رؤیای چینی و سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در آستانه نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین

مترجم: ا. م. شیری

ویکتور پیروژنکو

هجدهم اکتبر سال جاری نوزدهمین کنگره حزب کمونیست، حزب رهبر و حاکم جمهوری خلق چین، بزرگترین حزب جهان بلحاط کمی (با۹٠ میلیون نفر عضو) کارخود را آغاز می‌کند. حزب کمونیست در نظام سیاسی ابرقدرت چین نقش استثنایی ایفا می‌کند. حاکمیت دولتی انحصاری آن در قوانین موجود مورد تصریح قرار گرفته، و این مفهوم اساسی را حوادت آتی ماه اکتبر مشخص می‌کند.
شرکت کنندگان کنگره همه تنوع منافع عمومی را نشان می‌دهند. بر اساس گزارش کمیسیون برگزاری کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری خلق چین، ۲ هزار و ۲۸۷ نماینده برای شرکت در کنگره انتخاب شده است. قرار است کنگره سمت‌وسوی سیاستهای حزب و اولویت‌های نوسعه کشور در سالهای آینده را مشخص نماید، برنامه اجتماعی- اقتصادی توسعه جمهوری خلق چین را تصویب نموده، ترکیب جدید اعضای کمیته مرکزی را انتخاب کند. کمیته مرکزی به نوبه خود، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، اعضای دفتر سیاسی، کمیته دائمی آن و کمیسیون مرکزی ارتش را انتخاب می‌کند و شکل‌گیری رهبری حزب و دولت را به اتمام می‌رساند.
سازماندهی و برگزاری تعداد زیادی نمایشگاه، کنفرانس و سمینار نظری از جو چین در آستانه کنگره گواهی می‌هد. کتاب «رکوردهای چین» بیانگر دستاوردهای جمهوری خلق چین در تمامی عرصه‌ها، از سیاسی و اقتصادی گرفته تا دفاعی و دیپلوماسی در فاصله سال‌های ۲٠۱۲- ۲٠۱۷، مشتمل بر دوره پس از برگزاری کنگره هجدهم حزب در سال ۲٠۱۲ همین روزها انتشار یافت.
رهبر چین، شی‌جین پینگ در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای برزگ اقتصاد ملی طی پنج سال گذشته در روز ۲۶ سپتامبر در پکن، کوشش برای «تحقق رؤیای چینی احیای ملی» را خواستار شد. مقامات رهبری چین اغلب در باره «رؤیای چینی» صحبت می‌کنند و ترجیح می‌دهند آینده جمهوری خلق چین را با ایجاد «سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی» مرتیط سازند. در همین رابطه، شی‌جین پینگ «رؤیای چینی» را در همپیوندی با چشم‌انداز «احیای ملی»، در زمینه گسترده یادآوری نمود. البته، در چین در این مسئله تناقض نمی‌بینند. توسعه شیوه اجتماعی- سیاسی «سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی»، که صحت  خود را بطور کامل ثابت کرده، راه احیای ملی شمرده می‌شود.
۲۶ سپتامبر، چندی پیش از برگزاری کنگره و در آستانه ۱٠٠ سالگی انقلاب اکتبر در روسیه، سمینار تئوریک با عنوان «انقلاب اکتبر و سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی» تشکیل گردید. لیو کیبائو، عضو دفتر سیاسی و مسئول شعبه روابط عمومی و تبلیغات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، ضمن سخنرانی در سمینار، ضرورت «درک عمیق مفهوم بزرگ و نفوذ گسترده انقلاب اکتبر، پیوستگی بزرگ سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی و توسعه آن در شرایط دوره جدید» را مورد تأکید قرار داد.