تروریست واقعی کیست؟ کوردها، آلمان و ترکیه

حنیف حیدرنژاد :

براستی تروریست واقعی  چه کسی است؟  تفسیری کوتاه اما کاملا روشن و صریح با استدلالی بسیار محکم!

توضیح: شبکه یک تلویزیون آلمان در برنامه خبری شامگاهی خود در روز 20 مارس 2017 با اشاره به تظاهرات 30 هزار نفری کوردهای ترکیه در شهر  فرانکفورت به عکسی از عبدالله اوجلان رهبر حزب «پ ک ک» اشاره کرد و گفت حرکت دادن پرچم مُنقش به عکس این فرد در خیابان های آلمان به تازگی در آلمان ممنوع شده است، با این وجود صدها نفر در تظاهرات فرانکفورت چنین کردند و پلیس هم دخالتی نکرد. حزب  «پ ک ک» از سال 1993 در آلمان به عنوان یک حزب تروریستی، ممنوع اعلام شده است. اینکه تظاهرات کوردها امروز در آلمان اجازه برگزاری پیدا کرده کافی بود تا ترکیه اعتراض کند که چرا مراسم تبلیغات انتخاباتی وزارای دولت ترکیه ممنوع می شود اما کوردهای طرفدار عبدالله اوجلان می توانند تظاهرات کرده و عکس او را  به هوا بلند کنند؟ دولت ترکیه دولت آلمان را به دوگانگی و سیاست یک بام و دو هوا متهم می کند.

در گزارش خبری توضیح داده شد که پلیس با توجه به حساسیتی که کورد ها نسبت به عبدالله اوجلان دارند از حمله به تظاهرات کنندگان و جمع آوری تصاویر اوجلان خودداری کرد تا جو متشنج نشود. در عین حال ماشین های پلیس به دفعات از تظاهر کنندگان میخواستند تا عکس ها و نشانه های ممنوع اعلام شده را جمع کنند.  بعد از این گزارش نظر مفسر پخش شد.
http://www.tagesschau.de/sendung/tagesthemen/index.html

***

ترجمه: “حمایت از یک  سازمان تروریستی، این اتهامی ست که به دولت آلمان نسبت داده می شود. سوال اما این است: واقعا تروریست واقعی چه کسی است؟
رهبر حزب پ ک ک  که 18 سال است در یک زندان در ترکیه تحت نظر است، یا رئیس جمهور ترکیه، که ده ها هزار مخالفین سیاسی را تحت تعقیب قرار داده و به زندان کشانده از جمله نمایندگان پارلمان از حزب طرفدار کوردها، حزب ها د پ؟
واقعا چه کسی تروریست است؟ مردی که سالها پیش با اعلام آتش بس، پایان ترورهای پ ک ک را اعلام کرد، یا رئیس جمهوری که در مناطق کورد نشین در ترکیه یک جنگ جنایتکارانه را هدایت می کند، آنهم بدون هیچ ملاحظه ای نسبت به غیر نظامیان؟

بر اساس یک گزارش سازمان ملل از ماه جولای سال 2015  بیش از 350 هزار انسان توسط ارتش ترکیه از مناطق مسکونی خود خارج  شده و آواره  شده اند، در موارد بسیاری بطور سیستماتیک خانه های آنها ویران شده است. هزاران نفر کشته شده اند، زنان مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته اند. حالا واقعا این سوال مطرح است که براستی تروریست واقعی چه کسی است؟

دستان حزب پ ک ک به قدر کافی خونین هست که مطمعنا نشود ساده لوحانه آن را فرشته صلح  دانست. اما مدت هاست که موضوع  دیگر حزب پ ک ک نیست، بلکه همه اپوزیسیون در ترکیه مسئله است. فرقی نمی کند که معلم باشی یا سیاستمدار یا روزنامه نگاری زندانی همچون “دنیس یوچل” ، همه به تروریست بودن متهم می شوند، آنهم فقط برای اینکه نمی خواهند در از بین رفتن دمکراسی تماشاچی باشند.
به همین خاطر دولت آلمان سرانجام  باید به این وضع خاتمه دهد که دولت ترکیه برایش دیکته کند که چه کسی در آلمان تروریست محسوب می شود. در غیر اینصورت خود را  شرک جرم  رژیمی می کند که برای تحکیم یک حکومت انحصارطلبانه حتی از روی اجساد هم عبور می کند.”

تفسیر: گِئورگ رِستله، مجری مجله سیاسی مونیتور در شبکه یک تلویزیون آلمان

ترجمه: حنیف حیدرنژاد
……………………………………………..

پیوندهای بیشتر
تفسیر در یوتیوپ
https://www.youtube.com/watch?v=ThzpVcqqUqA

تفسیر همراه با متن
http://www1.wdr.de/daserste/monitor/interaktiv/tagesthemen-kommentar-pkk-100.html