ما با هم متحد می شویم!

مینا اسدی

مینا اسدی :

چند سال پیش آدمهایی که سوژه کم آورده بودند اطلاعیه ای دادند برای پوزش از بهاییان،که توسط رژیم اسلامی و مسلمانان گرامی مورد ظلم قرار می گرفتند. دادخواهی این روشنفکران که انگار تازه به دنیا آمده بودند وهیچ خبری از وضعیت بهاییان در زمان شاه نداشتند مرا به فکر فرو برد. آیا امضا کنندگان دگر اندیش از سرگذشت خونبار اقلیت های مذهبی در زمانی که به مدرسه می رفتند و در دانشگاه درس می خواندند خبری نداشتند؟ قتلهایی که اتقاق می افتاد و دهکده هایی که بهاییان از ترس مسلمانان به آنجاها پناه برده بودندشبانه به آتش کشیده می شد از دید ملتی به قول خودشان غیور و اصیل و نجیب و با فرهنگ پنهان می ماند و پدیده ای بود که تازه کشف شد.؟

این پرده پوشی ها و انکار آنچه که بر سر همسایه ها وهمکلاسی ها میامد و جفای ما به دگر اندیشان، موضوعی نیست که از یادها برود . آنها یک سوم را می کشتند،و اینها همه را . سرگذشت بهاییان را فقط از طریق مراجعه به اسناد بهاییان در ایران در نیافته ام. تجربه ی تلخ نوجوانی که وقتی از مدرسه با یک همکلاسی بهایی به خانه میامدم …تعرض یک زن جوان فامیل که: این ها از سگ نجس ترند. نبینم که یک سید وبچه مسلمان با یک بهایی راه می رود …و من شرمنده از دوست و برای عذر خواهی:این با ما فامیل نیست الکی خودش رو به ما می چسبونه .!….

هو کردن بچه های بهایی در زنگ تفریح ،حضور آخوندی بنام فلسفی. در رادیو ی ایران و بد وبیراه گفتن به بهاییان و حکم دادن به قتل آنان …و بسیاری از خاطرات از این دست …و در جریان قیام که بسیارانی دست در دست خمینی رهبر عالیقدر و به دنبال روحانیت مبارز راه افتاده بودند..وگوش هایشان را بر روی هر صدایی بسته بودند جز خمینی رهبر، نه کم و نه بیش و دهشتناک ترین سرگذشت را برای مردم ایران رقم زدند. امروز که می شنوم دوباره :ما با هم متحد می شویم …تا برکنیم ریشه ی استبداد… و آدمهایی را که تا یروز پرچمدار همین رژیم بوده اند و دگر اندیش کشی…و سگ کشی و کمونیست کشی شغل شریف شان بوده است می بینم که برای آزادی…و دمکراسی گلویشان را جر می دهند واشک می ریزند دچار ترس و وحشت می شوم. که آیا باز همین جوانان دیروز و پیران امروز می خواهند بر سر ایران خراب شوند. ؟

یعنی دو نسل پس از ما که بااین جنایتکاران زیسته اند هنوز به رهبران پیر و دنیا دیده نیاز دارند که در کنار فرستادگان رژیم ،عبادی ها …سازگارا .ها..گنجی ها..و بخشی از حاکمان فعلی در بوق ها می دمند؟

مینااسدی- دوم ژانویه دوهزار و نوزده-استکهلم