شناسایی حدود 1000 اثر تاریخی در شهرستان پاسارگاد

بنا بر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرهاد زارعی کردشولی سرپرست هیات بررسی باستان شناسی شهرستان در ارتباط با بررسی های باستان شناسی شهر پاسارگاد اعلام کرد که نزدیک به هزار اثر باستانی مورد شناسایی قرار گرفته اند. این آثار در بخش های مختلف  عبارتند از: دشت پاسارگاد حدود300 اثر، دشت سعادتشهر حدود230 اثر، دهستان سرپنیران حدود 180 اثر، تنگ بلاغی حدود150  اثر و در ارتفاعات موسوم به کوچکک، گردنه خرسی، کوه موسی خانی و کوه سیاه حدود 110 اثر به دست آمد که بر اساس آخرین مطالعات باستان شناسی مربوط به دوره میانی پارینه سنگی جدید تا عصر حاضر هستند.

این باستان شناس در ادامه از شناسایی تعدادی محوطه ی ارزشمند نیز همانند تل بزرگ قصردشت (تپه وکیل آباد) متعلق به عصر آهن 1و2و3 خبر داد.

او گفت: «از این دوره علاوه بر مجموعه بسیار ارزشمند میراث جهانی پاسارگاد، آثار بسیار فاخر و ارزشمندی از جمله تعدادی سد (بند خاکی)، معدن، کانال های دستکند در دل صخره ها موسوم به دختربُر، کانال های تعبیه شده در دامنه تپه ماهوری های خاکی (موسوم به جوی دختر)، پل، دیوارهای سنگچین، کارگاه های استحصال مواد غذایی و محوطه های استقراری و اقماری بسیار ارزشمند نظیر محوطه میان جاده ای شناسایی شد.

سرپرست هیات بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد گفت: با شناسایی این تعداد آثار ارزشمند مشخص شد پاسارگاد دوره هخامنشی به عنوان یکی از پایتخت های هخامنشیان تنها معطوف به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نبوده، بلکه بخش نسبتاٌ وسیعی از شهرستان پاسارگاد و شهرستان خرمبید را در بر می گرفته

او با تاکید بر اهمیت تاریخی شهرستان پاسارگاد در تاریخ ایران گفت : با شناسایی این تعداد آثار ارزشمند مشخص شد پاسارگاد دوره هخامنشی به عنوان یکی از پایتخت های هخامنشیان تنها معطوف به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نبوده، بلکه زرین ترین برگ تاریخ چند هزار ساله این کشور پهناور در این شهرستان رقم خورد و در دو هزار و پانصد و هفتادسال قبل، مردی خوشنام و بزرگ، اقدام به خلق اثری بی بدیل چون پاسارگاد کرد.

او افزود: کوروش اقدام به ساخت اولین پایتخت امپراطوری گسترده پارس در دشت پاسارگاد کردو خالق آثار ارزشمندی نظیر آرامگاه، کاخ‌های دروازه، بار عام و اختصاصی، استحکامات دفاعی تل تخت، پردیس شاهی(اولین باغ با بقایایمستند)، برج سنگی و محوطه مقدس شد و از همین جا اولین بیانیه شناخته شده حقوق بشر را نوشت و به دیگر نقاط امپراطوری پهناور پارس گسیل داد

در این گزارش هیچ توضیحی درباره  این صدها اثر با ارزش تاریخی داده  نشده و به نظر می رسد که جزییات میراثی که متعلق به مردمان ایران است، یا هنوز روشن نشده و یا همچنان باید از مردمان پوشیده بماند.

باید توجه داشت که عملیات پنهان کردن جزییات آثار تاریخی و فرهنگی از زمان احمدی نژاد و به دستور رحیم مشایی شروع شد. در سال 2004 ممنوعیت گفتگوی باستانشناسان با خبرنگاران (قبل از گذشتن از فیلتر سازمان میراث فرهنگی ) اعلام شد  ودر سال 2010 ممنوعیت حضور خبرنگاران و عکاسان در محوطه های تاریخی. و گویا هنوز ادامه دارد.

در دوران احمدی نژاد، با وجود تلاش های فرهنگ دوستان در خارج و داخل ایران، تنگه بلاغی را به آب بستند و گفتند: «چیز به درد خوری آنجا نیست» پس از آن سازمان میراث فرهنگی اعتراف کرد که تنگهٔ بلاغی تنها یک گذرگاه کوهستانی نبوده بلکه در دوره‌های گوناگون از رونق بسیاری برخوردار بوده‌است. در این محل آثاری از دوره‌های پارینه‌سنگی، نوسنگی، ایلامی ، هخامنشی، اشکانی و ساسانی بدست آمده است. کهن ترین آثار کشف شده دراین محل، متعلق به  7500سال پیش است. و اکنون اعلام می کنند که 150 اثر دیگر در این تنگه شناسایی شده است.

 

www.savepasargad.com