سخنان جسورانه همایون غنی زاد و حامد بهداد در مراسم سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران!

 

بهرام رحمانی :

هرچه اعتراض و اعتصاب جنبش های سیاسی – اجتماعی و خیزش های مردمی بر علیه حاکمیت، قوی تر و گسترده تر و رادیکال تر می شود به همان نسبت نیز اقشار مختلف جامعه از حاکمیت و نهادهای وابسته به آن دور می شوند و به صف این جنبش های معترض آزادی خواه، برابری طلب و عدالت جو می پیوندند.

خیزش مردمی دی ماه ١٣٩٦، آبان ماه ١٣٩٨ و اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری که پدافند هوایی سپاه پاسداران حکومت اسلامی آگاهانه و عامدانه دو موشک به آن شلیک کرد و با انفجار این هواپیما در آسمان تهران، همه ١٧٦ مسافر و خدمه آن کشته شدند در نتیجه این خیزش ها، سبب شده اند که اعتراض به حکومت اسلامی آدم کش، شکل عمومی به خود بگیرد به طوری که ورزشکاران معروف به خصوص دارنده مدال های جهانی و هم چنین هنرمندان معورف سینما، تئاتر و… ایران، از شرکت در نهادهای وابسته به حکومت هم چون جشنواره دهه فجر خودداری کنند.

پس از انصراف تعداد زیادی از هنرمندان ایران از حضور در جشنواره حکومتی فجر، یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی دو کارگردان سرشناس تئاتر ایتالیایی از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند.

مسعود کیمیایی نیز پس از اعلام سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک سپاه اعلام کرد که از حضور در جشنواره فیلم فجر خودداری می کند.

سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با تاخیر بسیار، سرانجام عصر پنج شنبه نهم بهمن ‌ماه برگزار شد. در این جشن که به گفته برگزار کنندگانش برای اتفاقات دی ماه گذشته، به «شب» تغییر نام یافته بود، فیلم ‌های حاضر در دوره پیشین جشنواره‌ های ملی و جهانی فیلم فجر (دوره سی و هفتم، مجموعا ۳۸ فیلم) از سوی بیش از یکصد منتقد داوری شدند.

در شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همایون غنی ‌زاده، کارگردان سکوت در باره وقایع آبان‌ماه را «قباحت» نامید و از مسئولیت هنرمندان نسبت به جامعه گفت. حامد بهداد، بازیگر هم از ایجاد شکاف میان هنرمندان و مردم انتقاد کرد.

ادامه مطلب