افشاگری‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ايران

احسان فتاحي :

کمتر از یکماه از عمر دولت جدید امریکا كه در تاريخ 20 ژانويه 2017 شروع بکار کرد، نگذشته است که دونالد ترامپ در یکی‌ از اولین اقدامات خود پس از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری این کشور از ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران به آمریکا جلوگیری کرد، اما به دستور یک قاضی آمریکایی این قانون به حالت تعلیق در آمد، هرچند که ترامپ از موقتی بودن آن خبر داده بود.

پس از آن جمهوری اسلامی ایران موشک‌هایی را آزمایش کرد، که به گفته کارشناسان بین‌المللی هدف ايران از این اقدام سنجش واکنش و مواضع جدید ایالت متحده بود، در همین راستا و در پاسخ به این رزمایش که هشدار جامع جهانی از جمله آمریکا را به همراه داشت، واشینگتن بلافاصله تصمیم به تحریم 25 شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با تهران را گرفت.

رابرت جرویس از نظریه پردازان بزرگ روابط بین‌الملل بر این باور است که آزمایش دوباره موشکی ایران با هدف آزمودن ترامپ، بسیار محتمل است.

او از احتمال انجام آزمایش موشکی دیگری در منطقه‌ای خبرداد که در مسیر سراشیبی قرار دارد.

بعد از تحریم های جدید، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفته که اسناد محرمانه توافق هسته‌ای با ایران را افشا خواهد کرد.

پیشتر نشریه دیلی بیست به نقل از یکی‌ از اعضای تیم‌ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا مدعی شده بود که ترامپ می‌‌خواهد آن دسته از اسناد هسته‌ای ایران را علنی کند که باراک اوباما مانع از انتشار آن شده بود.

این نشریه نوشت که این اقدام از تشویق قانون‌گذران تندرو، مایکل فلین و مایک پمپئو که برای مشاور امنیت ملی و ریاست سیا انتخاب شده‌اند برخوردار خواهد شد که از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیش از این بارها خواستار شفافیت در ارائه اطلاعات درباره ایران شدند.

در واکنش به این سخنان، جان کری دیروز گفت باراک اوباما در تلاش است تا ترامپ را راضی‌ کند که توافق هسته‌ای را زنده نگاه دارد.

اما آیا ترامپ اجازه دارد اسناد برجام را منتشر کند. پاسخ ساده است، بله، دیلی بیست مدعی شده است ترامپ قصد دارد آن دسته از اسناد غیرطبقه بندی شده را که نیاز به زمان برای فاش شدن ندارد را منتشر کند.

این اسناد شامل ایمیل‌های رد و بدل شده میان جان کری و وزرای امور خارجه کشور‌های خارجی‌، پرداخت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به ایران در قبال آزادی چهار زندانی ایرانی‌-آمریکایی‌ و معافیت‌های محرمانه‌ای که به ایران در توافق هسته‌ای داده شده است، می‌‌شود.

ادعای انتشار این اسناد مورد تشویق و حمایت برخی‌ از نمایندگان جمهوری خواه قرار گرفته است آنهایی که می‌‌گویند این توافق حتی بد تر از آن است که مردم آمریکا تصور می‌‌کنند.

از اسناد دیگر فاش شده توسط دولت ترامپ از زمان اوباما و جان کری می باشد.

تعداد ۲۸۰۰ نامه از طریق میز وزارت امور خارجه ایران به آمریکا ارسال شده است.

بنا به گزارش‌هایی مستند در ۸ ماه پیش از خروج اوباما و جان کری از قدرت به افرادی ناشناس با برخی هویت‌های جعلی از سوریه، عراق و ایران ویزا داده شده است، این هماهنگی با وزارت امور خارجه اوباما و دستورات کتبی جان کری با کنسولگری‌های آمریکا ابلاغ شده بود که اکثرا پاسپورت ایرانی، عراقی و سوری داشتند، علت اینکه صدای همه در آمده رو شدن تبانی وزارت خارجه، جواد ظریف و عوامل جمهوری اسلامی ایران با دولت اوباما می‌باشد. پسر معصومه ابتکار و بسیاری دیگر در این لیست هستند خصوصا کسانی که بصورت فله‌ای توانستند گرین کارت اقامت را بگیرند. اکثر آنها بستگان و سران جمهوری اسلامی ایران هستند، طبق آمار رسیده عده‌ای ناگهان در بورلی هیلز لس‌آنجلس با میلیاردها دلار ظاهر شدند و خانه‌های ۳ میلیون دلار به بالا خریدند، این افراد کیستند؟

اخیر شما فیلمی مشاهده شده که نشان می‌دهد مسجدی در بورلی هیلز ساخته‌اند. این اسناد درز کرده اخیر از وزارت خارجه جدید آمریکا با مهاجران اخیر مطابقت می‌کند.

در حالی که احتمال افزایش تنش‌ها بیش از پیش متصور است، اما تا همین جا نیز مسائلی وجود دارد که می‌تواند در زمینه فعلی مورد بررسی قرار گیرد. مسائلی نظیر اقتصاد و انتخابات ایران، بهای نفت و همچنین موضوع قراردادهای هواپیمایی اما با وجود این هنوز امیدهای زیادی برای ایران در این راستا وجود دارد، زیرا بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی به سمت ایران از اروپا و آسیا می‌آید. جایی که فرانسه، آلمان و چین – از امضا کنندگان توافق هسته‌ای – حمایت اساسی خود از برجام و مفاد آن – از جمله لغو تحریم ها – را تأکید کرده‌اند.

داوود هرمیداس باوند استاد حقوق بین‌الملل اخیراً در گفت‌وگویی به تأثیرگذاری شدید رویارویی منتقدان حسن روحانی در انتخابات پیش رو، اشاره کرده است که تنش‌های اخیر منجر به قوت‌گیری استدلال‌های اصولگرایانی خواهد شد که از همان ابتدا می‌گفتند که آمریکا قابل اعتماد نیست