ویرانی یکی دیگر از آتشکده های دوران ساسانی

 

بنیاد میراث پاسارگاد :

خبرهای رسیده حاکی ست که آتشکده نطنز که از دوران ساسانی به جای مانده، دوباره در حال ویرانی می باشد. آتشکده نطنز که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد  تا قبل از انقلاب اسلامی سرپا و نسبتا سلامت بود. این آتشکده در سال 1311، یعنی 87 سال پیش در فهرست میراث ملی ایرانیان با شماره ثبت 187 به ثبت رسید. و پس از انقلاب همچون بسیاری دیگر از آثار فرهنگی به ویرانی کشیده شد.

    در سال 1396، وقتی که از هفت ستون آن تنها چهارتا باقی مانده بود و از چهار تاق آن فقط یک تاق، و سر و صدای دوستداران میراث فرهنگی بلند شد، بودجه ای به آن تعلق گرفت و رسانه های دولتی نوشتند که مرحله نخست بازسازی آن شروع شده است اما در همان زمان هم گفته شد که این بازسازی فقط بخشی از آتشکده را ترمیم خواهد کرد و منتظر بودجه های بعدی هستند.

     متاسفانه اکنون  دوستداران میراث فرهنگی نطنز خبر از رها کردن این اثر تاریخی را می دهند، در حالی که هنوز داربست هایی که دو سه سال پیش برای مرمت زده بودند سرپا ایستاده اند. همزمان شاهدانی دیده اند که عده ای در حال حفاری در نزدیکی این آتشکده هستند و هیچ خبری هم از مسئولین میراث فرهنگی و مسئولین انتظامی نیست.

    تا قبل از حمله اعراب ایران صاحب زیباترین آتشکده ها بود که برخی به دست مهاجمین ویران شد اما بیشترین این آتشکده ها در دوران صفویه ویران شدند و یا آتش آن ها خاموش گشت.

 بسیاری از این آتشکده ها  در دوران پهلوی بازسازی و  دوباره به نور آتش روشن شد. حتی تا سال های اول انقلاب نیز برخی از این آتشکده ها در مراسم جشن های ایرانی رونقی داشت و مردمان زیادی از مسلمان گرفته تا بی مذهب در جشن های آن شرکت می کردند.  

    در حال حاضر هنوز بیش از 32 آتشکده از دوران باستانی  در ایران باقی مانده اند که البته بیشترشان به حال خود رها شده و در حال فرو ریختن هستند. سازمان میراث فرهنگی که اکنون وزارت خانه ای شده، نه تنها هیچ اقدامی برای حفظ و یا نجات این آثار نمی کند بلکه به زرتشتیان و ایرانیانی که مایلند به مرمت این آتشکده ها بپردازند نیز اجازه دخالت نمی دهد.

شهرام صداقت ـ از تهران