افسانه دموکراسی اسلامی با حذف سکولارها آغاز شد

سام قندچی :

در آستانهء انتخابات ریاست جمهوری 1396، و پس از 4 سال دولت آقای حسن روحانی، بحث در مورد «دموکراسی» در کانون توجه ایرانیان قرار گرفته است. برخی می پرسند که اصلاً “آیا مردم ایران برای دموکراسی آمادگی دارند”(1)؟ البته شکی نیست که برای آنهایی که بیش از یک قرن است برای دموکراسی سکولار در ایران تلاش کرده اند، “دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است”(2).  

اما در واقع، دموکراسی در ایران، بعد از انقلاب 57، با افسانه “دموکراسی اسلامی،” تحریف شد، چرا که اسلامی بودن، نفی پلورالیسم است، و در نتیجه این عبارت، نفی دموکراسی، و به قول آمریکایی ها، «آکسیموران»است، همانطور که 14 سال پیش در اکتبر و دسامبر 2003، در نقد سخنرانی خانم شیرین عبادی در مراسم نوبل، مطرح شد، اما گوش شنوایی نبود(3). 

در انتخابات نخستین مجلس جمهوری اسلامی، تنها کاندیدای سکولار که توانست از همه موانع عبور کند و برای مجلس انتخاب شود، زنده یاد عبدالرحمن قاسملو بود، اما شخصاً آیت الله خمینی از ورود او به مجلس ممانعت به عمل آورد، و آن آغازی شد برای حذف سکولارها از هر سه قوه قدرت در ایران. از آنجا که دموکراسی در جامعه بعد از انقلاب مطرح بود، کافی نبود که آیت الله خمینی تنها دموکراسی را بعنوان یاوه گویی غربی اعلام کند، که کرد، بلکه همزمان، پروژه “دموکراسی اسلامی” در ایران کلید خورد، که تا به امروز، این افسانه سرایی، ادامه دارد.  

دوسال پیش، در نوشتاری تحت عنوان “چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان،” در مورد نقش اصلاح طلبان، از همان آغاز اعدام های سال 1360، تا به امروز، برای حذف سکولارها، و اشاعه به اصطلاح “دموکراسی اسلام،” توضیح داده شد. اگر فرصت کردید دقیق بخوانید تا به عمق فاجعه “دموکراسی اسلامی،” پی ببرید(4).
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
هفدهم اردیبهشت ماه 1396
May 7, 2017
_______________________________________

1. آیا مردم ایران برای دموکراسی آمادگی دارند؟

http://isdmovement.com/2017/0417/042817/042817.Sam-Ghandchi-Are-Iranian-not%20-ready-for-democracy.htm 

2. دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است!

http://isdmovement.com/2017/0517/050518/050517-Sam-Ghandchi-Secular-Democracy-is-not-a-utopia.htm

 

3. دموکراسی اسلامی پلورالیسم نیست

http://www.ghandchi.com/308-IslamicDemocracy.htm

slamic Democracy is *not* Pluralism
http://www.ghandchi.com/308-IslamicDemocracyEng.htm

4. چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان

http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm

http://www.ghandchi.com/1422-islamic-democracy-myth.htm