امنیت اعراب در برابر شناسایی اسرائیل!

 

faramarz Dadras

 فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی 

چرا سران عرب به کمپ دیوید نمی روند ؟ واقعیت ماجرا چیست ؟ چرا ناگهان سلطان تازه به تخت نشسته عربستان و سه تن از سلاطین دیگر به بهانه های نه چندان مستدل انصراف خود را از شرکت در نشست کمپ دیوید اعلام کرده و به جای خود ولیعهد هایشان را روانه این محل خواهند کرد؟. قرار است دو روز دیگر در سیزدهم و چهاردهم ماه مه 2015، یک نشست امنیتی میان کشور های عرب خلیج فارس و آمریکا در کمپ دیوید برگزار شود.  

این نشست به ابتکار پرزیدنت اوباما رئیس جمهور آمریکا به سران عرب پیشنهاد شده است. هدف این نشست بررسی راهکار هایی برای مقابله با  “اقدامات ایران در جهت بی‌ثباتی منطقه” عنوان شده است. آمریکا می خواهد به کشور های عربی که از تفاهم میان ایران و کشور های پنج به اضافه یک در لوزان نگران می باشند و در این نگرانی در کناراسرائیل قرار گرفته اند اطمینان های لازم را بدهد. خاطره تلخ کمپ دیوید در اذهان اعراب
یکی از دلایل عدم شرکت سران عرب در کمپ دیوید خاطره تلخی است که از این محل و قرار داد صلح میان مصر و اسرائیل در اذهان ملت های عرب هنوز بجای مانده است. سران عرب نمی خواهند با رفتن به کمپ دیوید مانند محمد انورالسادات رئیس جمهور مصر مورد لعن و طعن اعراب واقع شوند. پس از بهار عربی! همه حکومت های کشور های جنوب خلیج فارس نیز با بحران های خطرناکی روبرو هستند و در معرض توفان خشم فزاینده مردم خود قرار دارند. 

پس از قرار داد صلح میان مصر و اسرائیل، همین کشور های عربی که خود قرار است به کمپ دیوید! بروند؛ واکنش های تندی از خود نشان دادند، روابط خود را با مصر قطع و سفارتخانه ها را تعطیل و مصر را از اتحادیه عرب اخراج کردند.

این قرار داد که در سپتامبر  1978با میانجی گری آمریکا انجام شد تنها بسود اسرائیل بود و هنوز پس از گذشت 37 سال مشکلات فلسطینیان در نوار غزه، کرانه باختری روز اردن، اشغال بلندی های جولان در سوریه و بحران در مرز های لبنان بجای خود باقی است. دو سال بعد محمد انورالسادات به دست چند نظامی ارتش مصر کشته شد.

بهانه های نه چندان مستدل برای نرفتن به کمپ دیوید
عادل الجبیر، وزیر امورخارجه تازه عربستان سعودی، در بیانیه‌ای که شب گذشته از سوی سفارت این کشور در واشینگتن منتشر شد، اعلام کرد « تداخل تاریخ برگزاری این نشست با زمان آتش‌بس یمن و افتتاح مرکز ملک سلمان برای کمک‌های بشردوستانه» عنوان شده است. درحالیکه هنوز آتش بس در یمن برقرار نشده است و بجز بمباران و کشته شدن هزاران کودک و غیر نظامی یمنی هیچ کمک بشردوستانه ای از مرکز ملک سلمان بسوی یمن ارسال نشده است.

قابوس سلطان عمان هم به بهانه بیماری در این نشست شرکت نخواهد کرد. سلطان قابوس روز های پایانی زندگی اش را می گذراند و نمی خواهد خود را قربانی جاه طلبی های چند شاهزاده تازه کارعرب کند که به تازگی به مناصبی دست یافته اند. قابوس، معاون! نخست وزیر عمان را به کمپ دیوید می فرستد. از بحرین و امارات متحده عربی ولیعهد های این کشور ها به کمپ دیوید خواهند رفت.

درخواست اعراب، وعده های آمریکا
رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که مقام های کشورهای عرب خلیج فارس برای امضای یک پیمان دفاعی به آمریکا فشار می آوردند تا در صورت حمله خارجی مورد حمایت آمریکا قرار گیرند. اما گفته می شود امضای چنین پیمانی برای آمریکا دشوار خواهد بود 

وعده های آمریکا تنها می تواند در چارچوب فروش تسلیحات نظامی، ایجاد سیستم دفاع موشکی پیشرفته در خلیج فارس برای مقابله با خطراحتمالی جمهوری اسلامی باشد. اعراب امیدوارند تعهدات امنیتی بیشتری بدست آورند.

پرزیدنت اوباما بر این باور است که کشور های عربی منطقه باید به مشکلات داخلی خود رسیدگی کنند او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت« بزرگترین خطری که امنیت کشور های عربی را تهدید می کند خشم فزاینده شهروندانی است که از مشکل بیکاری و فقدان آزادی سیاسی رنج می برند.»

شرط  اسرائیل 
پس از امضای تفاهم نامه میان ایران و شش کشور در لوزان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن اظهار نگرانی و ناخرسندی پیشنهاد کرد که در مذاکرات آینده در پایان ماه ژوئن موضوع شناسایی اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی شرط امضای قرار داد نهایی باشد. سران جمهوری اسلامی بی درنگ واکنش های تندی نشان دادند و گفتند این مسئله ربطی به مذاکرات اتمی میان ایران و پنج به اضافه یک ندارد و آمریکایی ها  نیز آن را تاًیید کرد.

این درخواست اسرائیل در زمانی انجام می گیرد که پارلمان های برخی از کشور های اروپای غربی به خلاف میل اسرائیل و علیرغم فشار دولت اسرائیل شروع به شناسایی دولت مستقل فلسطین کرده اند.

جمهوری اسلامی زمینه های کمپ دیوید دوم! را فراهم کرده است.
ایران دشمن مشترک اسرائیل و اعراب  شناخته شده است. جمهوری اسلامی با سیاست های توسعه طلبانه خود در خاورمیانه زمینه های کمپ دیوید دوم! را فراهم کرده است. برای نخستین بار است که اسرائیل و کشور های عربی خلیج فارس و خاورمیانه در یک خط گام بر می دارند. اسرائیل و برخی کشور های حاشیه خلیج فارس در برابر خطر احتمالی ایران دشمنی دیرینه خود را فراموش کرده اند و به نوعی با یکدیگر متحد می باشند. آیا زمان آن فرا نرسیده پیش از اینکه ایران را مجبور به شناسایی اسرائیل کنند، اعراب پسر عمو های اسرائیلی خود را به رسمیت بشناسند؟ دشمن دشمن من دوست من است.

مقامات آمریکایی گفته اند که در کمپ دیوید آمریکا نیز خواسته های خود از اعراب را با آنان در میان خواهد گذاشت. آیا عدم شرکت سران عرب در کمپ دیوید ترس از فشار های آمریکا برای شناسایی اسرائیل از سوی اعراب می باشد؟ آیا موضوع اصلی نشست کمپ دیوید امنیت اعراب در برابر شناسایی اسرائیل! 

کشور های عربی در وضع ناخوشایندی قرار گرفته اند، نه راه پیش دارند و نه راه پس. در روبروی خود جمهوری اسلامی را می بینند که با نفوذ در حیاط خلوت آنان، موجبات تزلزل و فروپاشی رژیم های عربی را فراهم می آورد و در پشت سر با مردم خشمگین و بستوه آمده خود روبرو می باشند. این رژیم ها قادر نیستند بدون کمک خارجی برای مدت زیادی بر سر کار بمانند و آمریکا و اسرائیل این نقاط ضعف را دریافته اند و رژیم های عربی قادر نیستند همزمان دشمن اسرائیل و ایران باشند.