دومین کابینه «امنیتی» شیخ حسن روحانی

  بهرام رحمانی :

مقدمه

فهرست وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست شیخ حسن روحانی، به جز وزیر علوم روز سه‌شنبه 17 مرداد 1396، از سوی حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن روحانی، به هیئت رییسه مجلس تحویل داده شد. همه این وزرا، همانند کابینه نخست روحانی، دارای سوابق امنیتی و سرکوبگری هستند!

به‌گزارش «مشرق نیوز»، حسن روحانی در حالی در دانشگاه‌ها و فضای سیاسی و انتخاباتی خود  را فارغ و جدای از فضای امنیتی تعریف می‌کند و سعی دارد با این شیوه یک چهره روشنفکر از خود بسازد و در همین راستا دوقطبی کاذب فضای امنیتی – آزاد در ذهن جامعه ترسیم کند که در میان اطرافیان و کابینه‌اش چندین نفر هستند که سابقه امنیتی داشته‌اند و سبب آشنایی او با این افراد نیز حضور روحانی در پست‌های امنیتی بوده است. حتی برخی مشاورانش نیز دارای سوابق امنیتی هستند.

در همین باب روحانی در دانشگاه تهران در مهرماه سال 93 می‌گوید:

«لااقل این رئیس جمهور در امنیت ملی متخصص است، اگر در چیز دیگری تخصص نداشته باشد. ما باید احتیاط و مراقبت کنیم ولی بگذاریم اساتید خارجی بیایند و اساتید ما بروند خارج و ارتباط داشته باشیم. ایرانیان بسیار فرهیخته‌ای در خارج داریم. یک ترم دانشجو را بفرستیم کشور خارج. لااقل یک دانشگاه درست کنیم که زبانش در کلاس انگلیسی باشد تا بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم.»

هم‌چنین روحانی در معرفی وزراء اولین کابینه خود به مجلس در سال 1392، از جمله به سوابق امنیتی حمید چیت‌چیان و صالحی امیری وزیر پیشنهادی نیرو و ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌«البته این‌که کسانی می‌گویند کابینه امنیتی است، من به آن‌ها می‌گویم اگر کسی فهم امنیتی داشته باشد، حسن است و همه ما به آن افتخار می‌کنیم.»

با این حال، در حالی که حسن روحانی و برخی از وزراء او پیش از این در حوزه‌های امنیتی فعالیت داشته‌اند بعد از این‌که در دولت یازدهم قرار گرفتند، با ژست ضدامنیتی سعی کردند خود را فردی که طرفدار «آزادی» است نشان دهند که ویژگی بارزش مقابله با فضای امنیتی است.

ادامه مطلب