آمارهای غیرواقعی سازمان میراث فرهنگی

 

شکوه میرزادگی

بنیاد میراث پاسارگاد

اکنون دیگر کاملا روشن است سازمانی که نام «میراث فرهنگی و گردشگری» در ایران را بر خود دارد و زیر نظر مستقیم رییس جمهور کار می کند، در چهل سال گذشته جز ویرانی میراث فرهنگی و نابودی توریسم کاری نکرده است. آیا این عملیات عمدی بوده، و یا نتیجه ی نادانی و ناکارآمدی روسای این سازمان، دیگر فرقی نمی کند؛ زیرا این جماعت نه تنها حاضر نیستند کمترین تغییری در روش های خود بدهند، بلکه با سماجت سعی دارند که غلط های خود را تکرار کنند و همچنان در هر موردی به مردم دروغ بگویند.

تازه ترین دروغ های این سازمان در ارتباط با آمار سفرهای نوروزی امسال است. البته آن ها چندین سال است که هر سال در پایان تعطیلات نوروزی علاوه بر پنهان کردن آمار حضور مردمان در محوطه های تاریخی و فرهنگی، و علاوه بر برجسته کردن حضور مردم در مراکز مذهبی ـ شیعی، سعی دارند که به مردم بقبولانند که وضعیت گردشگری در ایران سال به سال بهتر می شود. هر سال هم در صدی را به اعداد سال قبل اضافه می کنند که بگویند امسال گردشگران بیشتر از سال قبل بوده اند.

در عین حال سازمان میراث و گردشگری چند سالی ست برای بزرگ کردن هر چه بیشتر تعداد گردشگران روش آمارگیری عجیبی را به کار می برد که هیچ شباهتی به آمارگیری های متداول و علمی معمول در دنیا ندارد، یعنی به جای آن که آمار رفت و آمد گردشگران را براساس تعداد گردشگران حساب کند، مدت اقامت آن ها در هتل ها را حساب می کند؛ به این شکل که اگر فرضا شما در نوروز چهار شب را در هتلی در اصفهان خوابیده باشید، و چهارشب بعد را در هتلی در شیراز، آن ها هر شب را به عنوان یک مسافر حساب می کنند. و می گویند مسافران نوروز امسال هشت نفر بوده اند و نام این روش «هوشمندانه» خود را «شب اقامت» گذاشته اند. و البته هر سال بنا بر احوالات آن سال خودشان تعدادی هم به «شب اقامت»ها اضافه می کنند. کار به جایی رسیده که حتی امسال که از روز پنجم فروردین باران و سیل و توفان وضعیت بیشتر شهرها را مختل کرده بود باز هم این جماعت در آماری که این روزها منتشر کرده اند همچنان به بازدید کنندگان نوروزی چند درصدی اضافه کرده اند.

امسال برخلاف سنت هر ساله که رییس سازمان در حضور خبرنگارن آمار نوروزی را اعلام می کرد، تیموری معاون گردشگری و رییس «ستاد همآهنگی خدمات سفر» در جلسه ای که با حضور اعضای این ستاد و بدون حضور خبرنگاران برگزار شده بود آمار سفرهای نوروزی را اعلام کرد . او ابتدا گفت: «آمار سفرهای نوروز 98، همانند نوروز 97 است، با اختلاف 5 درصد» امادر بخش دیگری از سخنانش گفت:« سفرهای نوروزی با ثبت 77 میلیون نفر شب اقامت، 20 درصد رشد داشته است»* و این در حالی ست که یکی دو روز قبل از او حرمت الله رفیعی رئیس «انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور» ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت سفرهای نوروزی امسال می‌گوید آمار گردشگران نوروزی نسبت به سال گذشته حداقل 40 درصد ریزش داشته است. و جمشید حمزه زاده رییس «جامعه هتلداران کشور» نیز می گوید: «امسال ضریب اشغال هتل ها نسبت به سال گذشته تا پیاان روز پانزدهم فروردین به 21 درضد کاهش رسید.

به این ترتیب باید به کسانی که بتوانند، از میان این نوع آمارگیری عجیب و تناقضات گفتاری مسئولین، تعداد واقعی گردشگران نوروزی راپیدا کنند، جایزه بزرگی داد.

آمار نفر شب اقامت در عید

بنیاد میراث پاسارگاد