وقت ساختن لابی سکولار دموکرات های ایرانی در آمریکاست

سام قندچی :

متأسفانه، از زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تا به امروز، که جناح هایی از حکومتاسلامی توجه ویژه ای به ایجاد لابی در کشورهای مختلف بویژه در آمریکا کرده اند، درک غلطی از لابیگری در جنبش سیاسی ایران مطرح شده است. لابیگری یعنی که جریان های سیاسی معینی نظیر اعتدالگرایان و اصلاح طلبان ایران، در کشوری دموکراتیک مثل آمریکا، تلاش کنند منافع خود را در چارچوب قوانین آمریکا دنبال کنند. به عبارت دیگر، لابی کردن برخلاف انجام اعمال خشونت آمیز در کشوری خارجی، اقدامی بسیار متمدنانه است.

اما ادعا می شود که مثلاً تشکیلات نایاک در آمریکا از سوی جناح هایی از حکومت اسلامی ایران حمایت می شود، و یا اینکه در جهت منافع اصلاح طلبان حکومت اسلامی عمل می کند. فرض کنیم این حرف درست باشد. آیا پاسخ به چنین امری این است که نایاک را نابود کنیم یا که نیروهای مترقی تحول طلب ایرانی نیز باید لابی خود را در آمریکا درست کنند و بر سیاست های آمریکا در جهت طرح ها و برنامه های خود تأثیر بگذارند؟؛ اقدامی که می تواند برای آینده ایران بسیار پراهمیت باشد.

مدت هاست وقت آن رسیده که سکولار دموکرات های ایران لابی مؤثری در آمریکا تشکیل دهند اما متأسفانه همهءانرژی خود را صرف نابود کردن لابی های ایرانی غیرسکولار و غیردموکراتیک می کنند. ایجاد لابی اقدامی متمدنانه است. بهتر است اهداف لابی سکولار دموکرات ها اعلام شود و وکلای هوادار و منابع مالی برای ایجاد چنین لابی تدارک دیده شود.

اگر واقعیتی پس از تجربه نایاک ثابت شده باشد این است که نه معروفیت پیشین بلکه تعهد واقعی به برنامه اصلاح طلبی و تلاش مستمر برای آن، مناسب ترین سخنگویان را برای تشکلات لابیگر اصلاح طلب خلق کرده است.

این را که سخنگوی لابی سکولار دموکرات ها در آینده چه کسی خواهد بود از حالا نمی شود مشخص کرد، اول باید این لابی را تشکیل داد و بعد تشکیل دهندگان مشکلی نخواهند داشت که هنگام نیاز بهترین سخنگو را برای آن انتخاب کنند. اگر بهترین سخنگوی لابی اصلاح طلبان کسی است که برنامه اصلاح طلبی اسلامی را در لابی اصلاح طلبان دنبال می کند، طبعاً بهترین سخنگوی لابی سکولار دموکرات ها کسی خواهد بود که برنامه ای واقعاً سکولار و واقعاً دموکراتیک را برای آینده ایران دنبال کند و در شکل دادن لابی سکولار دموکرات بطور فعال و مستمر در فعالیت باشد.

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ