در عرض کم تر از دو ماه اوضاع ایران دگرگون و حکومت اسلامی رسواتر شد!

 

بهرام رحمانی :

اعتراض‌ ها به افزایش سه برابری قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸، تبدیل به یکی از شدیدترین بحران ‌های بزرگ سال ‌های اخیر حکومت ایران شد. این اعتراض ها در روز ٢٤ آبان و در پی افزایش قیمت و سهمیه بندی ناگهانی بنزین شروع شد.

دامنه اعتراض ‌ها به سرعت گسترش یافت و براساس گزارش ‌هایی که رسانه های مختلف داخلی و بین المللی منتشر کردند، در همان ساعات اول، معترضین با سرکوب شدید نیروهای حکومتی مواجه شدند.

خامنه ای رهبر و روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، معترضین را «اشرار» و «عوامل خارجی» نامیدند و سرکوب شدید معترضین را صادر کردند. حکومت اسلامی برای اولین بار غیر از نیروهای نظامی و انتظامی، نیروی ضدشورش، سپاه، بسیج، لباص شخصی ها و نیروهای اطلاعاتی، ارتش را هم با تانک و هلیکوپتر به مردم معترض حمله کردند و مسقیما با گلوله های جنگی، حتی کاتیوشا به معترضین شلیک کردند. اکثر قرباینان با اصابت گلول به سر و سینه جان باختند.

حکومت اسلامی ایران، آمار جان باختگان، زخمیان و دستگیرشدگان را هنوز هم اعلام نکرده است. اما خبرگزاری رویترز روز ٢٣ دسامبر ٢٠١٩، در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی حکومت اسلامی ایران، شمار جان باختگان این اعتراضات را ١٥٠٠ نفر اعلام کرد. این خبرگزاری، هم چنین از دستور خامنه ای رهبر حکومت اسلامی ایران، برای پایان دادن به اعتراض‌ ها «به هر شکل ممکن» خبر داد.

حکومت اسلامی ایران، دو روز پس از شروع حوادث، اینترنت را تقریبا به طور کامل در کشور قطع کرد.

حکومت ایران تلاش های فروان کرد تا از کشته شدن فرمانده سپاه قدس به ویژه از روش برانگیختن احساسات ملی‌ – مذهبی، مردم نهایت استفاده را ببرد؛ در عین حال سرپوشی هر چند موقتی بر کشتار آبان ماه و فلاکت اقتصادی ‌اش بگذارد، منتقدان را به حاشیه براند و دهان‌ شان را ببندد اما در این راه هیچ موفقیتی به دست نیاورد.

در داخل ایران، نارضایتی مردم به‌ ویژه از وضعیت سیاسی، ‌اقتصادی، بی‌ کاری و فساد سیستماتیک دولتی است. حکومت بر این تصور بود که با مرگ قاسم سلیمانی ورق را به نفع خود برگرداند. در این راستا، جنازه سلیمانی را در شهرها و استان های مختلف کشور برگرداندند و سرانجام در کرمان محل زادگاهش، او را به خاک سپردند. در خاکسپاری او به دلیل فروریختن داربست ها ٥٦ تن کشته شدند و حدود ٣٠٠ نفر نیز زخمی گردیدند. در این نمایش جنازه گردانی از خامنه تا روحانی و مقامات سیاسی و نظامی، فریاد «انتقام گیری» از آمریکا سر داده بودند.

ادامه مطلب