شبی که قاسم سلیمانی کشته شد؛ حسن‌ نصرالله کجا بود؟

 

منبع العربیه :

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان فاش کرد که دو روز پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، با او در بیروت دیدار کرده و سلیمانی از او خواسته تا صبح فردا 120 فرمانده حزب‌الله را در اختیارش قرار دهد.

نصرالله در گفت‌وگو با شبکه عرب‌زبان العالم متعلق به ایران، گفت که سلیمانی پس از 22 سال رفاقت برای اولین بار از او چیزی را خواست، او درخواست کرد که 120 فرمانده حزب‌الله را در اختیار بگیرد. سلیمانی تاکید کرد که پیکارجویان معمولی را نمی‌خواهد بلکه نظرش روی فرماندهان است. نصرالله جزئیات بیشتری درباره این موضوع فاش نکرد.

 

دبیرکل حزب‌الله که پیش از این بارها خود را «سرباز ولایت فقیه» خوانده بود، گفت: «اگر با فرشته مرگ دیدار می‌کردم، به او می‌گفتم مرا ببر و قاسم سلیمانی را بگذار.»

نصرالله گفت که روز چهارشنبه 1 ژانویه 2020 با قاسم سلیمانی دیدار کرد و بین 6 تا 7 ساعت با او گفت‌وگو کرده بود. سلیمانی روز قبل از آن یعنی سه‌شنبه نیز در دمشق حضور داشت. فرمانده سابق نیروی قدس به قدری در آن زمان درگیر اوضاع عراق بود که سفر او به بیروت شگفتی حسن نصرالله را در پی داشت.

سلیمانی نیمه شب به بیروت رسید و بلافاصله با نصرالله دیدار کرد و از او خواست تا سپیده‌دم فردا 120 فرمانده نظامی حزب‌الله را در اختیارش قرار دهد. سلیمانی تاکید کرد که پیکارجوی عادی نمی‌خواهد بلکه نیاز به 120 فرمانده میدانی دارد. به گفته نصرالله این اولین درخواست سلیمانی پس از 22 سال دوستی بود.

حسن نصرالله گفت شب کشته شدن قاسم سلیمانی، در حال مطالعه بود که نگاهی گذرا به صفحه تلویزیون انداخت و دید خبر فوری درباره حمله به یک خودرو در فرودگاه بغداد منتشر شد.

او فاش کرد که تیم امنیتی‌اش وظیفه رساندن سلیمانی به فرودگاه دمشق را داشت. او پس از خواندن خبر فوری حمله به خودرو، با خود اندیشید: «اوضاع عراق پس از حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی و اتفاقات مربوط به سفارت آمریکا، متشنج است.»

او دقایقی بعد خبر فوری دیگری خواند که نشان می‌داد یک خودروی حشد الشعبی از سوی آمریکا مورد هدف قرار گرفت. نصرالله گفت: «یادم نمی‌آید، شاید ساعت یک یا یک و نیم بامداد بود. من می‌دانستم که سلیمانی آن شب از دمشق به بغداد می‌رود. فورا با برادران تماس گرفتم، زیرا که برخی افراد تیم حفاظتی من او را تا فرودگاه دمشق همراهی کردند.»

او بلافاصله تماس‌های دیگری با ایران، عراق و سوریه برقرار کرد و خبر کشته شدن محمدرضا الجابری مسئول تشریفات حشد الشعبی که معمولا از سلیمانی استقبال می‌کرد، تایید شد.

سپاه پاسداران ایران روز جمعه 3 ژانویه 2020 اعلام کرد که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس از فرماندهان عالی‌رتبه پیکارجویان حشدالشعبی در نتیجه حمله به خودروی حامل آنها در فرودگاه بغداد کشته شدند.