بازجویی دکتر علی شریعتی در ساواک (۱)

 

همنشین بهار :

مکتوب چهل صفحه‌ای

این ویدئو به «مکتوب ۴۰ صفحه‌ای» اشاره دارد. بخشی از بازجویی‌های سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) از دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۴۷، آنزمان ۳۵ سال سن داشت.
گرچه از آن نامه یا استنظاق بیش از نیم قرن گذشته‌است اما از آنجا که مبارزه با فراموشی، یک وظیفه تاریخی است، و او همچنان یک نام و اندیشه تازه است، تمامی آن مکتوب را، منهای آخرین سطور آن که در دسترس نیست قرائت می‌کنم.
در پاسخ به پرسشهای ساواک، دکتر شریعتی علی‌رغمِ ارتباط با برخی حرکت‌های مخالف رژیم در خارج کشور که بر آن پای می‌فِشُرَد، آگاهانه، تغییر سیاست‌ و دیدگاه‌های حاکمیت را هم به سمت جبران گذشته، برجسته کرده، از رضاشاه با احترام یاد نموده و جانب انقلاب سفید یا بهتر بگویم مضمون اصلی و ضدفئودالی آن (اصلاحات ارضی) را گرفته‌است.
این تنظیم رابطه هوشیارانه را واپسگرایان – الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ – که ریگی در کفش و چیزی در کلاه و عمامه دارند، تفسیر به رأی کرده و نوعی همراهی با رژیم حاکم جلوه داده‌اند. نوکران ارتجاع و استعمار سالیان دراز است پشت سر آن رند شریف هوشیار، صفحه می‌گذارند و هرکدام به نوعی مزّه می‌ریزند، اما نتوانستند و نمی‌توانند از محبوبیت وی بکاهند.

ادامه مطلب