یکبار دیگر، یازده سپتامبر

 

همنشین بهار :

ملات ۱۱ سپتامبر The September 11 attacks، که به آن 9/11 هم گفته می‌شود، اشاره به سلسله‌ای از حملات انتحاری است که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، در آمریکا انجام شد. بنا بر روایات رسمی، صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری – مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، اندکی بعد فرو ریختند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون زدند. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در حوالی ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد. حمله به افغانستان و برکنارکردن طالبان از قدرت، ازجمله واکنش‌های آمریکا به این واقعه بود. 
گفته می‌شود که حادثهٔ ۱۱ سپتامبر، همانند حملهٔ ژاپن به بندر پرل هاربر، تاریخ آمریکا را تغییر داده‌است.

واقعه ۱۱ سپتامبر، تروریستی و ضد انسانی بود 
در شروع این بحث روی سه نکته تأکید می‌کنم:
  1. من سنخیتی با افکار واپسگرایانه و پوسیده که مرتجعین به آن رنگ و لعاب شریعت زده‌اند ندارم. واقعه ۱۱ سپتامبر را نیز که بدون شک تروریستی و ضد انسانی بود مثل هر انسان صلحدوستی محکوم می‌کنم. 
  2. معتقدم اندیشه‌های زلال پدران بنیان‌گذار Founding fathers و امثال جرج واشینگتن و توماس جفرسون و جیمز مدیسون…براستی ستودنی است. مردم شریف ضدجنگ را در ایالات متحده، نباید با جنگ‌افروزان، شرکت‌های غارتگر چند ملیتی و نمایندگان سیاسی‌شان یکی گرفت. آمریکا تنها در امثال لیندسی گراهام و تام کاتن و روپرت مُرداخ‌ و جان بولتون و، سرمایه سالاران لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن… خلاصه نمی‌شود.
  3. ادامه مطلب