یک سال دروغ‌گویی و پنهان‌کاری جمهوری اسلامی درباره پرونده مرگ‌بار هواپیمای اوکراینی!

 

بهرام رحمانی :

امروز پنج‌شنبه هجدهم دی ۱۳۹۹ – هفتم ژانویه ۲۰۲۱ سال‌گرد سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با اصابت دو موشک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.

با گذشت یک سال از سرنگونی بویینگ ۷۳۷ اوکراینی به شماره ۷۵۲ و جان‌‌باختن ۱۷۶ سرنشین آن، نه تنها پرونده این فاجعه هنوز در افکار عمومی بسته نشده، بلکه جمهوری اسلامی هنوز بسیاری از زوایای آن را از افکار عمومی پنهان کرده ‌است.

ساعت ۶:۱۲ دقیقه صبح ۱۸ دی ۱۳۹۹ هواپیمای متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین در صبحی متفاوت از صبح‌های روزهای قبل از باند پرواز فرودگاه خمینی تهران به سمت کی‌یف به پرواز درآمد اما این پرواز هیچ‌گاه به مقصد نرسید. چرا که این هواپیما با دو موشک پدافند هوایی سپاه در همان دقایق اولیه سرنگون شد. خانواده‌های قربانیان این پرواز یک سال پس از این حادثه مرگ‌بار می‌گویند هم‌چنان به‌دنبال حقیقت ماجرا و در پی اجرای عدالتند. و در گزینه آخر دنبال غرامت می‌روند.

چند ساعت قبل از بلند شدن این هواپیما، خبر حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد عراق در انتقام کشتن پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به سرخط خبرهای رسانه‌های جهان تبدیل شده بود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با ۱۷۶ سرنشین در حومه شهریار سقوط کرد و نام قربانیان پرواز یک به یک در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در آن روز و دو روز پس آن سکوت کرده بودند اما خبرهای رسانه‌ها و انتشار ویدئوهایی از زمان اصابت موشک باعث شد تا مقامات جمهوری اسلامی ایران لب به اعتراف بگشایند.

یک روز بعد از این حادثه زمزمه‌ها و شایعات درباره سقوط این هواپیما اوج گرفت. اما شامگاه ۱۹ دی ماه این شایعات جنبه رسمی‌تر پیدا کرد به‌طوریکه برخی از رسانه‌ها در ابتدا به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام آن‌ها را ذکر نکرده بودند گفتند هواپیمای اوکراینی به احتمال زیاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به صورت تصادفی ساقط شده است.

از طرف دیگر، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای در سال‌گرد این حادثه مرگ‌بار انگشت اتهام را سوی آمریکا گرفت و گفت که «این اتفاق تلخ در پی ماجراجویی‌های ضد انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست.»

ادامه مطلب