مکتوبات «فدوی» 12 مهر ماه 1398 ـ 4 ماه اکتبر 2019

 

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی :

من برای نبرد با تاریکی شمشیر نمی کشم، چراغ می افروزم!/ زرتشت

 

صرفه جوئی در عصر تحريم!

..باور بفرمایید که فدوی هر سال این پیشنهاد قهرمانانه را، صرف نظر از اینکه ریاست محترم  آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) چه کسی باشد، به چندین زبان زنده و مردهء دنیا تکرارمی کند، لکن کو گوش شنوا؟ و طرفه اینکه، بر وی نیز معلوم نیست که چرا حضرات، پیشنهادات سازنده و البته مقرون به صرفه او را بقول عوام  ignoreمی فرمایند؟ مشکل فدوی آیا فقدان ریش انبوه(1) و داغ نعل بر پیشانی ست و یا چیز دیگر که به آن توجهی نمی شود؟ باری – نقطه سرِسطر!..

و اما پیشنهاد خداپسندانهء فدوی، طول و عرض مبسوطی ندارد و در کمتر از دو سطر بیان می شود و آن اینکه: بجای صرف هزینه سفر سنگین ریاست محترم  آبدارخانهء بیت و خدم و حشم پیوست اش به نيوورک و سخنرانی در تالار خالی سازمان ملل، آن چند نفر باقیمانده در نشست سالانه را بخرج خودمان به اُمّ القرا بیاورند تا ریاست محترم  آبدارخانهء بیت، انشایش را، که به روضهء ابا عبدالله (ع) پهلو میزند، همین جا برای آنان بخواند. از این آسان تر و ارزان تر هم می شود آیا؟!

زیاده پیشنهادی نیست!

________________________________

(1) فدوی نه اینکه ریش نداشته باشد، دارد، لکن دمِ دست نیست!

 

 

خیر مقدم!

 

کلیدالاسلام والمسلمین روحانی به فرش قرمز:

منم عاشق برویت، فرش قرمز

بُدَم در آرزویت، فرش قرمز

بسی دلشاده اینجانب که امروز

گذارد پا برویت، فرش قرمز!

فدوی به فرش قرمز:

عجب لیل و نهاری، فرش قرمز!

چه روز و روزگاری، فرش قرمز

سواری می دهد ملت، تو دیگر

نده جانم سواری، فرش قرمز!

مگر تو همّت و غیرت نداری

کدوئی یا خیاری، فرش قرمز؟

تداعی معانی!

فدوی نمی داند که چرا با ملاحظهء این تیتر از کیهان دارالخرافه که فرموده بود ” آمریکا  راهزن بین المللی ست”، بیدرنگ  بیاد غزلی از پروین اعتصامی افتاد که در پی ملاحظه می کنید اما پیش از آن:

* کیهان دارالخرافه: “نه”  به مذاکره تحت تحریم / آمریکا راهزن بین‌المللی است. حجت‌الاسلام روحانی رئیس ‌جمهور کشورمان عصر دیروز (چهارشنبه) در مقر سازمان ملل و در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک خطاب به رئیس جلسه گفت: در آغاز سخن مایلم، با گرامیداشت یادِ نهضت آزادی‌خواهانه حسین‌بن علی(ع)، به همه حق‌طلبانی که با تحمّلِ همه سختی‌ها، برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند و به روان همه شهدای مظلوم بمباران‌ها و اقدامات ‌تروریستی در یمن، سوریه، فلسطینِ ‌اشغالی، افغانستان، عراق و دیگر کشورهای جهان درود بفرست!

و اینک غزل محکم و مُستدل زیر را که گوئی آن بانوی نازنین و سخنور، به سفارش یا انگیزهء ملت شل و پل خطاب به  گروگانگیران و ایران سابق سروده است!:

سیر، یک روز طعنه زد به پیاز

که تو مسکین چقدر بد بويي

گفت، از عیب خویش بی‌خبری

زان ره از خلق، عیب میجويی

گفتن از زشترويی دگران

نشود باعث نکورويی

تو گمان میکنی که شاخ گلی

بصف سرو و لاله میرويی

یا که همبوی مشک تاتاری

یا ز ازهار باغ مینويی

خویشتن، بی سبب بزرگ مکن

تو هم از ساکنان این کويی

ره ما، گر کج است و ناهموار

تو خود، این ره چگونه میپويی

در خود، آن به که نیکتر نگری

اول، آن به که عیب خود گويی

ما زبونیم و شوخ جامه و پست

تو چرا شوخ تن نمیشويی؟

زياده ارزی نيست!

 

بر سر دو راهی!

به بهانه سالگرد مثله شدن اسلامی خاشقچی

فدوی جائی در مجازستان خوانده بود که ” فرق داعش با جاکش آنست که اولی مسؤلیت جنایات اش را می پذیرد و دومی، نه!” بر این پایه،خوانندگان محترم ضدانقلاب بعنوان مشق شب، استثنائاً بجای پرتقال فروش،که دیگر جزدرمجلس بیت یافت می نشود،بفرمائید با عنایت به گزارش مستندی که در پی می آید، برادر محمد (ص)بن سلمان، ولیعهد بربرستان سعودی(1) آیا زیر بقول عوام  کاتاگوری داعش طبقه بندی میشود یا جاکش، و یا هر دو؟!

* گویا  به نقل از یورونیوز – محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شبکه پی‌بی‌اس گفته است که مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که ولیعهد عربستان این مطلب را در یک فیلم مستند بیان کرده که قرار است روز سه شنبه نهم مهر (۱ اکتبر) از شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شود. در این گفتگو ولیعهد عربستان سعودی به مجری شبکه پی‌بی‌اس می‌گوید: «این قتل (جمال جاشقجی) تحت نظارت من صورت پذیرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است./

زیاده تکلیفی نیست..

قبل از عمل

 

حین عمل

 

بعد از عمل

 

لجاجت

فدوی دیگر خسته شده است و نمی داند که به چه زبانی به خوانندگان محترم ضدانقلاب حالی کند که بقول حضرات، الاهم و فی الاهم کرده و یا بعبارت خودمان، فقط نیمهء خالی لیوان را نگاه نکنند،لکن پنداری نرود چماق اسلامی در سنگ! باری مستوره ای اگر از این گِلهء فدوی خواسته باشید،بشرح زیر دم دست است:

* بر اساس گزارش سایت انتخاب، علم الهدی در یکی از خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: «کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود این خلاف حیثیت و هویت این شهر است تو کنسرت می‌خواهی مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن.. اگر یک آدمی می‌خواهد در یک شهری زندگی کند، در عیاشی‌هایش آزاد باشد، در عملیات فرهنگی‌اش آزاد باشد در تفریح و خوش‌گذرانی‌اش آزاد باشد، چرا یک شهر زیارتی را انتخاب کرده؟ این شهر را انتخاب کرده که زوار این شهر را بچاپد و همین‌جا عیاشی کند؟»

ملاحظه کردید؟ فلذا فدوی ناگزیر است که بعنوان دلجوئی از بوفالوی خراسان رضوی، به ایشان عرض کند که شما به دل نگیرید، برادر بوفالو!..ملت شل و پل و البته ناسپاس، توجه ندارد که حضرت شما در کنار این سختگیری های خداپسندانه،موجبات راه اندازی عشرتکده های مجهز به موسیقی برای حرکات موزون(رقص سابق- م)،انواع فسق و فجور و مسُکرات را کنار گنبد همین امام رضا (ع)،فراهم فرمودید

مصرع

عیب می * جمله بگفتی “ضررش” نیز بگوی!

و طرفه اینکه،از شرایط احراز این ” حج تمتع”!،آنست که متقاضیان بوی اباعبدالله (ع) بدهند؛ بقول عوام that’s it!، آیت الله، آتش به مال اش زده است، دیگر چه میخواهید؟

لجاجت

فدوی دیگر خسته شده است و نمی داند که به چه زبانی به خوانندگان محترم ضدانقلاب حالی کند که بقول حضرات، الاهم و فی الاهم کرده و یا بعبارت خودمان، فقط نیمهء خالی لیوان را نگاه نکنند،لکن پنداری نرود چماق اسلامی در سنگ! باری مستوره ای اگر از این گِلهء فدوی خواسته باشید،بشرح زیر دم دست است:

* بر اساس گزارش سایت انتخاب، علم الهدی در یکی از خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: «کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود این خلاف حیثیت و هویت این شهر است تو کنسرت می‌خواهی مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن.. اگر یک آدمی می‌خواهد در یک شهری زندگی کند، در عیاشی‌هایش آزاد باشد، در عملیات فرهنگی‌اش آزاد باشد در تفریح و خوش‌گذرانی‌اش آزاد باشد، چرا یک شهر زیارتی را انتخاب کرده؟ این شهر را انتخاب کرده که زوار این شهر را بچاپد و همین‌جا عیاشی کند؟»

ملاحظه کردید؟ فلذا فدوی ناگزیر است که بعنوان دلجوئی از بوفالوی خراسان رضوی، به ایشان عرض کند که شما به دل نگیرید، برادر بوفالو!..ملت شل و پل و البته ناسپاس، توجه ندارد که حضرت شما در کنار این  سختگیری های خداپسندانه،موجبات راه اندازی عشرتکده های مجهز به موسیقی برای حرکات موزون(رقص سابق- م)،انواع فسق و فجور و مسُکرات را کنار گنبد همین امام رضا (ع)،فراهم فرمودید

مصرع

عیب می * جمله بگفتی “ضررش” نیز بگوی!

 و   طرفه اینکه،از شرایط  احراز این ” حج تمتع”!،آنست که متقاضیان بوی اباعبدالله (ع) بدهند؛ بقول عوام that’s it!، آیت الله، آتش به مال اش زده است، دیگر چه میخواهید؟

>

دختر ایرانی در مشهد در حال ارائه خدمات به عراقی مظلوم

بعدالتحریر: فدوی درمرورادامه خبرهای دارالخرُافه،به خبر زیرکه در پیوند با مطلب بالاست، بشرح زیر برخورد:
* استان‌وایر- محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد گفته اگر عراقی‌ها به این شهر سفر نکنند، صنعت گردشگری این شهر نابود خواهد شد!

و در ادامهء خبر ذلت اثر:

* حیدری افزوده «مشهد درحال تبدیل شدن به قطب گردشگری برای کشور عراق است و اگر زائر خارجی و بویژه عراقی در مشهد نداشته باشیم، عملاً صنعت گردشگری ما شکست می‌خورد»! این مقام به طور تلویحی به بحث توریسم جنسی در مشهد هم اشاره کرده و گفته «ما طبق آماری که از دادستانی گرفته‌ایم، کل پرونده‌ها با این موضوع ۹۴ عدد بوده است.»

و طرفه اینکه:

* وی گفته «ما در بخش اقامت به اندازه کافی هتل و مرکز اقامتی دولتی و غیر دولتی برای زائران داخلی داریم و عراقی‌ها جای زائر ایرانی را نمی‌گیرند»!

باری فدویِ منتظرالظهور در بدر بدنبال تیتر یا عنوان مناسبی برای این بخش از مطلب بود که جز “قوّادی”،عنوان دیگری نیافت!..خوانندگان محترم ضدانقلاب، پیشنهاد بهتری دارند؟

زیاده “ارزی” نیست

 

و از کلمات حمار، برای جوری جنس :

 

* منظور از “می” در اینجا، “می عرفانی” ست که درجهء الکل اش،بسیار بیش از “می” معمولی ست!

یک طنز تصویری

 

بدآموزی

حضرات آیات از صدر تا ذیل و از آغاز تا اکنون، هرگز معلمان خوبی نبوده اند،بین خودمان باشد،اصلاً اینکاره نبوده و نیستند!، نه اینکه نستجیربالله چیزی به اُمّت نیاموخته باشند، آزموده و می آموزند لکن، در حوزهء بدآموزی!…شما را بخدا نگاه کنید که اینان، چه بر سر ذهنیت فدوی آورده اند، برای دستگرمی، نخست به خبری که در پی می آید،نگاه کنید:

* حسن یزدانی، مقتدرترین قهرمان نورسلطان “دیپاک” لنگان لنگان آمد اما کشتی نگرفت! کشتی‌گیر هندی روی تشک حاضر شد، اما مبارزه نکرد تا حسن یزدانی رسما طلای جهان را برگردن بیاویزد./ ورزش3
همانگونه که حدس زدید،دل نازک فدوی منتظرالظهور،با ملاحظه خبر بالا،به ناگهان پائین ریخت که نکند یکوقت در رقابت بعدی،دوباره پای یک ورزشکار اسرائیلی در میان باشد!..در صورتیکه فدوی با مرورادامهء خبر،ملتفت شد که خیر چنین نیست و این رُعب و وحشت را، حضرات ماموتهای خفته در ایران سابق، در دلو ذهن او کاشته اند، شما هم ملاحظه کنید!

به گزارش “ورزش سه”، در حالی که همه منتظر برگزاری فینال 86 کیلوی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان بین حسن یزدانی و حریف هندی بودند، صبح امروز روزنامه تایم آو ایندیا اعلام کرد «پونیا» که قرار بود امروز بعد از ظهر برای انجام مسابقه فینال وزن 86 کیلوگرم مقابل حسن یزدانی قرار بگیرد به دلیل مصدومیت قادر به انجام این کار نیست. این کشتی‌گیر در گفتگو با این روزنامه خبر را تایید کرد و حسن یزدانی قبل از اینکه روی تشک حاضر شود، قهرمانی خود را جشن گرفت.

بدآموزی از این بدتر می شود؟

 

بپایان آمد این جوهر،مطالب همچنان باقی!..

علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

دوّیم اکتبرالمکرم سنهء 2019 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر – فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

www.hazl.com