گسترش اعتراضات سراسری مردم در امریکا به قتل جورج فلوید و نگاههای متفاوت به ریشه ها

 

دکتر سعید صالحی نیا :

“سیستم نمی تواند خودش را رفرم کند.ما بارها امتحان کردیم.ما الان یک نئوفاشیست در کاخ سفید داریم و نئولیبرالها را در حزب دموکرات. جریان “زندگی سیاه اهمیت دارد هم بجائی نرسید”.

ما سر دوراهی هستیم یا انقلاب مسالمت امیز یا تشدید خشونت.تجربه امریکا شکست خورده.سرمایه داری شکست خورده.

سرمایه داری در ارائه پاسخ به ما شکست خورده.تا این نظام است نژاد پرستی خواهد بود. .ما باید جنبش بر علیه فاشیزم و جنبش بر علیه نوئلیبرالها در حزب دموکرات بسازیم هربار از این مسیر برویم ما شکست خواهیم خورد اما ما باید ادامه دهیم مبارزه کنیم.حتی اگر دوباره شکست بخوریم(. کورنل وست)”

مقدمه:

همانطور که در مقالات گذشته توضیح دادم ، بحران جهانی ناشی از کورونا تاثیر مثبتی در منباسبات طبقاتی نداشت بلکه نظام حاکم  دولتها را به ابزاری جدید جهت خانه نشاندن مردم و فلج کردن جنبشهای اعتراضی مسلح کرد.

مبارزه طبقاتی از انجا که قانون مهم نظامهای اجتماعی است اما بخاطر نابرابری اجتماعی همانند رودخانه ای عمل می کند که هر قدر جلویش را سد بگیرید بالاخره درزهای سد را پیدا می کند و سد را می شکند.

قبل و بعد بحران کورونا، نظام سرمایه داری جهانی دچار بحران بسیار وسیعی است که در همه چا اما اشکال مختلف به بحرانهای سیاسی اجتماعی تبدیل شده و توسعه فقر و دیکتاتوری و حاشیه زدن اکثریت زحتمکش جامعه را تنها راه تخفیف مقطعی خود نشان می دهد.

ترامپیزم نه تنها عامل بهبود بحران امریکا نشده بلکه به تشدید نبرد قدرت در بالا و تشدید مبارزه طبقاتی بین زحتمکشان و بقه حاکمه انجامیده.

حزب دموکرات که توسط نئولیبرالها و نئوکانها اداره می شود با سازماندهی یک کودتای حساب شده تبلیغاتی سیاسی ، برنی سندرز را از صحنه خارج کرد و با جلو کشیدن بایدن نشان داد که همان راه را خواهد رفت که در سال 2016 با جلو کشیدن کلینتون شارلاتان و منفور پیش روی مردم امریکا قرار داد.

ترامپ در عدم وجد یک الترناتیو رادیکال در بستر ناخرسندنی و تنفر مردم امریکا از کلینتون توسط اقلیتی سازمانیافته تر به کاخ سفید غلطتید.

در حال حاضر جامعه امریکا بسیار بیش از گذشته دچار قطب بندی طبقاتی است.جنبش های اجتماعی دیگر تاب خانه ماندن پشت ترس از کورونا ندارند و طی روزهای گذشته ثابت کردند که کورونا هم نمی تواند انها را به سکوت و خانه نشینی وادارد.شهرهای مختلف امریکا شاهد اعتراضات وسیع مردم امریکاست که زمین لرزه ای است که خواب حاکمان را سرشان خراب کرده.

قتل جورج فلوید در ایالت مینسوتا توسط پلیس بار دیگر زمینه ساز یک انفجار اجتماعی شده که طی چند روز شهر به شهر دارد زمین لرزه اجتماعی و سیاسی مهمی را با خود می آورد.

در این مقاله من نکاتی را در جاشیه این واقعه ارائه می دهم.هدفم از جمله اینست که اهمیت قطب بندیهای جدید در جنبشهای اجتماعی اعتراضی را نشان دهم:

(1)ماجرای قتل جورج فلوید و رشد اعتراضات خیابانی:

جرج فلوید همانطر که گفتم در خیابان جلوی دوربینهای مردم به زمین زده شد و در حالی که دستهاش بسته بود طی 8 دقیقه پلیس روی گردنش نشست و در جالیکه او تکرار می کرد نمی تواند نفس بکشد همچنان او را رها نکرد تا او ابتدا از هوش رفت و بعد در گذشت.

امداد پزشکی هم وقتی وارد سحنه شد حتی به احیای قلبی تنفسی او اقدم نکرد در حالیکه او بمدت 3 دقیقه بود که نبضش حس نمی شد.

پلیس ادعا کرد که او خطرناک بوده و مقاومت کرده و بعد اعلام کرد که او زمینه بیماری قلبی داشته .مدتی طول کشید حتی که یکی از پلیستهای شریک در این جنایت را دستگیر کنند.این در حالیست که پلیس اعلام کرده که در حال بررسی است که ایا جنایتی اتفاق افتاده یا نه!

سالها و سالهاست که ادمهائی به همین شکل در خیابانها توسط پلیس کشته می شوند و هر بار جانیان را پلیس تربده می کند و بهانه هائی اینچنین می اورد.

گزارش پزشک قانونی که توسط همان شهرداری و پلیس استخدام شده اینست که اثری از خقه شدگی فیزیکی در جنازه جورج فلوید وجود نداشته.دارند زمینه می سازند که بگویند او به مرگ طبیعی مرده!

در بستر چنین جنایتهائی و چنین پرده پوشیهائی است که مردم امریکا به خیابانها ریخته اند و امواج وسیعتری در حال رشد است که حکومتیان را به لرزه انداخته.

طی چند روز گذشته اعتراضات خیابانی مردم همراه با اتش زدن ماشینهای پلیس مقر پلیس و حمله به فروشگاهها مثل تارگت همراه بوده.مرکز سی ان ان دستگاه فریب مردم امریکا هم مورد حمله مردم بوده.

رسانه سی ان ان و فاکس هردو دارند “خشونت” را محکوم می کنند.شهردار سیاه اتلانتا امد در تلویزیون و به مردم گفت بروید خانه! او نشان داد که بخشی از سیاهان واقعا نوکرهای نظام هستند.

پلیس جنایتکار امریکا کمبو بود شهرها دارند گارد ملی را هم به خیابانها می فرستند.مردم بیشتر و بیشتر ماهیت واحد طبقه حاکم را به چشم می بینند. دموکرات و جمهوریخواه از مبارزات مردم به یکسان در هراسند.

(2) تقلیل ماجرای جورج لوید به نبرد سفید و سیاه:

طی یک دهه گذشته درون گرایشات راست سیاه، جنبشی عروج کرد که نامش “زندگی سیاه مهم است” بود.این جنبش ماهیت راست دارد و تمام تلاشش اینست که بحران امریکا را به دعوای نژادی تقلیل دهد.

این جنبش در نبرد انتخاباتی کنار برنی سندرز نایستاد در نبردهای طبقاتی طبقه کارگر حاضر نیست و حساسیتش فقط جائی است که سیته ها مظلوم می شوند.حتی جنبشهای شهروندهای امریکای جنوبی هم موضوع این جنبش نژاد پرست سیاه نیست.

تقلیل مبارزات اجتماعی به نبرد سیاه و سفید مهمترین ابزار جناح راست حزب دموکرات بوده و از رهبران این نوع جنبشها برای حمایت از کلینتون و بایدن استفاده کرده اند.

در حاضر درون مبارزات خیابانی موجود گرایشات مختلفی هستند.جالبست که حجم وسیهی از تظاهر کنندگان سیاه پوست نیستند و در این مبارزات اهداف وسیعتری را دنبال می کنند.مبارزه برای پایان نابرابری اجتماعی بسیار وسیعتر از مبارزه برای حقوق  صرفا سیاه هاست.

(3)نقش مخرب گرایشات انارشیست

در مقالات متعددی در گذشته نقش مخرب گرایشات انارشیست را در اعتراضات امریکا و کشورهای غربی توصیح دادم.این نقش از سوئی به مخالفت با سازماندهی سیاسی حزب الترناتیو می انجامد و از سوئی در تظاهرات خیابانی با حمله به مراکز عمومی فضای لازمه برای اقدام سرکوب پلیس را فراهم می اورد.

معمولا پلیس و حاکمیت با تجارب قبلی اجازه می دهد که تعدادی ماشین پلیس و مراکز دیگر مورد حمله واقع شود ومردم و , غارت شود تا بعد با تبلیفات اعلام کند اینها که در خیابانند مشتی دزد و جنایتکارند . جامعه را به خانه ها پس بفرستد و دستگیریها را توسعه دهد.

در جریان اعتراضات قبلی در امریکا در انگلستان و اروپا این صحنه ها را بارها دیده ایم.پلیس و انارشیستها در یک همکاری عملی این زمینه ها را می سازند و مردم را از صحنه خارج می کنند

(4)رشد نگرشهای رادیکال ضد سرمایه داری به بحران امریکا

در بررسی چنبش برنی سندرز توضیح دادم که این جنبش نتیجه تقاطع گرایشات مختلفی است که طی چند دهه بتدریج کنار هم قرار می گیرند.این چنبشها رادیکالتر هستند و بتدریج نقدی ضد سرمایه دارانه از بحران کنونی ارائه می دهند.

برنی سندرز در بستر عروچ اعتراض طبقاتی جامعه برامه سوسیال دموکرات ارائه داد و ناپیگیریهای خودش را نشان داد اما چنبش پشت برنی سندرز متوقف نشده و از تاریخ درس می گیرد و خود را بهتر فرموله می کند.نمونه این نوع گرایشات کورنل وست است.

کورنل وست در مصاحبه با سی ان ان در حاشیه اعتراضات موجود امریکا گفت:

“سیستم نمی تواند خودش را رفرم کند.ما بارها امتحان کردیم.ما الان یک نئوفاشیست در کاخ سفید داریم و نئولیبرالها را در حزب دموکرات. جریان “زندگی سیاه اهمیت دارد هم بجائی نرسید”.

ما سر دوراهی هستیم یا انقلاب مسالمت امیز یا تشدید خشونت.تجربه امریکا شکست خورده.سرمایه داری شکست خورده.

سرمایه داری در ارائه پاسخ به ما شکست خورده.تا این نظام است نژاد پرستی خواهد بود. .ما باید جنبش بر علیه فاشیزم و جنبش بر علیه نوئلیبرالها در حزب دموکرات بسازیم هربار از این مسیر برویم ما شکست خواهیم خورد اما ما باید ادامه دهیم مبارزه کنیم.حتی اگر دوباره شکست بخوریم(. کورنل وست)”

از دید من کورنل وست راه درازی را طی کرده تا به این نتیجه مهم رسیده.او مدتها دنبال مبارزه نژادی دوید اما دید که این مبارزه بدون دست زدن به نظم سرمایه داری بجائی نمی رسد.او از گرایشات حامی سیاهان عبور کرده و حتی حزب دموکرات و سیاستهای راستش را بخوبی شناخته .لذا در ماجرای قتل یک سیاهپوست فقط دعوای سفید و سیاه نمی بیند بلکه بحران علاج ناپذیر نظم سرمایه را می بیند.

کورنل وست از دید من یک نمونه و سمبل است که جنبش اعتراضی امریکا در حال چرخش رادیکال به چپ است و بیشتر و بیشتر دست به ریشه ها می برد.

از انجا که کورنل وست بخوبی همکاری گرایشات سیاه مدار را با خانواده کلینتون و بایدن دیده و همکاری انها را برای کودتا بر علیه سندرز مشاهده کرده بتدریج دارد مرزهای خود و جنبش خود را با انها شفافتر می کند.

(5) راه حل خشونت پلیس در امریکا چیست؟

اگر بپذیریم که زیر دعوای نژاد پرستی دعوای بزرگتری هست و نژاد پرستی فقط علامت بیماری سرمایه داریست.اگر بپذیریم که جداسازی نژادی ابزار بازتولید سرمایه داریست همانطور که حداسازی جنسیتی و حداسازی بین امریکائی و “خارجی” طبیعتا با این نوع نگرش و این متد علت یابی به راه حل رادیکال نزدیک می شویم.جنبش برای پایان دادن خشونت پلیس در امریکا نمی تواند در حوزه دفاع از سیاه پوست بماند.بلکه باید در عمق بیشتری حرکت کند.

اساسا نهادهای پلیس در امریکا به کمپانیهای اقتصادی و سیاسی وابسته هستند و مشارکت مردم درشان نیسوجامعه امریکا به لجن فروش اسلحه مبتلاست.جامعه ای جنگی است.جامعه ای میلیتاریزه.جامعه ای است متضاد بین اکثریت فقیر و اقلیت میلیاردر.بیش از همیشه متضاد و قطبی شده.

جنبش پایان دادن به خشونت پلیس نمی تواند به تغییرات اساسی در قوانین جزائی و جنائی بی توجه باشد.نمی تواند مسئله فقر را نیبند.نمی تواند ظلم به سایر نژادها را نبیند منجمله به سفیدها به مکزیکی ها و …نمی تواند دنبال دو جناح خواهر حکومتی بیفتد.

چنبش پایان دادن به خشونت پلیس باید در کنار جنبشهای اتحادیه ای رادیکال بایستد.باید بدنبال سازماندهی وسیع برای تحزب مستقل مردمی باشد.باید بر علیه سیاستمداران کنونی قرار بگیرد و انها را افشا کند چه ترامپ و چه نئولیرالها و نئوکانهای حزب دموکرات و جمهوریخواه.

به جهت تاکتیکی این جنبشها باید فاصله خود را از انارشیزم محکم کنند و انارشیزم را هم در متدهایش هم در سیاستش منزوی کنند.ایجاد جو تشنج و توسعه خشونت در حال حاضر دقیقا هدف پلیس و راستهاست تا یکبار دیگر با فیلمبرداری از این اعتراضات به مردم ثابت کنند که اعتراض بر علیه نظم موجود یعنی خشونت و ماندن در خانه یعنی صلح خواهی!ادیکال

بیانیه شهردار خودفروخته اتلانتا امروز همین بود! ایشان که هم زنست و هم سیاه بی شرمانه از مردم خواست در خانه بمانند! او با ترامپ همزبان شد که متعرضین یک مشت اراذل هستند!

کشتار انسانهای فقیر  در امریکا توسط پلیس امریکا ادامه خواهد یافت اگر متدها و سیاستهای تاکنونی ادامه یابد.سالانه دهها مورد اینگونه گزارش می شود.بقول کورنل وست اشتباهات جنبش های اعتراضی عامل مهم شکست انهاست.این اشتباهات و این کج راهه ها را باید نشان داد و جنبش رادیکال پایان دادن به نظم سرمایه را سازمان داد.

جنش اعتراضی به یاد جورج فلوید در حال توسعه است ، طی چند روز از مینیاپولیس(ایالت مینسوتا) به

اتلانتا(ایالت جورجیا)  هیوستون، دالاس  (ایالت تگزاس) شهر واشنگتن دی سی ,سن حوزه؛فونتانا ، لس انجلس (ایالت کارلیفرنیا) ، سیاتل (ایالت واشنگتن)، ریچموند (ایالت ویرجینیا)کشیده امیدوارم تداوم یابد و رادیکالتر به ابزار تغییر واقعی در امریکا تبدیل شود.جهانی در انتظار تغییرات رادیکال در امریکاست.

منابع بیشتر:

(1)اعتراضات وسیع مردم امریکا در اعتراض به قتل چورج فلوید

https://www.cbsnews.com/live-updates/george-floyd-death-protests-minneapolis-2020-05-30/

https://nypost.com/2020/05/30/a-snapshot-of-george-floyd-protests-around-the-us/

https://minnesota.cbslocal.com/2020/05/29/protesters-take-minneapolis-police-3rd-precinct-building-during-3rd-night-of-george-floyd-protests/

(2)کورنل وست در موضوع قتل جورج فلوید

https://www.youtube.com/watch?v=kyYEmokSh-c&fbclid=IwAR222W65Xr6vIi32Pw67-u_o6DF5vJWfFihXOxYj8_T3J9KJIKfqNFp8Izw

https://video.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=AwrCwHU5ftJeb2EAIwMPxQt.;_ylu=X3oDMTEydDcyaTRmBGNvbG8DYmYxBHBvcwMxBHZ0aWQDQzAxNTVfMQRzZWMDc2M-?p=cornel+west+on+george+floyd&fr=yhs-dcola-001&hspart=dcola&hsimp=yhs-001&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9zZWFyY2gueWFob28uY29tL3locy9zZWFyY2g_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&guce_referrer_sig=AQAAAFyE1P3JZXPC6LCY_nJ1ycE5sDcrwLih7680wm1KGGQCixR5HaM-YzgsvwDKDls9ieu9xSu-_B16t81yYCimVgGMgdN3m9rpC6AB8sfTmU3HYriTmQqBZCy4hl3EWCANtg8iNJJxU-s2CECKrvJr76kjr_j16lnnJ-wi7Hlwy4WJ&_guc_consent_skip=1590853261#id=2&vid=554023ca132570f9e988107403528a56&action=view

(3)جرج فلویدو صحنه شکته شدن او توسط پلیس در خیابان

https://heavy.com/news/2020/05/george-floyd-minneapolis-minnesota-video/

Attachments area

Preview YouTube video Cornel West to Anderson Cooper on CNN: America is a Failed Social Experiment

George Floyd: Minnesota Man Who Died in Minneapolis Police Custody Is Identified