متوقف و له کردن یک خودرو انفجاری داعش با تانک توسط ارتش مصر در شمال سینا

ایرج شكری :

ارتش مصر روز دوشنبه 24 ژوئیه اعلام کرد که در اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در یک ایست بازرسی در شهر العریش در شمال سینا 7 نفر و از جمله 2 کودک جان خود را از دست دادند.

در بیانیه ارتش آمده مصر که العربیه آن را از شرق الاوسط نقل کرده است آمده است:« این خودرو در 200 متری یک قرارگاه نظامی منفجر شد. یک سرباز مصری با استفاده از یک تانک جلوی حرکت این خودرو را گرفت».

بنا بر بیانیه مورد اشاره«قربانیان این حادثه 3 مرد، 3 زن و 2 کودک بودند که در زمان انفجار در محل حادثه حضور داشتند» بنابر ارزیابی ارتش مصر ماده مفنجره بکارگرفته شده در این خودرو «قوی» و به میزان 100 کیلو بوده است.

در ویدئوی که از این رویداد گرفته شده است، اتومبیل سفید رنگی مشاهده می شود که از دو و با سرعت به محلی که چند کامیون و اتومبیل در حاشیه خاکی سمت راست جاده (راست نسبت به اتومبیل سفید) و نیز یکی دو خودرو نظامی و یک تانک در سمت چپ در جاده (جهت روبه روی اتومبیل سفید) متوقف شده اند، نزدیک می شود. اتومبیل سفید که راهی برای عبور ندارد با انحراف به چپ، به سمت خودروهای نظامی می رود و درست رو به رو و به فاصله خیلی نزدیک به تانک و خود روهای نظامی قرار متوقف می شود. در همان زمان تانک حاظر در محل با حرکتی به سمت خود رو سفید می رود و از روی آن عبور می کند و آن را له می کند. بعد از این تانک دور می زند و به طرف خودرو های نظامی می رود و آنها هم شروع به حرکت دنده عقب می کنند. انفجار بعد از فاصله گرفتن خود روهای نظامی از اتومبیل له شده اتفاق می افتد. آن چه در این اتفاق بیشتر جلب توجه می کند، تشخیص سریع خطر و دشمن بودن خودرو سفید و اقدام سریع برای خنثی کردن آن است. علت با تاخیر منفجر شدن اتومبیل بمبگذاری شده هم شاید این باشد که آن خودرو حامل مواد منفجره برای انفجار با به کارانداختن تایمر(بمب ساعتی) یا با کنترل از راه دور بوده و قرار بوده است آن را در محلی بگذارند و بعد از دور شدن راننده منفجر شود و راننده آن برای اقدام انتحاری مامور و مجهز نبوده است. با این حال این که او با دیدن راه بندان و خودروهای نظامی سریع تصمیم می گیرد و با انحراف به چپ مستقیم به طرف تانک و خودروهای نظامی می رود که در واقع چیزی جز«اقدام انتحاری» نمی توانست باشد، نشان دهنده قاطع بودن راننده خود رو برای اقدام به کشتار است، اما اقدام سریع تانک مصری فرصت این کار را به او نداد. البته من از درستی حدس و گمان خود اصلا مطمئن نیستم. اگر آن انفجار موقعی که تانک از روی ماشین عبور می کرد اتفاق افتاده بود، حتما خدمه آن بدون آسیب نمی ماندند در این مورد می توان یقین داشت.

 منطقه سینا محل درگیری های خونین ارتش مصر با داعشی ها بوده و طی حملات غافلگیرانه داعشی ها شماری از نظامیان و ماموران امنیتی مصری کشته شده اند.

در لینک های زیر تصاویر ویدئویی و نیز خبر مربوط به آن را می توان دید.

https://www.youtube.com/watch?v=VBFs9mniMjk

http://ara.tv/zjcsn

۰۳مرداد ۱۳۹۶-25 ژوئیه 2017

http://iradj-shokri.blogspot.fr