نشریه فرانسوی لوموند ؛ احمدی نژاد، دونالد ترامپ ایرانی

فرامرز دادرس ،کارشناس اطلاعاتی

دراین گزارش تازه نشریه لوموند به بررسی مسائل  اتمی میان ایران و کره شمالی می پردازد و از زاویه سیاسی و اقتصادی ایران و کره شمالی را مورد بررسی قرار می دهد. چکیده این گزارش در زیر آمده است.

کازوتو سوزوکی ،استاد روابط بین المللی دانشگاه ژاپنی هوکایدو که در زمینه اتم و سیاست فضایی پژوهش می کند و در سال های2013 تا 2015 میلادی عضو کمیته کارشناسان تحریم ها در پرونده اتمی ایران بود، می گوید باید پذیرفت که کره شمالی یک قدرت اتمی بشمار می رود. سوزوکی می پرسد آیا می توان از تجربه مذاکرات اتمی با ایران در مورد کره شمالی بهره مند شد. او می گوید این مسئله به نظر دشوار می آید چون شرایط کاملاً فرق می کند.

 

ایران نسبت به کره شمالی یک جامعه باز می باشد، اقتصاد ایران بشدت وابسته به روابط تجاری است. صادرات ایران ؛ نفت و گاز  نیاز به روابط اقتصادی با مشتریانش ؛ چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و اروپا دارد. مبادلات تجاری با ایالات متحده آمریکا از سال 1979 میلادی پس از انقلاب اسلامی غیر ممکن شده است. مذاکره برای لغو تحریم ها از سوی آمریکا بسود ایران خواهد بود.

 

مسئله ای که در مورد کره شمالی باید در نظر داشت این است که زیر ساخت های اقتصادی این کشور بستگی اندکی به روابطه بین المللی و مبادلات اقتصادی دارد . هشتاد در صد صادرات کره شمالی بویژه ذغال سنگ و مواد معدنی بسوی چین است. اگر چینی ها تحریم قاطعی علیه کره شمالی برقرار کنند بی شک پیامد های مهمی بر اقتصاد کره شمالی خواهد داشت. اما تا زمانی که چین به مناسبات تجاری با کره شمالی ادامه دهد ،تحریم های بین المللی مؤثر نخواهند بود.

 

بنا بر یک گزارش تازه سازمان ملل متحد، شرکت ها صوری کره شمالی به ثبت رسیده در چین هزینه های برنامه های موشک های بالستیک اتمی کره شمالی را تاًمین می کنند.

 

فرق دیگر کره شمالی با ایران در زمینه ساختار سیاسی ایران می باشد. در ایران قدرت در دست رهبر عالی جمهوری اسلامی می باشد ولی در درون رژیم انتخابات می تواند نفر دوم رژیم یعنی رئیس جمهور را تغییر دهد.

 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین که به دلیل سخنان مستقم و بی پروای خود  به نوعی دونالد ترامپ ایرانی محسوب می شود طی دوران حکومت خود از (2005-2013) میلادی با رکود اقتصادی و افزایش تورم مواجه بود. در سال 2009، تظاهرات علیه تقلب در انتخابات  و جنبش سبز بوسیله نیروی نظامی سرکوب شدد و ده ها کشته بر جای گذاشت. اما در سال 2013، انتخابات اجازه به قدرت رسیدن حسن روحانی یک میانه رو ،تحصیلکرده غرب را فراهم آورد. او دریافت که نیاز به لغو تحریم ها دارد. روحانی یک مرد سیاسی که دریافته است ایران نیاز به برقراری روابط با کشور های خارج دارد.

بیستم مارس 2017