بحران بهحوزه علمیه قم و طلاب و انصار حزبالله هم رسید!

بهرام رحمانی :

بحران درونی و جناحی حکومت اسلامی به‌حوزه علمی قم هم رسید. دادسرای ویژه روحانیت قم روز پنج‌شنبه، 22 شهریورماه، اعلام کرد که در پی «شکایت» معاونت حقوقی ریاست جمهوری از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه، پنج نفر را احضار کرده است.

در تجمع 25 مردادماه سال جاری در مدرسه «فیضیه» قم که در اعتراض به «فساد اقتصادی» برگزار شد، شماری از حاضران شعارهای ضددولتی سر دادند و نوشته‌هایی تهدیدآمیز علیه حسن روحانی در دست داشتند.

از این تجمع، تصویر شعارنوشته «ای آن که مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت، شعاری که تلویحا حسن روحانی را به‌سرنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی تهدید می‌کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، 19 دی 1395 هنگام شنا در استخر، دچار عارضه قلبی شد و درگذشت. اما این شعار به‌طور ضمنی هم مرگ هاشمی را «قتل» عنوان می‌نمود و هم روحانی را تهدید به «قتل» می‌کرد.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی نیز در مجلس و در نشست سئوال نمایندگان ار رییس جمهوری، به‌حوادث چند روز اخیر از جمله شعارهای تند و تهدید تلویحی علیه جان او در جریان تظاهرات گروهی از روحانیون در قم، گفت: «دلم برای این‌ها نمی‌سوزد و اگر من تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست، اما چه شد عده‌ای جرات کردند رییس جمهوری کشور را تهدید به‌مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما و شما فاصله است و به‌غلط فکر کردند بین مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله است.»

او گفت: «ما اگر وحدت داشته باشیم فیضیه، یعنی مرکز انقلاب اسلامی، تبدیل نمی‌شود به جایی که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند، باید با هم متحد شویم ودست در دست هم پشت رهبری حرکت کنیم.»

اختلاف جناح‌های حکومتی به‌جایی رسیده که رهبرشان ناچار شده سران حکومت‌شان را جمع کند و نسبت به‌کشمکش جناح و حتی به یاجاد تشکیلات و دولت موازی انتقاد کند.

آیت‌الله خامنه‌ای سردمدار حکومت اسلامی در سخنان تازه‌ای به همه هشدار داد که در انتقاد از اوضاع کشور مبالغه نکنند. او شرایط کشور را بسیار حساس خواند و گفت «دشمنان» همین انتقادها را برجسته می‌کنند و بر «اضطراب افکار عمومی» می‌افزایند و «ویروس بدبینی» را گسترش می‌دهند. او گفت انقلاب و کشور در حال «پیشرفت» است و این یک «رجزخوانی» نیست.

ادامه مطلب

Bohran der hovze…