کنفرانس یالتا Yalta Conference تقسیم جهان به مناطق نفوذ

همنشین بهار :

 خانم‌ها و آقایان محترم، خواهران و برادران عزیز سلام بر شما
سلامی چو بوی خوش آشنایی – بدان مردم دیده روشناییاین بحث، اشاره کوتاهی به نشست تعیین‌کننده ازمابهتران است که کمی پیش از پایان جنگ جهانی دوم، در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه (در شمال دریای سیاه و در جنوب اوکراین) برگزار شد. اشاره من به کنفرانس یالتا Yalta Conference است که (از چهارم تا یازدهم فوریه سال ۱۹۴۵) ۱۵ بهمن تا ۲۲ بهمن ۱۳۲۳ در کاخ تزارها در شهر یالتا برگزار شد.

ضرورت طرح این موضوع ازجمله برای این است که جهانِ پَسا جنگ جهانی دوّم، متأثر از کنفرانس یالتا بود، ازمابهتران، جهان را تقسیم کردند و برای چندین و چند دهه، دنیا روی نتایج کنفرانس یالتا جلو رفت. ظاهراً اینگونه وقایع مربوط به گذشته است ولی گذشته، نگذشته و کوله‌بارَش همچنان روی دوش ما سنگینی می‌کند. بر شانه گذشته است که آینده را دورتر و روشن‌تر می‌توان دید. به قول شکسپیر در نمایشنامه توفان: What’s Past Is Prologue گذشته پیش درآمد اکنون است.
مُدعیّانِ صاحب اختیاری جهانی در آن ایام (آمریکا، انگلیس و شوروی) در یالتا جمع شدند تا ضمن تعیین تکلیف کشورهای اروپایی پس از پایان جنگ، و تقسیم جهان به مناطق نفوذ، چگونگی برخورد با آلمان بعد از هیتلر را، مدیریّت کنند و خلع سلاح و نازی‌زدایی در آن کشور را به کرسی بنشانند. در یالتا، علاوه بر روزولت رئیس‌جمهور آمریکا، چرچیل نخست‌وزیر انگلستان و استالین رهبر شوروی، آنتونی ایدن سیاستمدار محافظه کار بریتانیایی، آندرِی گرومیکو، دیپلمات کارکشته شوروی، ماریان هولمز، منشی هوشیار چرچیل، آنا روزولت و… هیئت‌‌های نمایندگی ۵۰ کشور دیگر هم که با هیتلر و متحدینش مخالف بودند، حضور داشتند.

ادامه مطلب