ماه محرم، ماه غلبه احساسات و خرافات بر منطق انسانی و ماه تبلیغ و ترویج خشونت و جنگ‌طلبی ا‌ست!

بهرام رحمانی :

آغاز سخن

مذاهب خرافی و سوگواری‌محور، به‌ویژه رواج بیش‌تری در میان تشیع دارد. ماه محرم ماه سیاه و تهدید و اندوه و رعب و وحشت برای کودکان است. این‌که به‌لحاظ تاریخی ایرانیان عزای محرم و عاشورا تاسوعا را انتخاب کرده‌اند یا خیر، سخنی است که بررسی‌ها و تحقیقات گسترده در عرصه علوم اجتماعی و تاریخی را می‌طلبد. اما آن‌چه روشن است، بقای نهاد روحانیت شیعه، ریشه در حرکت موازی آن از ایام قدیمی‌تر تا عصر حاضر با سیستم سرمایه‌داران و حاکمیت‌ها و به‌گرو گرفتن احساسات بی‌سابقه مردم دارد. پدیده‌ای که سده‌هاست آن را در میان لایه‌های مختلف جامعه ایرانی ترویج و تبلیغ می‌شود و آشکارا آموزش جنگ‌طلبی و خشونت‌طلبی است! چرا که علی و فرزندانش حسن و حسین در جنگ و خشوت و لشکرکشی بر سر خلافت کشته شدند بنابراین، آن‌ها نه قهرمان آزادگی، بلکه قهرمان جنگ و خشونت و تروریسم و بی گام قهرمان خامنه ای و روحانی و کل حکومت مافیایی و تروریستی اسلامی ایران است! در واقع مردمانی که امروز در ماه محرم، بر سر و سینه و پشت خود می‌زنند خامنه‌ای و روحانی این سردسته‌های قاتلان و غارتگران و ارگان‌های سرکوب آن‌ها هم‌چون سپاه، بسیج، نیروهای انتظامی، وزارت اطلاعات و به‌طور کلی ماشین جنگی و آدم‌کشی حکومت اسلامی ار تقویت می‌کنند. در عین حال این مسئله ربطی به عرب‌ها ندارد. زیرا در میان مردمان عرب نیز مانند جامعه ما ایران، گرایشات مختلفی وجود دارد به‌علاوه میلیون‌ها شهروند ایرانی عرب زبان هستند و ضروی ست که حرمت انسانی آن‌ها نگه داشته شود. به‌این دلیل به این مسئله تاکید می‌کنم که برخی شوونیست‌ها ایرانی به‌مرد عرب، به‌غایت برخوردهای زشت و غیرانسانی دارند.

داستان کربلا بیش‌تر به‌فیلم‌های تخیلی هالیوودی و البته از نوع مازوخیسم شباهت دارد از این‌رو، این واقعه هیچ شباهتی به‌تاریخ و حتی افسانه‌ها ندارد. برای مثال، گفته شده است علی اصغر در کربلا  6 ماهه بود و با تیر سه شعبه بر روی دستان امام‌ حسین به‌شهادت رسید. امام حسین خون او را به‌آسمان پاشید و حتی قطره‌ای از آن به‌زمین باز نگشت. و از آسمان ندا آمد که «دعه یا حسین فان له مرضعه فی الجنه» یعنی او را رها کن که برای او دایه‌ای است که هم‌اکنون به او شیر می‌دهد و این تنها جایی است که خداوند با امام‌(علیه السلام) سخن گفته و دل‌داری داده است که نشان از سنگینی فاجعه دارد؟! حالا فرض کنیم خدایی وجود داشته و یا دارد. اما سئوال این است که این چه خدایی‌ست که شاهد این همه خونریزی و فجایع انسانی بود اما از آن جلوگیری نکرد؟! این چه خدایی‌ست؟!

«عاشورا» دهم ماه محرم، پس از کشته‌شدن حسین امام سوم شیعیان و یاران او در جنگ کربلا نامیده می‌شود. کاروان حسین که از شبه جزیره عربستان حرکت کرده بود روز دوم محرم به‌سرزمین کربلا در عراق رسیدند. حوادث مهم جنگ کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم اتفاق افتاد و به‌نام تاسوعا و عاشورا، یعنی روز نهم و دهم محرم نامیدند. روز نهم و دهم محرم در فرهنگ مسلمانان به‌ویژه شیعیان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پس از آن‌که امام حسین در کربلا کشته شد، روز عاشورا در میان مردم به روز حزن و اندوه مشهور و روز عاشورای حسنی شهرت یافت.

تاریخ تاسوعای حسینی امسال در روز چهارشنبه 28 شهریور ماه 1397 خورشیدی برابر 9 محرم 1440 قمری و مصادف با 19 سپتامبر 2018 است.

ادامه مطلب

Moharam 1397 (1)