سخنرانی ترامپ و چند نکته دیگر آن

بهروز سورن :

سرانجام موعد مقرر فرا رسید و با چند دقیقه تاخیر ترامپ سخنرانی اش را درباره استراتژی سیاسی جدید دولت آمریکا در قبال رژیم حاکم بر ایران آغاز کرد. او تمامی محورهای تبلیغاتی سی و هشت سال گذشته علیه جمهوری اسلامی و نقش آن در حملات تروریستی علیه منافع دولت امریکا و همچنین تاثیرگذاری منفی این رژیم بر امنیت منظقه را برشمرد. از گروگان گیری سفارت امریکا شروع کرد و تا ازمایش موشکی رژیم در همین اواخر ادامه داد. در واقع امر ترامپ تلاش کرد که حساب حاکمان بر ایران را از صف مردم جدا کند و در حاشیه سخنرانی اش به وقایع جنبش سبز و کشتار مردم در خیابان و زندان ها پرداخت. البته نگفت که قوانین و احکام جدید او درباره سفر ایرانیان به آمریکا شامل همگان و نه تنها وابستگان به حکومت جمهوری اسلامی میشود. شایع شده بود که ترامپ در سخنرانی خود قرار است سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی معرفی کند اما اینطور نشد زیرا عواقب این اقدام میتوانست بسیاری از معادلات سیاسی در منطقه و همینطور منطقه خلیج فارس را برهم بزند. بدینگونه که این عمل همسویی های نظامی آمریکا با سپاه قدس و نیروهای شبه نظامی مورد حمایت سپاه در کشور عراق و سوریه را با مشکلات بزرگی روبرو می ساخت.

ترامپ در این زمینه از سپاه پاسداران بعنوان نهادی حامی تروریسم در منطقه که میبایستی تحریم های شدیدتری را برای آن در نظر گرفت, نام برد. حال آنکه پیش از این نیز سپاه پاسداران رژیم مورد تحریم از سوی آمریکا قرار گرفته بود. با این موضعگیری دولت ترامپ میتواند در آینده باب مذاکره و هماهنگی های نظامی جدید با سپاه پاسداران و نیروهایش در منطقه را باز گذارد در صورتی که تروریست خواندن مستقیم سپاه پاسداران میتوانست برای مدتی طولانی ارتباط نظامی آنها را مختل و حتی درگیریهایی چند بین انها پدید آورد.

 اقدامات اخیر ترامپ در قبال ایرانیان مقیم آمریکا  و همچنین نامیدن خلیج فارس بعنوان خلیج عربی نشان از آشفتگی ذهنی رئیس جمهوری میدهد که هنوز در گفتارهایش میان حکومتیان و مردم کشور ایران تفاوتی قائل نیست حال آنکه دقیقه ای پیش از آن از مظلومیت! مردم ایران و تاریخ کهن ایرانیان سخن رانده است.

از سوی دیگر تهدیدات وی مبنی بر خروج از برجام و پاره کردن آن نیز به کنگره آمریکا محول شد و نصیحت های وی به دولتش برای همکاری با کنگره در عمل به اینده ای دور تر سپرده شد. در این چرخش نظری وی قطعا موضعگیری های اتحادیه اروپا و نزدیکی جناحین حکومتی جمهوری اسلامی به یکدیگر سهم بسزایی بازی کردند. در هیچ زمان دیگری روحانی و هم کیشانش تا این حد به دفاع علنی از سپاه و ولایت فقیه نپرداخته بودند.

دونالد ترامپ پیاپی مسئولیت صدمات و کشته شدن دیپلمات ها و یا سربازانش را در لبنان و افغانستان و عراق به عهده جمهوری اسلامی و دستگاههای مخوف و امنیتی اش انداخت و مشخصا از کشته شدن 241 آمریکایی در لبنان نام برد. مظلوم نمائی و تطهیر نقش بحران ساز و مخرب خود در منطقه را پیش گرفت همانگونه که رژیم جمهوری اسلامی مسئولیت بسیاری از کشتارها را بر عهده جنگ افروزی در قامت دولت آمریکا دانسته است و در این میان بر کشته شدن 291 سرنشین هواپیمای مسافربری ایران توسط نظامیان آمریکا تاکید داشته است.

اما سهم دلارهای میلیاردی نفتی کلان عربستان و امارات برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا و همچنین نفوذ سرمایه داران اسرائیلی در روند سیاستگذاری دولت امریکا در این سخنرانی کاملا مشهود بود. حمله به سیاست ها و دخالت نظامی ایران در سوریه و یمن و مظلوم خواندن دولت اسرائیل در کنار آمریکا نشانی از سیاست هایی است که همطراز با رژیم جمهوری اسلامی از بحران سازی و جنگ افروزی در منطقه و کشتار مردم و انهدام زیر ساخت های  سیاسی اقتصادی کشورهای دیگر سود میبرند.

در واقع امر آن ( طوفانی ) که بر اساس پیشگویی های رسانه ای انتظار میرفت صورت نگرفت و این واقعه نشان داد که سرمایه داری جهانی هنوز توان مهار زدن به سرکشی مجنون همانند ترامپ را دارد و شایعات مذاکرات پنهانی میان آمریکا و کره شمالی موید این نظر است.

آنچه مهم تر است اینکه تمامی نیروهای آزادیخواه و صلح طلب همچنان و با همبستگی افزونتر در برابر این جنایتکاران از هر دوجنس صف کشیده, بر توان خود برای دفاع از مردم مناطق جنگی و پشتیبانی از صلح جهانی بیافزایند و به افشای همه جانبه جنگ افروزان بپردازند.

13.10.2017