رژیم ایران در سطح بین المللی به عنوان حامی اول تروریسم، بسیاری از جنایات و عملیات تروریستی علیه شهروندان خود و مردم و كشورهاى منطقه و جهان، را مرتكب شده است. تأسيس سازمان های تروریستی در داخل و خارج ، از جمله شبه نظامیان حزب الله در لبنان گرفته تا حزب الله حجاز و ديگر گروههاى تروريستى در پادشاهى عربى سعودی و کشورهای خلیج، تا دهها گروه شبه نظامى و فرقه ای در عراق و سوريه، و اخيرا حوثی ها در یمن، از جمله فعاليت هاى تروريستى رژيم ولايت فقيه بوده است. علاوه بر اين ، حمایت تهران از دیگر سازمان های تروریستی بین المللی مانند القاعده از سال 2001، که هنوز هم تعدادى از رهبران اين سازمان افراطى را پناه داده، سندى محكم دال بر متنوع بودن پرونده فعاليتهاى تروريستى این رژیم و حمایتش از گروههاى افراطى شيعه وسنى مى باشد.

رژیم ولایت فقیه به راه اندازی شبه نظامیان تروریست اكتفا نكرده، بلكه از روز اول حکومتش، سلسله اى از عمليات آدم ربایی، بمب گذاری و ترور چه عليه قدرتهاى مخالف خود يا حتى معارضين داخلى انجام داده است.

در ادامه مرور مختصری از عملیات تروریستی و جنایات شنیعی که رژیم آخوندی در ایران از سال 1979 تا كنون انجاه داده است را مى خوانيم:

بمب گذارى ها

– دخالت ایران به طور مستقیم در بمب گذاری در سفارت عراق در بیروت در سال 1981 که به مرگ 61 نفر و زخمی شدن 110 نفر منجر شد.

– در سال 1983 بمب گذاری در سفارت آمریکا در بیروت توسط حزب الله با دستور مقامات ايران انجام شد و باعث مرگ 63 نفر شد.

– در سال 1983 نیز، اسماعیل عسكرى، عضو سپاه پاسداران ايران،عمليات بمب گذاری انتحاری در بیروت در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده را انجام داد كه در نتیجه به کشته شدن 241 و زخمی شدن بیش از 100 تن از پرسنل نیروی دریایی و غیرنظامیان آمریکا انجاميد. رسانه هاى امريكا حين حادثه گزارش دادن كه اين تعداد از قربانيان بیشترین تعداد شهروندان امريكايى كشته شده در خارج از میدان های بودند.

– در سال 1983 نيز بمب گذاری در مقر نیروهای فرانسوی در بیروت كه توسط حزب الله، انجام شد و همزمان با بمب گذاری در مقر نیروهای آمریکایی بود، که منجر به مرگ 64 تن نظامى و غیر نظامی فرانسوى شد.

– در همان سال1983 عناصر حزب الله و حزب الدعوه عراقى با حمایت غير مستقيم رژيم ایران، عملياتى را عليه سفارت آمریکا و سفارت فرانسه در کویت و پالایشگاه نفت كويت و عملياتى را در يك محله مسکونی در پايتخت اين كشور انجام دادند كه 5 کشته و 8 نفر زخمی به جا گذاشت.

– در سال 1985 عمليات شكست خورده ترور امير كويت ، شیخ جابر احمد الصباح ، که منجر به كشته شدن تعدادى از نظامیان و شهروندان شد، توسط عوامل جمهورى اسلامى از مزدوران حزب الدعوة عراقي وابسته به ايران انجام شد.

– در سال 1986، ایران حجاجش را به ايجاد شورش و اغتشاش در خانه خدا در حين اداى مناسك حج وادار كرد، که منجر به برخورد صفوف حجاج و مرگ 300 نفر از آنان شد.

– در سال 1994، مقامات ارشد ايران در بمب گذاری بوینس آیرس که منجر به مرگ بیش از 85 نفر و زخمی شدن حدود 300 تن دیگران شد، طبق اسناد دادگاه ويژه آرژانتينى نقش اساسى داشتند كه تا هم اكنون كشور مزبور از كشورها وجامعه بين الملل خواسته تا 7 نفر از سران جمهورى اسلامى را براى محاكمه تحويل دهند. در سال 2003، پلیس بریتانیا هادی پور سفیر سابق ایران در آرژانتین، را به اتهام انجام اين عمليات بازداشت كرد.

– در سال 1996،”حزب الله حجاز” از گروههاى مزدور رژیم ایران ، عمليت بمب گذاری در برج مسکونی ” الخبر” در سعودى را انجام داد كه منجر به مرگ 120 نفر، از جمله 19 تبعه آمریکایی شد. ايران حامى و پناه دهنده عاملان اين جنايت بود كه يكى از ىنها به نام احمد المغسل در سال سال 2015 در بيروت توسط استخبارات سعودى ولبنانى دستگیر شد، او عليرغم اينكه شهروند سعودى بود اما حامل پاسپورت ایرانی بود. اسناد حكومت سعودى نشان مى دهد كه طرح ريزى و انجام عمليات تروريستى ” الخبر” با اشراف وابسته نظامی ایران در بحرین، انجام گرفته بود و عاملان اين جنایت در لبنان و ایران آموزش ديده بودند، و مواد منفجره از لبنان به سعودى از طريق حزب الله وارد كرده بوند، كه شواهد و ادله كافى در اين باره در دست دولت سعودى و تعدادى از كشورهاى منطقه است.

– در سال 2003، رژیم ایران در بمب گذاری شهر ریاض ، نقش مستقيم داشته و اين عمليات تروريستى به دستور یکی از رهبران القاعده در ایران صورت گرفت، و باعث مرگ تعداد از شهروندان سعدودى و اتباع خارجى، از جمله تعدادى از آمریکایی ها شد.

– در سال 2003، یک توطئه تروریستی با حمايت سپاه پاسداران ايران براى بمب گذاری در پادشاهی بحرین خنثی شد، و عناصر گروه تروریستی حمایت شده از سوى سپاه پاسداران ایران و حزب الله دستگير شدند. این عملیات تروريستى عليه بحرين از سوى ايران بین سال های 2011 و 2016 افزایش یافت.

– در سال 2013 امارات متحده عربی شبكه خوشه اى ” حزب الله” که توسط ماموران دستگاه اطلاعاتی ایران و سپاه پاسداران تاسیس شد را كشف كرد، كه مشغول به جمع آورى اطلاعات مربوط به مؤسسات دولتى و سايتهاى نظامی، امنیتی و فعاليتهاى اقتصادی در امارات متحده عربی و انتقال آنها به ایران و حزب الله بود. اين شبكه همچنین مأموريت انتقال اطلاعات درباره قراردادهای تسلیحاتی امارات با کشورهای مختلف را در اختيار سرویس های اطلاعاتی حزب الله را انجام داده وعلاوه بر آن اطلاعاتى درباره چهره های سیاسی و امنيتى و اقتصادى كشور را انتقال داده كه آسیب جدی به دولت، وارد كرده است.

– -در سال 2016 دادگاه جنایی کویت دو متهم ( كه يكى از آنها تبعه ايران است) را به اتهام عضويت در يك گروه موسوم به ” العبدلى” و جاسوسى براى حكومت ايران ، به مرگ محکوم كرد. اين بازداشت شدگان به ارتکاب اعمال ضد امنيت ملى و وحدت و تمامیت ارضی کشور کویت و همکاری با ایران و حزب الله و انجام اعمال خصومت آميز متهم شدند.

– رژیم ایران بزرگترین كننده توزیع مواد منفجره IED در جهان، شناخته شده که برای منفجر کردن اتومبیل ها و نفر برهاى زرهى استفاده مى شود. اين مواد منفجره باعث مرگ صدها نفر از عناصر نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق بین سالهای 2003 و 2011 شده است.

عمليات آدم ربایی

– در سال 1982، یک گروه از حزب الله و دیگر گروه های تروریستی تحت حمایت ایران 96 تبعه خارجی در لبنان، از جمله 25 آمریکایی را ربوده و به مدت 10 سال به گروگان گرفتتند که اين قضيه به عنوان “بحران گروگان گیری” در جهان شناخته شد.

– در سال 1988، عوامل رژيم ايران هواپيماى الجابرية كويت را ربودند كه به طولانی ترین هواپيما ربايى در تاريخ معروف شد وطى آن اعضايى از حزب الله لبنان و حزب الدعوه عراق به دستور مقامات ايران ، هواپيماى پرواز شماره 422 از بانكوك به مقصد كويت را در حریم هوایی عمان ربودند. آنان هواپیما را به فرودگاه مشهد، شمال شرق ایران، بردند و سپس خواستار آزادی زندانیان از اين گروهها در كويت شدند. اين زندانيان به دليل انجام بمب گذاريهاى گسترده در زیرساخت های کشور کویت، و نيز سفارتخانه های فرانسه و ایالات متحده دستگیر و محكوم شده بودند.

ترور دیپلماتها

 

– در سال های 1989 و 1990، رژیم ایران در ترور چهار دیپلمات سعودى در تایلند كه عبارت بودند از عبدالله المالکی، عبدالله البصری، فهد الباهلي و احمد السيف، نقش داشت.

– در سال 2011، ترور سفیر سعودى در ايالات متحدة توسط عوامل ايران با اقدام زود هنگام مقامات امريكا به شكست انجاميد. در11 اکتبر 2011 اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد یک شهروند ایرانیان آمریکا به نام منصور ارباب‌سیَار كه بعدا به 25 سال زندان محكوم شد به عنوان متهم اصلی ، و یک شهروند دیگر ایرانی به نام علی غلام شکوری که افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران معرفی شده است را به ارتباط‌گیری، طراحی جهت ترور عادل الجبیر، سفیر ریاض در واشنگتن متهم شده‌اند.

– در سال 2012 مقامات آذربايجان نقشه ترور مقامات و دیپلمات های آمریکایی در باکو را فاش كردند كه توسط يكى از گروههاى شیعه افراطى تحت حمايت ايران در جمهوری آذربایجان و به دستور سپاه پاسداران ایران برنامه ریزی شده بود.

حمله به سفارتخانه ها

رژیم ایران بيشترين سابقه در بين كشورهاى جهان را در حمله به سفارتخانه ها و اعضاى هيأتهاى ديپلماتيك دارد. اين ياسبقه طولانى نقض كنوانسيونهاى بين المللى در حمايت از سفارتخانه ها از جمله به سفارت آمریکا در سال 1979 و بازداشت کارکنان آن به مدت 444 روز شروع شد. بعد از آن حمله به سفارت سعودى در سال 1987، و حمله به سفارت کویت در سال 1987، و حمله به سفارت روسیه در سال 1988 انجام شد.

– حمله به یک دیپلمات کویتى در سال 2007، و حمله به سفارت پاکستان در سال 2009 و حمله به سفارت بریتانیا در سال 2011، و آخرین حمله به سفارت سعودى در تهران و کنسولگری این کشور در شهر مشهد در ابتداى سال 2016 در ادامه سوابق اين رژيم در تضاد به تمامى قوانين واعراف بين المللى ، انجام گرفته است.

ترور مخالفان

 

– رژيم ایران در ادامه اعمال تروريستى خود یک سری از ترورها عليه شخصيت هاى اپوزیسیون انجام داد، كه از جمله آنها ترور دكتر عبدالحمان قاسملو ، دبير كل حزب دمكرات كردستان ايران در سال 1989 در وین، و معاون او عبدالله آذر بود.

– در پاریس در سال 1991، سپاه پاسداران ایران، شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر ایران در زمان شاه را ترور كرد. در این حمله یک مامور امنیتی فرانسه و یک زن فرانسوی نيز جان خود را از دست دادند.

– در برلین در سال 1992 ایران، دبیر کل وقت حزب دمکرات کردستان ایران صادق شرفکندی، و سه تن از همراهانش به نامهاى فتاح عبدلى و همایون اردلان و نوری دهكردى توسط عوامل ايران به قتل رسيدند. دادستان فدرال آلمان حکم دستگیری برای وزیر اطلاعات وقت ایران علی فلاحیان را به اتهام برنامه ریزی و نظارت مستقيم بر اين عمليات صادر كرد.

اعدام های دسته جمعی و قتل عام مخالفان

رژیم جمهورى اسلامى ایران بعد از رسيدن به قدرت وبا على الخصوص در زمان جنگ با عراق، حدود 120 هزارنفر از مخالفان عضو احزاب سیاسی و در رأس آنها سازمان مجاهدین خلق و نیز جريانات چپ را اعدام كرد. همچنین در یک قتل عام دست جمعی 30 هزار زندانی سیاسی در تابستان سال 1988 اعدام كرد. علاوه بر اين، هزاران نفر از فعالان سياسى ملیتهاى مختلف از جمله عرب های اهوازی، کردها و بلوچ ها به دار ىويخته شدند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، آدم زوبين، در اظهارتى گفت بود که تحریم های اعمال شده علیه ایران به دلیل حمایتش از تروریسم و دخالت در سوریه و حمایت از رژیم اسد و حمایت از شورشیان در یمن، و همچنین به دليل ادامه نقض حقوق بشر ، ادامه خواهد داشت.

گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در خصوص تروریسم بین المللی در سال 2015، که در آغاز ماه ژوئن گذشته منتشر شد، از ایران به عنوان ” حامى ارشد تروریسم بين المللى” ياد كرده بود، و مداخلات تهران در منطقه و حمایتش از تروریسم و خشونت در سوریه و عراق و بی ثبات کردن امنیت و ثبات منطقه اى از طريق فعاليتهاى تروريستى سپاه پاسداران انقلاب را محكوم كرده بود و به نقش اين رژيم در اعمال خشونت مخالفان در بحرین نيز اشاره كرده بود.