درگیری بین حزب کارگران ترکیه و حزب دموکرات کردستان ایران را محکوم کنیم!

bahram rahmani

بهرام رحمانی

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز یک‌شنبه 3 خرداد 1394 برابر با 24 مه 2015، میان پ.ک.ک و گروهی از اعضای مسلح حزب دموکرات کردستان ایران در منطقه «کیله شین» واقع در خاک اقلیم کردستان عراق درگیری به‌ وقوع پیوست.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای، حزب کارگران کردستان‌‌(پ.ک.ک) را به حمله یک‌جانبه به پیشمرگه‌های حزب دمکرات متهم کرد.

محمد صالح قادری نماینده حزب دموکرات کردستان ایران در اربیل در گفتگو با کانال روداو ضمن اشاره به این درگیری، از کشته شدن 2 عضو و مجروح شدن 4 عضو دیگر این حزب خبر داد.

او از تلاش‌ها برای کنترل اوضاع از طریق میانجیگری اتحادیه نمایندگان ادوار پارلمان اقلیم کردستان خبر داد.

قادری از ریاست و دولت اقلیم کردستان درخواست کرد که تلاش‌های خود را برای توقف این درگیری بکار گیرند.

گفته شده است که از روز پنج‌شنبه گذشته گروهی از اعضای مسلح حزب دموکرات کردستان ایران به‌ ریاست مصطفی هجری که قصد ایجاد مقر تابستانی و پست کنترلی در منطقه کیله شین در خاک اقلیم کردستان عراق نزدیک مرزهای ایران را داشتند از سوی پ.ک.ک محاصره شده و این حزب ترکیه‌ای ضمن تاکید بر این که این منطقه تحت کنترل و نفوذ آن‌هاست به حزب دموکرات کردستان ایران هشدار داده‌ و خواستار خروج آن‌ها از منطقه‌ شده‌ بود.

 

شاخه نظامی پ.ک.ک نیز در مورد واقعه کیله‌شین بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «اخباری در مورد واقعه کیله‌شین که کاملا مشخص است از پیش برنامه‌ریزی شده و توسط برخی طرف‌ها و ارگان‌های رسانه‌ای کاملا تحریف شده, به هیچ‌وجه در راستای مقاصد پاک نیست.»

مرکز اطلاع‌رسانی نیروی ه.پ.گ بیان کرد که چندی پیش گروهی 15 الی 20 نفره از پیشمرگه‌های «حزب دموکرات کردستان ایران, حدکا» به منطقه «خنیره» آمد و به گریلاها گفته‌اند می‌خواهند وارد خاک شرق کردستان شوند و کمک‌های لازم برای عبور آن گروه انجام شده است.

همان مرکز افزود که علی‌رغم این کمک‌ها به گروه پیشمرگه‌ها، آن گروه از مرز عبور نکردند و در نقطه‌ای در منطقه خنیره که بزرگ‌ترین نیروی ه.پ.گ در آن‌جا مستقر است، استقرار یافتند. در ادامه بیانیه مسایل زیر برای اطلاع افکار عمومی آمده است:

«در ساعت 17 غروب روز گذشته یک گروه حزب دموکرات کردستان ایران از شهر دیانا با استفاده از 7 الی 8 خودرو به خنیره آمد و در ناحیه «بربزنا» مستقر شد. در ساعت 9 صبح گروهی از نیروهای ما در مناطق بربزنا و خنیره برای اطلاع از این که آن گروه با چه هدفی به آن‌جا آمده‌اند، به دیدار با آن‌ها رفت. با نیروهای پیشمرگه که شمار آن‌ها 60 الی 70 نفر بود، دیدار انجام شد و آن گروه به جایی که آمده بودند، بازگشتند. در خنیره هم وقتی رفقای ما برای دیدار با گروه پیشمرگه‌ها رفتند، متوجه شدند که پیشمرگه‌ها از پشت برای دستگیرکردن گروه گریلاهای ما به محل نزدیک شدند. لذا به آن‌ها اعلام شد که به رفقای ما نزدیک نشوند، اما به این هشدار توجه نکردند. نیروهای گریلای ما که یک تیم بودند، برای این که به اسارت درنیایند، به منظور هشدار به شلیک هوایی دست زدند. در آن‌جا درگیری‌ای به مدت 3 الی 4 دقیقه روی داد. بر اثر آن درگیری یک پیشمرگه جان خود را از دست داد و یک پیشمرگه هم زخمی شد. فرماندهی ما سریعا در مسئله دخالت کرد و درگیری را متوقف ساخت و با فرمانده گروه پیشمرگه‌ها دیدار انجام داد. در نتیجه آن دیدار دوجانبه، پیشمرگه زخمی برای مداوا به بیمارستان ما منتقل و دیگر پیشمرگه‌ها عقب‌نشینی کردند. برای این که این مسئله با استفاده از دیالوگ و به طرق صلح‌جویانه حل شود، دیدارها ادامه دارد.

باید تمامی خلقمان و افکار عمومی بدانند که ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم. تیم گریلای ما در آن محل ناچار شده‌اند علیه آن‌هایی که درصدد نابودیشان بوده‌اند، تیراندازی کنند. ما می‌خواهیم اعلام کنیم که به خاطر روی‌دادن این واقعه و شهادت آن پیشمرگه متاثریم. حقیقت واقعه این‌گونه بود. علی‌رغم این‌ها، اخباری در مورد واقعه کیله‌شین که کاملا مشخص است از پیش برنامه‌ریزی شده و توسط برخی طرف‌ها و ارگان‌های رسانه‌ای کاملا تحریف شده، به هیچ‌وجه در راستای مقاصد پاک نیست. ما اعلام می‌داریم که برای شفاف‌سازی و حل آن واقعه برای هرگونه گفتگو و بازپرسی حاضریم. افکار عمومی میهن‌دوست و طرف‌های دموکراتیک را فرامی‌خوانیم که نسبت به تلاش‌های تحریک‌آمیز و اخلال‌گرانه هوشیار باشند و موضعی دموکراتیک و ملی دربرگیرند.»

دمهات عگید، مسئول ارتباطات کنفدرالیسم جوامع کردستان در ارتباط با وقایع امروز منطقه مرزی کیلەشین و بروز درگیری میان گریلاهای حزب کارگران کردستان و پیشمرگ‌های حزب دمکرات کردستان ایران جزئیاتی در اختیار آژانس خبری «روژنیوز» قرار داده است.

دمهات عگید، در این ارتباط اعلام کرد: «ما خواهان بروز هیچگونه تنشی با حزب دمکرات کردستان نیستیم، آن‌ها درخواست کردند که از مرزهای طرف ما برای عبور به شرق کردستان استفاده کنند و ما این درخواست را پذیرفتیم و اعلام کردیم که در هر زمانی از امکان عبور و مرور مرزی برخوردارند اما بعدا مشخص شد که آن‌ها نیت دیگری دارند، قصد آن‌ها استفاده از مناطق گریلایی برای نیاتی ناپسند بود و این موضوع برای گریلاهای ما کاملا آشکار است.»

وی توضیح داد: «طبق مشاهدات ما پیشمرگان حزب دمکرات اقدام به اخاذی از ساکنان منطقه می‌کردند. با توسل به زور و قطع مسیر کاسبکاران از آنها گمرکی اخذ می‌کردند. در این ارتباط به آن‌ها هشدار داده شد که یا این نوع اقدامات را متوقف کنند یا از منطقه خارج شوند چرا که این گروه پیشتر گفته بودند از منطقه برای رابطه با داخل استفاده می‌کنیم اما آن‌چه در عمل انجام دادند آشوبگری در مناطق گریلایی بود. حتی از طریق افراد رابط محلی به آن‌ها تذکر دادیم و هیاتی به این منظور اعزام کردیم. به اعتقاد ما برخی گروه‌های و جریانات قصد دارند در این مقطع حساس میان کردها ایجاد مشکل و آشوب کنند.»

عضو کمیته ارتباطات ک.ج.ک با اعلام آن که خواهان وقوع درگیری در منطقه نیستند گفت: «ما حامی امنیت و ثبات هستیم اما کسانی با این آرامی مشکل دارند و سعی در تنش‌زایی می‌کنند. چندین بار به این نیروها تذکر لازم را گوشزد کردیم اما آن‌ها دوباره سعی کردند بطور پنهانی وارد مناطق گریلایی شوند.»

  ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق ضمن هشدار بە احزاب کرد در خصوص پناە بردن بە جنگ مسلحانە باهم برای حل اختلافاتشان، از حزب کارگران کردستان‌(پ.ک.ک) و حزب دمکرات کردستان ایران درخواست کرد کە بە درگیری‌های میان‌شان پایان دادە و در پارلمان اقلیم بە گفتگو نشستە و اختلافات فی‌مابین را پایان دهند. پارلمان اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که‌ کمیته‌ای از سوی پارلمان به‌ منظور تحقیق در مورد علل روی دادن درگیری میان پ.ک.ک و حزب دمکرات کردستان ایران تشکیل می‌شود و نتایج تحقیقات به‌ اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

 

اما جالب آن است که در این میان برخی افراد و جریاناتی که نه اطلاعی از چند و چون این درگیری دارند به طور غیرمسئولانه بیانیه صادر کرده و مطلب می‌نویسند، به طوری که یک طرف واقعه را مورد حمله قرار می‌دهند در واقع به طور غیرمستقیم این درگیری را شعله‌ور می‌کنند.

در چنین شرایطی، قضاوت آن هم شتاب‌زده و بدون اطلاع و صرفا با اتکا به خبر و گزارش رسانه‌ها و حتا یک طرفه به بیانیه‌های دو طرف این درگیری، بسیار سخت و دشوار و نادرست است.

اما به نظرم این درگیری را باید صریحا محکوم کرد بدون این که در مقام قاضی ظاهر شد. هم‌چنین صریحا خواهان مذاکره سیاسی بین طرفین شد. بنابراین یک طرفه این واقعه را گرفتن و طرف دیگر را کوبیدن و یا هر دو طرف را کوبیدن موضع سیاسی ناپسندی است و عواقب آن نیز ناپسندیده‌تر و مخرب‌تر است.

مهم‌تر از همه منطقه بسیار حساس و آتش زیر خاکستر است. از این‌رو چنین درگیری‌هایی به نفع حکومت‌های ارتجاعی منطقه چون حکومت اسلامی ایران، حکومت ترکیه و گروه‌های تروریستی هم‌فکر آن‌ها مانند «دولت اسلامی» یا همان «داعش» است. به علاوه  قرار است در کم تر از دو هفته آینده انتخابات سراسری پارلمانی در ترکیه برگزار شود که دولت حزب حاکم «عدالت و توسعه» و رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور، همواره به دنبال بهانه و سناریویی می‌گردند تا این انتخابات را به نفع خود تمام کنند. از جمله این سناریوهای سیاه دولت ترکیه این است که یک درگیری ساختگی مرزی با حکومت سوریه و یا با پ.ک.ک درست کند تا با تحریک احساسات پان‌ترکیسم و پان‌اسلامیسم بتواند احزاب رقیب خود به خصوص حزب دموکراتیک خلق‌ها را منزوی کند. چرا که هم‌اکنون حزب دموکراتیک خلق‌ها، در این انتخابات رقیب اصلی حزب حاکم است و از موضع طبقاتی کارگران و مردم محروم به طور پیگیر از حقوق و آزادی‌های مردم کرد، ارمنی، آسوری، علوی، هم‌جنس‌گرایان، زنان، جوانان، کارگران و از آزادی‌های فردی و جمعی و قوانین سکولار و برابری دفاع می‌کند با خشم دولت ترکیه به خصوص رییس جمهور آن مواجه شده است.

بی‌تردید رهبری پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان ایران، در برابر ادامه و یا قطع این درگیری مسئولیت مستقیم دارند و باید با هوشیاری و خویشتنداری اختلافات خود را از طریق بحث و گفتگوی سیاسی مستقیما حل و فصل کنند تا دشمنان آزادی و برابری و انسانیت نتوانند از این اختلافات و درگیری‌ها، در راستای سیاست‌ها و افکار ارتجاعی و تبه‌کارانه خود بهره‌برداری نکنند!

دوشنبه چهارم خرداد 1394 – بیست و پنجم مه 2015

bahram.rehmani@gmail.com