ارمغان اردوغان فاشیست به مردم روژآوا و ترکیه!

بهرام رحمانی :

با خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه، عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در این بخش از سوریه چهارشنبه ۱۷ مهر – ۹ اکتبر آغاز شد. ترکیه قصد دارد با این حمله نظامی منطقه امنی در طول مرز خود با سوریه در عمق ۳۲ کیلومتری این کشور ایجاد کند و مانع از نفوذ کردها شود. دولت متجاوز و فاشیست ترکیه، نیروهای مدافع خلق کرد را «تروریست» می خواند.

«روژآوا» (کردستان سوریه)، در هشت سال جنگ داخلی و خونین و ویرانگر سوریه، آزمونی بزرگ برای یک مدل جدید سیاسی تحت عنوان «کنفدرالیسم دموکراتیک» و هم زیستی ملل و مذاهب گوناگون در این گوشه جنگ زده خاورمیانه بوده است. اما در مقابل دولت ترکیه و در راس هم هرجب طیب اردغان رییس جمهوری مذهبی این کشور، همواره روژاوا را تهدید کرده است در حالی که در این هشت سال نه یگ گلوله از سوی روژآوا به ترکیه شلیک شده و نه کسی و نیرویی ترکیه را تهدید کرده است. نیروهای مدافع خلق روژاوا در این مدت، همواره تاکید کرده اند که قصد جدایی از سوریه را ندارند و برای یک سوریه دموکراتیک مبارزه می کنند. اما دولت ترکیه و نیروهایی سوری که در جنگ داخلی ترکیه حضور دارند و دولت ترکیه از آن ها حمایت می کند بارها تلاش کرده اند به روژآوا حمله کنند و این مدل سیاسی آن را با کشتار مردم و تخریب زیرساخت های این جامعه از بین ببرند. از حدود یک سال و نیم پیش ارتش ترکیه و گروه های تروریستی سوری همراهش کانتون عفرین را اشغال کرده اند؛ ده ها هزار نفر مردم آن را آواره کرده اند و دست به غارت شهر زده اند.

حدود ١١ روز پیش ارتش ترکیه دومین قدرت ناتو به همراه هزاران شبه نظامی اسلامی سوری از هوا و زمین به روژآوا حمله کردند. در شب حمله در مساجد ترکیه «اذان فتح» سرداده شد. شبه نظامیان «الله اکبر» گویان به مواضع نیروهای مدافع خلق حمله کردند و اعدام های صحرایی راه انداختند.

اردوغان، بارها گفته به هر قیمتی که شده آنان را نابود خواهد کرد، حتی به قیمت از دادن متحدانش در ناتو!

سیستم مدیریتی «روژاوا» شورایی است. یک زن و یک مرد رهبری مشترک هر نهاد مدنی و امنیتی را به عهده دارند. زنان نیمی از جامعه محسوب می ‌شوند و مادر و مدیر هم هستند. برای اثبات نقش زنان کافی بود سری به گورستان‌ های منطقه زد. جایی که بیش از ۱۱ هزار نفر در جنگ با داعش کشته شده اند؛ در میان قربانیان جنگ عکس هزاران زن بر سنگ قبرها دیده می شود.

در روژآوا، چند همسری و ازدواج اجباری دختران در این جامعه به شدت سنتی و اسلامی ممنوع شد. متخلفان تحت محاکمات عالانه و مردمی، تنبیه می شوند. همه زبان های مادری و همه مذاهب آزادند. اما همه برای یک جامعه خودگردان دموکراتیک تلاش و مبارزه می کنند.

***

اردوغان رییس جمهوری ترکیه ادعا کرده بود که معاون رییس جمهوری آمریکا در سطحی نیست که با او دیدار کند. این ملاقات اما پشت درهای بسته انجام شد. این خصلبت همه قلدرهای سیاسی در حاکمیت و قدرت است که در مقابل سران قلدرتر از خود، دست ها را بالا می برند و تسلیم می شوند. ترامپ خطاب به اردوغان نوشته بود: «سخت گیر نباش. حماقت نکن!»

حاصل این دیدار توافق بر سر تعلیق عملیات نظامی ترکیه بود.

مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، شامگاه پنج ‌شنبه ۲۵ مهر پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور، اعلام کرد دو طرف بر سر آتش ‌بس در شمال شرق سوریه به توافق رسیدند.

با وجود موافقت دولت ترکیه برای توقف حملاتش به مردم کرد در شمال سوریه به مدت پنج روز، خبرنگار رویترز گزارش داده که صبح جمعه از حومه راس ‌العین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه، صدای شلیک توپخانه و گلوله باران شنیده است.

ادامه مطلبArmaghan Ardoghan…