ترکتازی آمریکا در سازمان ملل متحد ؛ به دنبال موضع واکنشی جنبش عدم تعهد

هوشنگ طالع:

به باور بسیاری از دیده‌بانان ، جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای « پیشابرجام » برای جلب نظر آمریکا برای گفت‌وگوهای سرراست ، تعهدات شرم‌آور و خفت‌بار بسیاری راپذیرفت که یکی از مهم ترین آنان ، به انفعال کشاندن « جنبش عدم تعهد »  بود .

پس از گذشت نزدیک به 50 سال از بنیان‌گذاری جنبش عدم تعهد، در همایش تهران ( 9 و 10 شهریور 1391 ) قرار شد که در راستای تبدیل جنبش به یک سازمان پویا و اثرگذار ، جنبش دارای یک دبیرخانه‌ی دایمی با مرکزیت تهران شود . قرار شده بود که دبیرخانه‌ی دایمی در حد نهایی 2000 کارشناس و کارمند را در برگیرد .

برای این کار ، ساختمانی در تهران به دبیرخانه‌ی دایمی جنبش عدم تعهد تخصیص داده شده بود که ناگهان با پیش‌گرفتن سیاستِ « نرمش » ، « کشتیبان را سیاستی دگری آمد » و با روی کارآوردن حسن روحانی ( عاقد ننگ‌نامه‌ی سعدآباد ) و بازکننده‌ی پای بیگانگان به مسایل هسته‌ای ایران ، ساختمان را خالی کردند و در حالی که ایران ریاست جنبش عدم تعهد را به دوش می‌کشید ، تابلوی آن را بر سرِ درِ اتاقی در یکی از راهروهای فرعی وزارت امورخارجه ها ، نصب کردند  و در حقیقت « فاتحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نهضت را خواندند » .

این گونه بود که به آمریکا و «دُم » هایش اجازه دادند که با خیال راحت ، آن‌چه را که می‌خواهند در سازمان ملل ، انجام دهند ؟!  این چنین بود که :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس ، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نام این کشور از گزارش این سازمان در مورد جنایات ائتلاف عربستان در یمن به صورت نهایی حذف شد.

سازمان ملل متحد، خرداد ماه سال جاری ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را در فهرست ناقضان حقوق کودکان در یمن قرار داد، مطابق گزارش این سازمان در حملات ائتلاف سعودی به یمن، 510 کودک کشته و نزدیک به 667 کودک دیگر زخمی شدند ولی چند روز بعد با تهدیدهای ریاض [ با پشت‌گرمی آمریکا ] از این تصمیم عقب‌نشینی کرد.  نهادهای حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل، اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد در حذف نام عربستان سعودی از این فهرست را به شدت محکوم کردند.

و هم‌چنین :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ریما خلف دبیر اجرایی کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل متحد « اسکوا » در پی فشارهای دبیرکل سازمان ملل برای پس گرفتن گزارش‌هایی که اسرائیل را محکوم می‌کند، از سمتش استعفا کرد . در همین راستا استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که دبیر کل با استفای ریما خلف موافق کرده است.

وی افزود : « دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند قبول کند که معاون یا هر مسئول بلندپایه دیگری که زیر دست او کار می‌کند، بدون مشورت با وی یا ادارات ذی‌ربط، مجوز انتشار چیزی را به نام سازمان ملل بدهد ».

ریما خلف گفت که با پس‌گرفتن گزارشی که اسرائیل را به نژادپرستی متهم کرده است، مخالف است و به همین خاطر

از سمت خود استعفا می‌کند . وی افزود : « سازمان ملل از لحاظ تامین بودجه با فشارهای زیادی به‌ویژه از سوی کشورهایی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، مواجه است » .

خلف ادامه داد : « گزارش صادر شده است و دیگر نمی‌توان آن را پس گرفت و فقط درخواست شده است که از پایگاه اینترنتی اسکوا برداشته شود » .

پیش از این رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بعد از صدور گزارش « اسکوا » تهدید کرده بود که کشورش در صورت عدم انجام اصلاحات گسترده در شورای حقوق بشر سازمان ملل از این شورا کناره گیری خواهد کرد.

وی در نامه‌ای خطاب به هشت سازمان دفاع از حقوق بشر تاکید کرد که آمریکا به مخالفت خود با برنامه‌های شورای حقوق بشر علیه اسرائیل، به شدت مخالف است.

هم‌چنین نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که کشورش از گزارش اسکوا عصبانی است و باید این گزارش پس گرفته شود. این گزارس رژیم صیهونیستی را به ارتکاب تبعیض نژادی ( آپارتاید ) علیه ملت فلسطین متهم کرده بود .

« خمش قهرمانانه » نه تنها پشت ملت و مردم ایران را شکست ؛ بلکه مصائب بسیاری برای کشورهای جهان سوم به بار آورد و استعمار و امپریالیسم را جری تر و « هار و تور »تر کرد .

شنبه 28 اسفندماه 1395 ـ