شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد

عباس رحمتی :

همزمان با كشته شدن “علي عبدالله صالح ” رئيس جمهوري سابق يمن كه متحد حوثي هاي يمن (انصاراله )   اختلافات داخلي يمن بيشتر خواهد شد . علي عبدالله صالح،  متحد  جمهوري اسلامي بود و مهمترين مهره يمن  در اين پنج دهه محسوب ميشد  و از انجايي كه تلاشهاي اخيرش براي صلح با عربستان به ثمر مي نشست جمهوري اسلامي كه هميشه جنگ طلبي در راس كارهايش قرار داشته  با كمك  حوثي ها در صدد حذف او برآمدند.

علي عبدالله صالح كه از ائتلاف با حوثي ها و ج اسلامي خارج شده بود در واقع  با گلوله هاي جمهوري اسلامي توسط حوثي ها تيرباران مي شود[١] او از ائتلاف با شورشیان حوثیها كه خارج شد  به همکاری با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تمایل پیدا کرده بود. او  در سخنراني روز شنبه اش از فصل جديد براي صلح ياد كرد و حوثي ها را توطئه گر و كودتا گر ناميد و حوثي ها او را خائن ناميدند. طی روزهای اخیر شهر صنعا، صحنه نبردهای شدیدی بین حوثی ها و نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح بود. بالاخره نیروهای حوثی توانستند کنترل کامل شهر را به دست بگیرند و روز دوشنبه خانه علی عبدالله صالح را منفجر کردند. همزمان هواپیماهای ائتلاف نيز مواضع شورشیان حوثی را بمباران می کردند. فرمانده سپاه پاسداران هم گفت ؛ توطئه در نطفه خفه شده است ! پس معلوم ميشود كه این درگیری ها در یمن  از كجا آب خورده است.

 دولت عربستان در بیانیه خود بدون نام بردن از علی عبدالله صالح گفت ؛ امیدوار است قیام علیه شیعیان حوثی در صنعا بتواند به «پایان سرکوب، مرگ، انفجار و مصادره اموال خصوصی در کشور برادر یمن منجر شود».

  به نظر می رسد که تغییر موضع علی عبدالله صالح روی سرنوشت جنگ یمن که طی دو سال گذشته و با وجود حملات سنگین ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تغییر چندانی نکرده بود تاثیر فراوانی به جای بگذارد و باعث تقویت مواضع ائتلاف عربی شود.

علی عبدالله صالح حکومت ۳۳ ساله خود بر یمن را به «رقص روی سر مارها» تشبیه کرده بود. در دوران حکومت او شاهد یکپارچگی بخش شمالی و محافظه کار با بخش مارکسیست یمن، جنگ داخلی، شورش و قیام و کارزار نیروهای تندرو اسلام گرا بود.اما پس از حوادث بهار عربی او در سال ۲۰۱۲ مجبور شد از قدرت کناره گیری کند که نقطه آغاز یک طرح انتقال قدرت سیاسی به ابتکار عربستان سعودی شد.او که در ناآرامی ها زخمی شده بود برای مداوا به عربستان سعودی گریخت و حکومت عربستان سعودی چند ماه بعد به او اجازه داد که به یمن بازگردد. پس از آنکه علی عبدالله صالح با طرح انتقال قدرت سیاسی مخالفت کرد و به حوثی ها پیوست عربستان سعودی از تصمیم خود پشیمان شد.اما حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح بر سر کنترل مناطق تحت تصرف خود همواره رقابت داشتند. بالاخره این رقابت در روز ۲۹ نوامبر در شهر صنعا به زد و خورد مسلحانه انجامید و اين درگيري ها تا پنج روز ادامه داشت و صنعا امروز ( سه شنبه ) شاهد درگيري هاي داخلي بوده است.

امروز كه رئيس جمهور سابق يمن  ترور شده است فرزند او احمد عبدالله صالح كه در ابوظبي در حصر خانگي است ، او گفته است انتقام پدرم را خواهم گرفت و تا آخرين حوثي را از يمن بيرون خواهم كرد و اين جنگ  خونين دامن ايران را هم خواهد گرفت !! بايد پرسيد؛ ج اسلامي كه نه مرز مشترك با يمن دارد و نه منافعي براي مردم خواهد آورد در آنجا چه سودي خواهند برد؟ جواب اين سوال ساده است ،رژیم ولایي هرروز براي اتوريته خود در منطقه و شيعه گري  وهمجنین با ارسال سلاح و نيروي انساني   مثل جاهاي ديگر منطقه دريمن هم دخالت مي كند. در همین حال روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نوشته: همه چیز به نفع ما پیش می‌رفت که علی عبدالله صالح که در چند سال گذشته در کنار ما بود به خیانتی بزرگ دست‌ زد و شبه‌ نظامیان وابسته به خود را به جای دفع تجاوز به سمت نیروهای انصارالله هدایت کرد.

یمن یکی از فقیر‌ترین کشورهای عربی به صحنه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی بدل شده که در نقاط دیگر خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و لبنان نیز از نیروهای متخاصم و رقیب حمایت می‌کنند.

استراتژي جمهوري اسلامي  درمنطقه هميشه گسترش حلال شعيه گري بوده است و با دخالت در كشورهايي مانند عراق و يمن و سوريه و لبنان و … سعي دارد اين شعله جنگ را هميشه روشن دارد و  جنگ طلبي را توسعه ميدهد اين شعله را ابتداء در سال  ١٣٥٩ در ايران روشن كرد كه هشت سال به درازا كشيده شد و  بعد هم با ورود آمريكا به عراق وارد كشور همسايه شد و حالا هم كه بنام دفاع از حرم  و اعزام مستشار وارد سوريه شد و اين بار هم وارد يمن هم شد كه در باتلاق عميقي فرو خواهد رفت . اين همه دخالت در كشورهاي منطقه و ميلياردها دلار از جيب ملت خرج كردن ،  كاري خواهد كرد كه برجام را هم برهم خواهد زد بطوريكه صداي خانم موگريني را هم در آورد و جناب تيلرسون وزيرخارجه را به عكس العمل وا داشت

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا امروز در کنفرانس خبری مشترک با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما در باره برجام گفتگو کردیم اما در عین حال می دانیم که رژیم ایران اقدامات بی ثبات کننده دیگری نیز در منطقه انجام می دهد. ما این مسئله را اخیرا دررابطه با موشکهای بالستیک که از یمن شلیک شده اند، شاهد بوده ایم که معتقدیم منبع آن از ایران بوده است. آنها از حوثیها (انصارالله) حمایت می کنند و این تاثیری بی ثبات کننده در یمن دارد.

رکس تیلرسون افزود: ما همچنین می دانیم که رژیم ایران با اعزام شبه نظامیان و ارسال تسلیحات به سوریه در حال جنگ ،تاثیری بی ثبات کننده دارد. رژیم ایران همچنین به حمایت خود از حزب الله ادامه می دهد که سازمانی تروریستی است. نمی توان از این مسائل و فعالیتهای آنها چشم پوشی کرد و این فعالیتها نمی تواند بی پاسخ بماند. ما قصد داریم همچنان اقداماتی انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که رژیم ایران بفهمد که این کارها برای ما قابل قبول نیست و ما دوست داریم در این خصوص با شرکای اروپایی خود نیز همکاری کنیم. این تهدیدی برای بسیاری از ارزشهای مشترک ماست.

در اين شلوغي ها رژيم شليك موشكهاي بالستيك را از ياد نبرده است و بلافاصله همزمان با ترور علي عبداله صالح موشكهايش را بسمت ابوظبي شليك مي كند، در اين رابطه مسئول آمریکایی مدعی شد: ادعای حوثی ها درباره شلیک موشک به ابوظبی نشان دهنده میزان تنشی است که این جنگ در منطقه ایجاد کرده است و اینکه رژیم ایران چگونه از این جنگ برای اهداف سیاسی اش بهره میبرد مشخص است.( گزارش مهر به نقل از النشره،) اين موضوع را  تمام دنيا ميداند كه رژيم جمهوري اسلامي استراتژي خود را بر پایه جنگ گذاشته است و از اين طريق به اهداف استراتژيك خود ميرسد.

موضوع ديگري كه به جنگ منطقه دامن ميزند انتقال سفارت آمريكا به ارشليم ( بيت المقدس) است كه بقول معروف  تير خلاص به صلح اسرائيل و فلسطين است [2]در همين رابطه اردوعان رئيس جمهور تركيه  سينه چاك داده است  و گفته است اگر اين كارشود ما رابطه امان را با اسرائيل قطع مي كنيم و ما به آمريكا هشدار ميدهيم اگر اين كار صورت گيرد ما سران تمامي كشورهاي اسلامي را به تركيه مياوريم و جلسه تشكيل ميدهيم ! در همين حال اسرائيل هم بيكار ننشسته و براي دومين بار پايگاههاي نظامي سوريه را مورد حمله هاي موشكي خود قرار داد.حمله اسرائيل به فرودگاه نظامي الضمير در شمال شرقي دمشق بوده كه ٤ موشك به آن شليك شده است بر اساس این گزارش‌ها، شماری از نظامیان ارتش سوریه در فرودگاه الضمیر کشته شدند. اما خبرگزاری رسمی سوریه به حمله به این فرودگاه اشاره‌ای نکرده‌است.

حملات منتسب به اسرائیل علیه سوریه ظاهراً پس از آن افزایش یافته است که دولت اسرائیل هفته گذشته نشستی برگزار کرد که رسانه‌های اسرائیل آن را «بررسی جلسه اخیر روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در بندر سوچی روسیه» نامیدند اما توضیح بیشتری در مورد تصمیمات گرفته شده در آن ندادند.از سوی دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر دست کم در سه پیام ویدیویی مختلف مدعی شده‌است که رژیم ایران می‌خواهد با تثبیت حضور نظامی در سوریه، رسیدن به بمب اتم و تکرار شعار مرگ بر اسرائیل، کشور او را نابود کند، و افزوده‌است که اسرائیل «حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد». واين ها همه نشان از يك جنگ گسترده در منطقه دارد كه سالها ادامه دارد ولي اين بار تمامي كشورهاي منطقه را باهم درگير اين جنگ خواهد كرد كه يكي از عوامل اصلي آن جمهوري اسلامي است. امروز در سراسر كشور حركتهاي اعتراضي از درون رژيم تا بيرون رژيم و از كارگران تا معلمين و مالباختگانه و دلاوران را به اعتراض عليه نظام  ولايي  دور هم جمع خواهد كرد و اين تنها راه مبارزه عليه رژيم جنگ افروز است .

______________________________________________________________________________  

 

[1]پس از اعلام سیطره حوثی‌ها بر منزل صالح، ظهر روز دوشنبه یک ماشین زرهی حامل صالح و رهبران حزب به سوی منطقه سنحان حرکت کرد. شاهدان عینی و فعالان یمنی گزارش دادند که حوثی‌ها در منطقه سنحان بین دو روستای الشاطبی و بیت الاحمر برای صالح کمین کردند

یکی از رهبران حزب کنگره به خبرگزاری آناتولی گفته حوثی‌ها خودروی صالح را متوقف کردند و او را به یک مکان نامعلوم بردند سپس او را تبرباران کردند.

[2]منشه امير در مصاحبه با بي بي سي مي گفت احتمالا اين دستور از سوي ترامپ اعلام نمشود ولي طبق آخرين خبر ها اين انتقال احتمال زياد عملي خواهد شد ( ترامپ به محمود عباسخبر داده است(