دیدار ترامپ با مردی که آمریکا بخت رییس جمهور شدن وی را از دست داد‎

پ. مهرکوهی :

اگرچه هم ترامپ و هم دستیار او هیچ کدام پدیده ی گرمایش زمین را جدی نمی گیرند، ولی وی دیروز، دوشنبه پنجم دسامبر، با “اَل گور”، چهره ی جهانی ی مبارزه برای محیط زیست دیدار کرد.
در بامداد دیروز، دفتر ترامپ گفته بود تنها اِیوانکا، دختر ترامپ، با اَل گور دیدار می کند. ولی در جریان دیدار کوتاه اِیوانکا با اَل گور، برنامه ی دیدار دگرگون شد و اَل گور به دفتر ترامپ دعوت گردید و وی توانست یک گفتگوی دراز و جدی با ترامپ درباره ی محیط زیست و خطرهای افزایش گرمای زمین داشته باشد. پس از آن دیدار، اَل گور در گفتگویی با خبرنگاران گفت: هم ترامپ و هم دختر او به داده ها و گفته های وی علاقه ی جدی نشان دادند و گفتگوی آن ها سازنده بوده است.
اَل گور در سال های 1993 تا 2000 دستیار (معاون) بیل کلینتون بود. با رفتن او از کاخ سفید، آمریکا بخت داشتن یک رییس جمهور آگاه به زمان را از دست داد ولی وی بیکار ننشست و پس از آن رفتن تلاش خود را بر روی پدیده ی گرمایش زمین که بنیاد هستی را در کره ی ما با خطر واقعی روبرو کرده است، نهاد.
اگر چه اینک داده هایی در دست است که نشان می دهد دولت سالاران آمریکایی در سال 1957 به خوبی از خطر این پدیده ی ناگوار آگاهی یافته و شماری از دانشمندان غربی در این باره به آن ها هشدار داده بوده اند، ولی امروزه این تنها ترامپ و دستیار او نیستند که پرسشواره ی گرمایش زمین را جدی نمی گیرند. به باور بیشترین جمهوری خواهان آمریکا، سرانجام فربه تر شدن و سرمایه دارتر شدن ِ سرمایه داران و انباشت هرچه بیشتر سرمایه در دستان گروهی اندک به دردها و رنج های پدیدآمده از سر آلوده گی ی هوا و طبیعت پایان خواهد بخشید. خدا جهان را برای دست یافتن شماری اندک از آدمیان به پول و سرمایه های کلان آفریده است و خدا سرمایه داران را دوست می دارد!
ترامپ در سال 2012 در توئیتر خود نوشته بود پدیده ی گرمایش زمین چیزی است که چینی ها پدید آورده اند. آن توئیتر نشانگر آن است که به چالش خوانی ی چینی ها تنها یک تاخت و تاز انتخاباتی نبوده و دردی است کهنه در سر رییس جمهور آینده ی آمریکا. وی پس از آنکه به ریاست جمهوری ی آمریکا برگزیده شد، در گفتگویی کوتاه با روزنامه ی نیویورک تایمز کوشش کرد به دیدگاه های تند و تیز گذشته اَش درباره ی نادیده گرفتن خطر افزایش گرمای زمین افسار بزند. به باور من، دیدار روز گذشته ی ترامپ با اَل گور کوششی تبلیغاتی از سوی ترامپ و دار و دسته اَش بود در راستای کاهش فشارهایی که از سوی شبکه های اجتماعی و رسانه های همگانی بر او پیرامون این بحران وارد می شود.
پ. مهرکوهی
ششم دسامبر 2016