوان کرده ام. جوابی برای پاره ای از آنها نداشتم و تنها به این کفایت کردم که بگویم ‘آفتاب آمد دلیل آفتاب!” که سرانجام عنوان این نوشته شد‘.

 میخواهم با مرور کوتاه پاره ای  از این پاسخها، یک بار دیگر  کمک برای تحقق راه کارهای پیشنهادی و یا چالش آنها را از شما طلب کنم. با امید اینکه دوستان حوصله کنند و بخوانند، نوشته  کوتاه خواهد بود.

 در ادامه،  نکات و سئوالات مطرح شده از جانب چند نفر را بطور نمونه به اختصار برایتان نقل میکنم:

  •   در اولین ای-میلی که یکی از فعالان و نویسندگان دریافت کردم، به من هشیار داده شده بود که معرفی تریتا پارسی به بایدن برای مسئولیتی در بخش خاور میانه،  توطئه ایست که از جانب خود رژیم اسلامی و لابی گرانش پخش شده است. هدف هم اینست که رژیم میخواهد به مردم ایران بگوید که آنچنان از دولت امریکا اعتبار گرفته است که افراد وابسته آن از طرف دولت امریکا استخدام شده اند. و اینکه این باعث خواهد شد  که مردم به آینده خوبی برای ایران تحت سلطه ملایان امیدوار شوند! در دنباله این آمده بود که بایدن اگر چنین کاری بکند مورد تمسخر جامعه جهانی قرار خواهد گرفت. برای نشان دادن صحت این امر هم اشاره به این شده بود که در تلویزیون پارس  یکی از فعالان ایرانی این امر را دروغ خوانده است.

پاسخ من به این فرد بطور خلاصه این بود که بر اساس آنچه که در نوشته ام نیز آمده است، به احتمال اگرانتصاب تریتا پارسی پیشنهاد هم بشود بدلایل امنیتی او واجد شرایط نبوده و رد خواهد شد. منتها از ایشان پرسیدم: اگرشما فکر میکنید این مسئله حقیقت ندارد، پس از رسمی شدن ریاست جمهوری بایدن، نادرستی آن فاش خواهد شد. بنابراین، آیا هدف  رژیم اسلامی و لابیگرانش از پخش چنین دروغی تنها رنگ کردن مردم برای چند روز بوده است؟  

بعد هم  برایش ای-میلی را از فردی که در تلویزیون پارس این مطلب را در مورد تریتا پارسی  دروغ خوانده بود  فرستادم که در تویتر خود کاملا خلاف آنرا بعنوان یک خبر مهم و واقعی پخش کرده بود. این سئوال را هم مطرح کردم که آیا این فرد توضیحی داد که چرا موضعش را عوض کرده است؟ هنوز پاسخی دریافت نکرده ام.

  •  پاسخ دیگری از طرف یکی از دلبستگان اعلامیه ۱۴ نفر دریافت داشتم. من نظرات خودم را در مورد این بیانیه و دیگر بیانیه نویسی های دلخوش کن در نوشته هائی بیان کرده ام [ ۳ ، ۴۴  ].  این فرد نوشته بود که از انجائیکه من خواسته بودم  کسانیکه ایده دیگری دارند پیشنهادات مرا چالش کنند، نظر ایشان اینست که از این نوشته ها زیاد نوشته میشود. و اینکه پس از بیانیه ۱۴ تن فقط پشتیبان این بیانیه برای نجات ایران هستند.

 نجات ایران با بیانیه ۱۴ نفر در ایران کار این دوستان را بسیار ساده کرده است. کافیست که همه با هم تنها شعار بیانیه، بیانیه را مطرح کنیم وکار رژیم تمام  است!

 پاسخ من به ایشان که متاسفانه نظرش تائیید نکات منفی بود که من در مورد برون مرزیان مطرح کرده بودم  این بود که:

 ”آفتاب آمد دلیل آفتاب”.

  •  خانمی که مسئوول یکی از سایتهای اینترنتی هست به من اطلاع داد که پاسخی در سایت خود منعکس کرده است. در این پاسخ بسیار مفصل، ایشان  به  صراحت بیان کرده است که از طرفداران ترامپ، و خواهان براندازی رژیم اسلامی از طریق مداخله خارجیان و جنگ است  مرا مکررا به مسخره کشیده بود که تو گوئی در روی زمین ما زندگی نمی کنی. بگذارید به چند نکته و سئوالی که این خانم مطرح کرده بود اشاره ای کنم تا ببینید درد ما کجاست:

  1. آیا شما میفهمید که بایدن یک سبزی (vegitable) و کمونیست است؟

  2.   شما از ترامپ بعنوان عقب مانده ترین پرزیدنت امریکا نام برده اید در حالیکه ترامپ تنها رئیس جمهور امریکاست که  به مخالفان رژیم و مردم ایران کمک کرده است. افرادی مانند شما، ترامپ را که رژیم اسلامی و  ملاها را بزانو در آورده است مورد توهین قرار میدهید. شما کسی را که محبوب ترین رئیس جمهور امریکا در دنیا بوده است و اوباما را بیرون انداخت عقب مانده خوانده اید. زمانی که احتیاج به این بود که از ترامپ دفاع شود، افرادی مانند شما او را مورد حمله قرار دادند. حالا که انتخابات دزدیده شد، و رسانه ها رئیس جمهور را انتخاب کردند شما از خبر مربوط به لابی گران به حیرت میافتید؟

  3.  شما نوشته اید که با هر نوع مداخله خارجیان در ایران مخالفید. دلیلی که ما ۴ قرن است که زیر سلطه ملایان هستیم همین هست. شما باید از اینکه زیر عبای ملایان زندگی میکنید خوشحال باشید. درست است؟

 در رابطه به اینکه من نوشته ام که جامعه جهانی بجای تقلیل ارتباطات به جنگ و صلح باید با عدم شناخت رژیم اسلامی مردم آزادی خواه ایران را توانمند کنند، این خانم مینویسد:

     4.     یا دوباره دچار خیال بافی شده اید؟ مبارزه نافرمانی … اینها همه خوش خیالیست

    5.     دکتر پروین، برایتان خبری دارم. ما در حال جنگ هستیم تا امریکا را بعنوان ملتی ازاد نجات دهیم.

              اگر رئیس جمهور شما، بایدن انتخاب شود، یک رژیم سوسیالیستی حاکم خواهد شد و نتیجتا رژیم اسلامی ثروتمندتر

             خواهد شد… حال شما میتوانید زیر لحاف خود بروید  و امید به این ببندید که آزادی خواهان واقعی مانند ما، دزدیدن

             انتخابات توسط بایدن را متوقف کرده و او را مورد استیضاح قرار دهند… 


انعکاس اینها هم برای اطلاع شما بخاطر اینست که ببینید، کسانی که به امید حمله امثال ترامپ به ایران روز شماری میکنند، در عمل‍ لابی گران رژیم ایران را ارتقا داده و بر شعار جنگ-صلح آنها صحه میگذارند.

  •  یکی دیگر از تماسها دعوت یکی از برنامه گزاران تلویزیون بود که نوشته بود:”… موارد مهم و دغدغه های همیشگی را مطرح کردید که راه حلش نفی آنچه تا کنون صورت گرفته نیست. برنامه مشخصی داده نشده اگر مایلید با من تماس بگیرید تا نظرات شما را در یک گفتگوی تلویزیونی انعکاس بدهیم”.

پاسخ من اینبود که هدف من حرف زدن نیست. بنظر میرسد به برنامه های مشخص پیشنهادی منهم توجه نکرده اید. لطفا نوشته ها را دوباره مطالعه کنید. اگر با آنها موافق بودید ومیتوانید درارتقای پیشنهادات مرا یاری دهید و یا پیشنهاد مشخص دیگری دارید، من با کمال میل برای شروع اینکار در برنامه اتان شرکت خواهم کرد. هنوز منتظر جوابی هستم!

  •  خوشبختانه پیشنهادات مثبتی نیز شده بود. گفتگوی با یکی از فعالان آتلانتا که  در زمینه لابی گران فعال است، به اینجا انجامید که همکاری را شروع کنیم. یکی از سیاستمداران کانادا که ایرانی است نیز از زاویه عملی به ماجرای دردناک ما نگریسته  بود و اهداف مشترکی داشت که قرار است دنبال کنیم.

به احتمال زیاد شنیده اید که دیروز حدود ۵۰۰   بیانیه نویس و گروه در خارج ایران  بیانه ای در اعتراض به فرمان خامنه ای در مورد منع ورود واکسن از کشورهای ّغربی منتشر کرده اند. بیانیه با این جمله پایان می یابد:

 ما میتوانیم با بالا بردن صدای متحد اعتراض در مورد فرمان ضد انسانی خامنه ای، افکار عمومی دنیا را علیه اعمال و رفتار ضد بشری جمهوری اسلامی بشورانیم و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان را به حمایت از مردم ایران فراخوانیم.”

احتمالا در انتظارند که رژیم ددمنش اسلامی ترسان و لرزان از بیانیه آنها، دست از جنایات خود بردارد!

قضاوتش به عهده شماست.

 حال سئوالی که از شما کسانیکه اهمیت داده و این نوشته را تا بدینجا دنبال کرده اید دارم اینست که آیا میتوانید خود را از حلقه بیانیه نویسان، ، مصاحبه کننده ها، پتیشن نویسان، ”میخواهیم-میخواهیم” گویان، اشک ریزان حقوق بشر و آنانکه چشم به ”بی همه چیزهائی” چون ترامپ و حمله نظامی به ایران بسته اند جدا کنید و به راه کار و راه کارهائی که متواند ما و مردم درون مرز را توانمند کند کمک کنید؟

 بدون یاری شما، راه کارها هم در حد حرف باقی خواهد ماند. با ما تماس بگیرید. به ما بپیوندید تا با هم از مرز شعار و بیانیه عبور کنیم.

با فرض اینکه شاید مجال خواندن دها نوشته ای را که در سایت مهر موجود است نداشته باشید، باری دیگر و در نوشته ای دیگر، بطور بسیار فهرست وار راه کار های مشخصی را که مورد نظر هست به ارزیابی شما خواهم گذاشت.

به امید ساختن روز و روزگاری بهتر

منابع مراجعه:

 ۱–   از ماست که بر ماست!   

https://mehr.org/blame.htm

 ۲-   Lobbyists’ Win is Iranians’ Loss

https://mehr.org/lobbyists_win_iranians_loss.htm

۳–  “گذار” ، “عبور” یا سرنگونی؟

http://mehr.org/overthrow.htm

۴–  اَلترنتیو رژیم اسلامی چیست و کیست ؟

http://mehr.org/overthrow2.htm