ترکیه در سال ۲۰۲۱ و تیره‌گی روابط ترکیه و ایران

 

بهرام رحمانی :

ترکیه در سال ۲۰۲۰ بحران‌های پیچیده‌ای را از سر گذراند. و با همین بحران‌ها وارد سال ۲۰۲۱ شده است. غیر از بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تنش و رقابت‌های سیاسی و حزبی در داخل، سیاست‌های عثمانی‌گری رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه و باغچلی رهبر حزب فاشیستی حرکت ملی‌(هم‌پیمان دولت اردوغان)، مداخله در بحران‌های منطقه‌ای، حضور در درگیری‌های آن سوی مدیترانه و تیره شدن روابط آنکارا و اتحادیه اروپا بر اثر این کشاکش،‌ مناقشه جدید بین جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین رویدادهای ترکیه در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود .

قوه قضاییه ترکیه به شدت به دولت وابسته است و قمامات قضایی ترکیه به ویژه گوش به فرمان رجب طیب اردوغان هستند. برای نمونه «اورهان اوغور اوغلو»، روزنامه‌نگاری که مورد حمله قرار گرفت حدو ۷ تا ۸ ساعت منتظر بود تا شکایت او را بپذیرند، اما مهاجم را پس از ۴ ساعت آزاد شد.

رسانه‌های مخالف ترکیه روز جمعه گذشته از حمله جداگانه و هم‌زمان به سلجوق اوزداغ معاون رییس حزب آینده، و اورهان اوغور اوغلو روزنامه‌نگار روزنامه ینی‌چاغ، خبر دادند. این حملات منظم و برنامه‌ریزی شده به مخالفان پس از دو روز از انتقادهای آن‌ها از رهبر حزب ملی هم‌پیمان اردوغان در روزنامه ینی‌چاغ انجام گرفت.

برخی مخالفان معتقدند که نزدیکان به حزب حرکت ملی، معروف به «گرگ‌های خاکستری» این حملات را انجام داده‌اند. این حزب افکار فاشیستی دارد و هم‌پیمان حزب عدالت و توسعه اسلامی است.

سلجوق اُزداغ که از سیاست‌مداران قدیمی ترکیه است  و ۳ دوره به عنوان نماینده حزب عدالت و توسعه به پارلمان راه یافته، از افرادی است که پس از استعفای داود اغلو از حزب اردوغان جدا شد و در کنار داود اوغلو ایستاد تا حزب آینده تاسیس شود. او پست معاونت حزب آینده را در اختیار دارد و اظهارات انتقادی او علیه اردوغان و باغچلی، بالاخره کار دست او داد و در آنکارا در حال خروج از منزل، توسط افراد ناشناس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علاوه بر او، دو روزنامه‌نگار مخالف نیز در خیابانی دیگر و گوشه‌ای دیگر، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و راهی بیمارستان شدند.

ادامه مطلب