بحران آکادمی سوئد!

بهرام رحمانی :

بحران آکادمی سوئد، هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون در این رابطه، بحث‌های مختلفی منتشر شده است. آکادمی معتبر و جهانی سوئد، که برندگان جایزه نوبل ادیبات و… را تعیین می‌کند در دو روز اخیر، با اعتراض شدید 228 آکادمیک و نویسنده سوئدی مواجه شده است. آن‌ها، در اعتراض به سوء‌استفاده جنسی و قدرت‌طلبی در این آکادمی، بیانیه اعتراضی منتشر کرده‌اند. آن‌ها از رهبری آکادمی سوئد و همکاری آن‌ با شخصی که زنان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است به پا خواسته‌اند. نویسندگان این بیانیه مهم که آن را در رسانه‌ها انتشار داده‌اند، بر این عقیده‌اند که آکادمی سوئد، باید بازسازی شود.

 

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که در نوامبر سال 2017، 18 زن در ارتباط با تجاوز جنسی از مردی که به آکادمی سوئد نزدیک است شکایت کردند. این مرد از این آکادمی کمک مالی دریافت می‌کرد. گویا رهبری آکادمی زبان سوئد پس از آگاهی از این موضوع تصمیم گرفت که تمام ارتباط‌‌ات و به‌ویژه کمک‌های مالی به این مرد را قطع کند. اما انتشار این خبر در رسانه‌ها تبدیل به رسوایی بزرگی در دنیای فرهنگی سوئد شد و نشان داد که رهبری آکادمی سوئد در این مورد چندان جدی و قاطع عمل نکرده است

همین مرد که از او به‌نام یکی از چهره‌های مطرح فرهنگی نام برده شده، هم‌چنین اسامی برندگان جوایز نوبل ادبیات را طی سال‌های 1996 تا 2017 پیش از این‌که رسما اعلام شوند افشا کرده بود. مدارکی که در این بررسی برای ثبوت این ادعا ارائه شده است، اظهارات شاهدانی است که نخواسته‌اند هویت‌شان افشا شود.

این بحران در آکادمی سوئد، سبب شد که چند تن از اعضای دایمی آن از مسئولیت‌هایشان کناره‌گیری کنند. «سارا دانیوس» دبیر دائمی آکادمی نوبل، که از سال 2015 در این مقام فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگاران، درباره کناره‌گیری از پست خود گفت: «کنار رفتن من از پست دبیر دائمی، خواسته آکادمی بود و من نیز تصمیم خود را گرفتم.»

ادامه مطلب