زلزله به‌خاطر برگزاری «رفراندوم اقلیم کردستان» و اقدام انسان‌دوستانه کانون نویسندگان!

بهرام رحمانی :

از نخستین ساعات پس از زلزله کرمانشاه تصاویر زلزله‌زدگان در مضیقه منتشر شده و اخباری از کمبود اقلام اولیه؛ از چادر و پتو و خوراک و آب گرفته تا ملزومات بهداشتی زنان و… تلاش برای تدارک مایحتاج زلزله‌زدگان و جنب‌وجوش برای یافتن راهی برای رساندن کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده به‌حدی در فضای مجازی پررنگ است که خبرهای مربوط به شمار قربانیان و عملیات امداد و نجات در عمل به حاشیه رانده شده است.

زلزله‌زدگان استان کرمانشاه با دشواری‌های فراوانی برای گذران زندگی روزمره رویارو هستند. حتی تا کنون برخی از مقام‌های حکومتی و محلی نسبت به توزیع نامناسب و توام با تاخیر کمک‌ها بین زلزله‌زدگان اقرار کرده‌اند.

به‌گفته معاون عمرانی استاندار کرمانشاه بر اثر زلزله 25 هزار واحد روستایی و 4 هزار واحد شهری به‌طور کامل تخریب شده‌اند.

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران، روز شنبه 27 آبان – 18 نوامبر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت براساس اعلام پزشکی قانونی، آمار جان‌باختگان زلزله کرمانشاه، 436 نفر است.

او با بیان این‌که احتمال افزایش کشته‌شدگان به 500 نفر وجود دارد افزود: «البته به این معنا نیست که کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که در ساعات اولیه حادثه، تخلیه از زیر آوار صورت گرفت و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.»

نجار از احتمال دفن بدون مجوز برخی اجساد در روستا‌ها خبر داد. رییس سازمان مدیریت بحران، تعداد مصدومان را حدود 8 هزار نفر ارزیابی کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان این‌که از 3 هزار مسکن مهر اسلام‌آباد غرب حتی یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده است، گفت: برای کوتاه کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون متصل نشدند و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.

علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این‌که طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات وارد آمده به ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده به‌ویژه مسکن مهر در حال انجام است، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی‌ها را از روز گذشته از اسلام آباد غرب آغاز کردیم.

او ادامه داد: بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب که 5 ماه از تحویل آن می‌گذرد، پس از زلزله به‌طور عمده تخریب شده است به‌طوری که دیوارهای حائل و نمای این بنا ریزش داشته و تعدادی از ستون‌های ساختمان شکسته است. این در حالی است که شتاب زلزله به‌قدری نبوده که باعث شکسته شدن ستون‌های یک ساختمان شود.

ادامه مطلب