بررسی تحلیلی اوضاع ایران و آمریکا و جهان از ترور لاس وگاس تا برجام

ناصر احمدی :

بررسی تحلیلی اوضاع ایران و آمریکا و جهان از ترور لاس وگاس تا برجام

کانون اصلی سخن امروز ما، بر محور دو عنصر متضاد نظام سرمایه است.

 نه بالایی های ایران و آمریکا قادر به حکومتند و نه پایینی های آمریکا و ایران تحمل حاکمان را دارند. یکچنین شرایطی بقول لنین، سرآغاز روند انقلابی جامعه است.

 صحبت ما در رابطه با «بالایی ها» حول جابجایی مهره‌های کوچک سرمایه داری منطقه در بین دو بلوک امپریالیستی غرب به شرق یعنی چرخش از کمپ آمریکا و اروپا به کمپ روسیه و چین است مانند ترکیه، پاکستان، قطر، عربستان، مصر و قوی‌ترین گروه شریک در حکومت لیبی که ورود آمریکائیان را ممنوع اعلام کرده است.خود جمهوری اسلامی هم که اتفاقاً خمینی و روحانیت مدافع کودتای 28 مرداد بودند، اما بنا به فشار انقلاب 57 ، از همان اِشغال سفارت آمریکا، آغازگر این جریان شد.

صحبت ما در رابطه با «پایینی ها» هم حول تغییر توازن قوای طبقاتی در دو جامعۀ ایران و آمریکاست که روز به روز و ساعت به ساعت و دم به دم شدت و گسترش می‌یابد، و نتیجتاً استیصال و درماندگی و بحران بالایی ها را بنحو بی سابقه ای می افزاید. افزون بر این نیز، فعال شدن مبارزات دو جامعۀ اروپایی اسپانیا و فرانسه را می بینیم که مبارزات اولی با هویت حق طلبی و رفراندم و جدایی خواهی آغاز شده است و مبارزات  دومی هم در ادامۀ جنگ طبقاتی سراسری سال قبل فرانسه، بنا به دعوت 9 اتحادیۀ کارگری با هویت هجوم علیه قانون کار بورژوایی، و بطور آشکار همان هویت جنگ کار و سرمایه است.

منابع خبری سری اول و ارزیابی ما : از سایت آزادی بیان سخنان معلم زرتشت احمدی راغب در رادیو پیام از دید ما بیانگر آغاز سیکل کاملی از «پیوند جنبش معلمین با جنبش کارگری» بود – لینک سحنرانی جعفر عظیم زاده و محمود صالحی و سرود انترناسیونال توسط زنان و مردان همدوش طبقۀ کارگر در مزار محمد جراحی نیز بنظرما بیانگر یک سر و گردن گسترده‌تر و جوشش راه شاهرخ راه ما بود – سخنان معلم ایوب رحمانی در تلویزیون افق جنبش کارگری از دید ما نشان می‌داد که صدای کودک و کارگر افغان در مبارزات جامعه زنده و فعال است – سخنان محمود صالحی در مورد فوت محمد جراحی در رادیو پیام خم بیانگر مواضع هشیار طبقه کارگر بود.

  باری سخنان پیروز نامی رئیس کانون صنفی معلمان اهواز در تلویزیون رو در رو بنظر ما بیانگر طیفی از گرایش راست در جنبش معلمین بود آنهم با این ویژگی که در عین حال که فرزندشان بخاطر بی‌عدالتی‌ها و بی مسئولیتی های جمهوری اسلامی معلول ذهنی حرکتی شده است اما قلب و نبض ایشان همچنان با حسن روحانی می زد، و سخنان معلم جواد لعل محمدی نیز در همین تلویزیون از دید ما بمعنی نقد ناسیونالیستی به کیفیت آموزش در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان بود و اگرچه این معلم نیز از عدالت و بی‌عدالتی صحبت می‌کنند اما در آن نیم ساعت مصاحبه، کوچکترین اعتراض سرنگونی طلبانه علیه کل رژیم نشان نداد – ویدیوی ستار رحمانی حول روز معلم هم متأسفانه باز نشد و لذا از کم و کیف نظر محروم ماندیم.

منابع خبری سری دوم و ارزیابی ما – از فیس بوک فیلم‌ مربوط به اعتصاب 100 نفر از جنبش مالباختگان اهواز که شعار توپنده و سهمگین «می‌کشیم می‌کشیم آنکه برادرم کشت – روحانی بی‌غیرت این بود جواب ملت – شریعنی حیا کن خوزستان را رها کن» می دادند و بانک سپاه پاسداران را نیز به آتش می‌کشیدند از دید ما  دور دیگری از تضاد رئیس جمهور و قوۀ قضائیه را تشدید کرد بطوری که روحانی می‌گفت بعضی‌ها همه‌اش بلدند که الکی گیر بدهند و دستگیر کنند، و صادق لاریجانی هم جواب داده که بعضی‌ها هم فقط بلدند به برجام بچسبند و سرمایه شان برجام است- در فیلم دیگری امروز در اهواز از همین جنبش مالباختگان با قدرت سهمگینی می‌گفتند «هرچی میخواد بشه بشه پولمونو میگیریم ، نصر و من الله و فتح القریب مرگ بر این دولت مردم فریب» – فیلم سینه زنی بسیار آهنگین و متین و پُر از شعار و محتوا از جنبش مالباختگان در ایام تاسوعا و عاشورا نیز از دید ما یعنی این مردم حق طلب بقدری هشیارند که کوچکترین وقفه‌ای به تحصن شبانه‌روز و مبارزۀ بی امانشان راه نداده‌اند – فیلم زنان و مردان کفن پوش از جنبش مالباختگان هم که بیشترشان زنان بودند بنظر ما بیانگر مرحلۀ نوین و عزم و رزم سرنگونی طلبانۀ آنان بود – فیلم اعتراض توپنده جنبش دانشجویی در رابطه با فوت یکی از دانشجویانی که بخاطر گاز گرفتگی و بی کیفیتی خوابگاهش بوده اما مسئولان دانشگاه به دروغ ناشی از مریضی او می‌خواندند، و فیلم دیگر جنبش دانشجویی که دانشجویان با شعارهای توپنده در درون دانشگاه نسبت به وعده وعید های دروغین مسئولین می خروشیدند، هر دو بیانگر دوباره به میدان آمدن جنبش دانشجویی آنهم با سرآغازی بسیار سهمگین و رزمنده است بطوری که می‌گوییم وای به حال جمهوری اسلامی اگر این جنبش نیر مثل جنبش معلمین دست در دست جنبش کارگری بگذارد – گزارش بسیار مفصل محمود صالحی از داستان سین جین ماموران امنیتیاز دید ما قطعا هشیاری ستودنی و موضع انقلابی طبقۀ کارگر بود.

منابع خبری سری سوم – اخبار شامگاهی صدای آمریکا، از تلویزیون میهن سخنان ایرج مصداقی، کورش عرفانی، محمد رضا روحانی و حشمت رئیسی، دکتر آلبرت – از تلویزیون دیدگاه سخنان کورش عرفانی، و برنامۀ تلویزیونی آپوزیت 203 به بیان افشین. از رادیو همبستگی سخنان بهروز فراهانی

وضعیت بسیار شکنندۀ بالایی ها

با چرخش فزایندۀ همپیمانان آمریکا به جبهۀ روسیه و چین، و فشار وارده از پایینی ها به بالایی ها و تحمیل پذیرش 800 هزار جوان مکزیکی به این ترامپ، «کرۀ شمالی و برجام» جانشین «داعش» شد، و دلسردی اروپا از دیوانگی ترامپ به اوج رسید. در چنین اوضاع جهنمی نه تنها خودزنی عاشورای ترامپی در دل جامعه در لاس وگاس خونین شد، بلکه وزیر امور خارجه نیز جناب ترامپ را احمق دیوانه خواند و با احتمال یک رگه انشعاب در کاخ سفید، هیچ میل و گرایشی برای استعفا و خروج از کاخ سفید نیز نشان نداد.

 وزیر جنگ ترامپ نیز که اتفاقاً از نظر جنگ افروزی به مقام زمخت سگ هار معروف بود، در برابر «برجام» برخلاف تند و تیزی پیشین اش، به سبک نرمش قهرمانانه در صف وزیر خارجه شد، و یک عقب نشینی محسوسی در قبال ترامپ از خود بجا گذارد، و چنین شد که کارشناسان سیاسی، یکچنین کاخ سفیدی را به مهد کودک و شیرخوارگاه، به فضای سِیر و سیاحت، به زمین ورزش و گلف، و به میدان رقابت‌های باشگاهی تشبیه کردند.

 در یکچنین اوضاع بلبشوی کاخ سفید، تمامی فرماندهان نظامی ارشد، به همراه همسرانشان آنهم در دیدار ویژه و عاجل و رسمی به اتفاق ترامپ و همسرش، برای نجات آمریکا به همفکری و شور بننشستند.

این اوضاع در حالی شتاب می‌گیرد که به پشتبند سه توفان مرگبار و گیج‌ کنندۀ ماه گذشته، بعلاوه واقعۀ تروریستی و مرگبار لاس وگاس دو هفتۀ پیش، هم‌اکنون نیز با مرگبارترین آتش سوزی پیشرونده در ایالت کالیفرنیا مواجه شده اند، بطوری که گذشته از 21 کشته و 100 ها نفر زخمی تاکنونی، تازه در مقدماتی ترین صدمات این بلای منشاء گرفته از گرمایش زمین، به سوختن 25000 خانه و واحد تولیدی و به تخلیۀ 30000 سکنه متحمل شده‌اند. در همینجا بود که من و رفیق هنمفکرم، هم با اشک های جانسوز مردم آمریکا قلبمان درد گرفت و همگریه شدیم، و هم فاتحۀ ابرقدرتی آمریکا را با قوت حس کردیم. ابرقدرتی که آمریکا و جهان را به زرادخانۀ جنگی بدل کرده است، در صورت عقل و خرد و عشق انسانی، نه تنها می‌توانست با سرمایه‌گذاری و مهندسی های صحیحی جامعه را در فروفتادن به چنین بلایای بنیانکنی در امان نگهدارد، بلکه یک زندگی بالنده و ارتقا یابنده ای نیز به مردمش نوید میداد و سرمشق جانیان می شد.

  همزمان با یکچنین وضعیتی در کاخ سفید، یک وضعیت مشابهی نیز در حکومت و کاخ سیاه جمهوری اسلامی می بینیم بطوری که علاوه بر سخنان جالب رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و رئیس مجلس که بیانگر قهرمانی و شمشیر کشی از نوع یک ترس جدی بود، همچنین علاوه بر اغلب وزرای دولت نیز که هرکدام به نوبۀ خود یکچنین ترس غلیظی را با تکرار یک متن تقریباً مشابهی حول تهدیدهای ترامپ به جامعه و جهان عیان کردند، اما از همه مهم‌تر، ضمن افشای دروغ‌های همدیگر بین وزرا و نمایندگان و سخنگوی مجلس حول آمار بیکاری، با رسیدن اولین امواج توفان و شعارهای توفنده و سهمگین از پایین به بالایی ها، آنهم بموازات ریخته شدن بحران ابرقدرت نظام سرمایه به برجام بعلاوۀ چرخش سیاست اوبامایی به افسار گسیختگی فاشیزم ترامپی، نه تنها در داخل جامعه شاهد دور وسیع و غلیظتری از دعوای جناحی رئیس جمهور حسن روحانی و قول قضائیه صادق لاریجانی بودیم، بلکه با ویژگی احتمال تروریست خوانده شدن سپاه، چه حسن خان و چه صادق خان هردو برای حفظ یکدستی سرمایه داری شکننده و کوچک شان در قبال ابرقدرت توفنده، نسبت به این بازوری نظامی یعنی به «سپاه» ابراز ارادت غیظی نشان دادند  .

اندر رقابت ابرقدرتی چین و آمریکا

چند فاکت از کتابی بنام «در سایۀ قرن آمریکایی، ظهور و سقوط قدرت جهانی ایالات متحده» به قلم آلفرد مک کُوی را توسط کورش عرفانی در تلویزیون میهن از دقیقه 34 تا 52 در لینک زیر ملاحظه می کنید.

اقتصاد آمریکا تا 15 سال آینده 50% و اقتصاد چین 400% یعنی 6 برابر رشد خواهد داشت و کلاً در سال 2030 کشور چین قدرت اول جهان خواهد بود.

اختراعات ثبت شدۀ آمریکا در سال 2008 رقم 232000 بوده و اختراعات چین 195000 مورد بوده است اما در سال 2014 رقم ثبت شدۀ اختراعات چین سالانه به 801000 در برابر رقم 285000 آمریکا رسیده است که در ظرف یک دورۀ 9 ساله 3 و نیم برابر رشد نشان می دهد.

در ساختن اَبَر یارانۀ قوی، آمریکا تا سال 2010 جلوتر از چین بوده اما به فاصلۀ 6 سال در 2016 بوده که چین اولین ابرکامپیوترش را ساخت بطوری که تمامی میکروپروسوسورها یا ریزپردازهای کامپیوتر نیز ساخت خود چین بودند، و هم اکنون 167 اَبَر یارانه دارد و این در شرایطی است که 50 سال دیرتر از آمریکا وارد میدان رقابت شده بود.

در مورد کیفیت آموزش نیز با مطالعه‌ روی نیم میلیون دانش آموز، در سال 2012 معلوم شد که نوجوانان 15 سالۀ چینی به مقام اول در ریاضیات و علوم، و نوجوانان آمریکایی به مقام بیستم در علوم و بیست هفتم در ریاضیات دست یافتند که درواقع تکنسین ها، مهندسین، دانشمندان و مخترعین 15 سال بعد خواهند بود.

همچنین در عرصۀ ساخت ماهواره های نظامی که در سه مدار زمین قرار می‌گیرند، و در ساخت موشک ها و موارد دیگر نیز در این کتاب فاکتهای مشخصی ارائه شده است.

کیسنجر کارشناس استراتزیک 90 و چند سالۀ آمریکا، که همواره از دورۀ مائو فعال بوده و به ابرقدرتی آمریکا تأکید می گذارده، اخیراً با دیدار از شهر پکن، روبرو شدن آمریکا با چین را بازی با دم شیر و خودکشی توصیف کرده و همکاری با چین را یک ضرورت استراتژیک برای آمریکا تأکید کرده است.

ناصر احمدی و رفیق همفکرم – 14 .10. 2017