دماوند زیبا به دلیل آسیب های فراوان از ثبت جهانی محروم شد

www.savepasargad.com

سالهاست که طرفداران میراث طبیعی به مسئولین دولتی هشدار داده اند که دماوند زیبا، وضعیت درستی ندارد و هر روز بر ویرانی هایش افزوده می شود. گذشته از انبارهای زباله یی که مردمان آموزش ندیده و نادان در بیشتر مسیرها بوجود آورده اند، و مسئولین میراث فرهنگی هیچ اقدام و کنترلی در جهت پاکیزگی آن منطقه نکرده اند،  به سودجویانی اجازه داده اند که جای جای کوه را سوراخ کرده و از آن  پوکه معدنی استخراج کنند، و برای رسیدن این چپاولگران، جاده های اسفالته ای نیز ساخته اند تا کامیون هایشان بتوانند خاک دماوند را به توبره بکشند! آن ها به خوبی می دانند که با میراث طبیعی مردمان ایران چه می کنند زیرا کوشندگان محیط زیست مرتب به آن ها هشدار داده اند.

دماوند تا قبل از انقلاب یکی از زیباترین و تمیزترین کوه های جهان بود. دماوند، بلندترین کوه خاورمیانه از ارتفاع 2200 متر به بالا در فهرست میراث ملی ایرانیان به ثبت رسیده و اگر این ویرانی ها نبود می توانست اکنون در فهرست میراث طبیعی جهان نیز ثبت شود.

 متاسفانه روز گذشته (هفتم فوریه 2018) دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران اعلام کرده که: «کوه دماوند را از فهرست ثبت جهانی یونسکو خارج کردند» او می گوید ثبت کوه دماوند، نخستین میراث طبیعی ایران به دلیل آسیب های فراوانی که از نظر محیط زیستی به آن وارد شده، نمی تواند در فهرست جهانی ثبت شود. اما مسئولین میراث فرهنگی که قبلا به دروغ گفتند این اثر ثبت جهانی شده، اکنون می گویند: « ثبت جهانی دماوند در فهرست میراث طبیعی از اولویت های گردشگری و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی است.» معلوم نیست با این همه تخریبی که در دماوند به وجود آورده اند چطور این میراث هزاران ساله می تواند شانس جهانی شدن داشته باشد.

 یادمان باشد که سازمان میراث فرهنگی زیرنظر مستقیم رییس جمهور کار می کند و بیشترین بودجه و تلاش اش برای حفظ اماکن مذهبی و مسجد و امامزاده های کهنه و نویی ست که چون هیچ ارزش تاریخی ندارند، ربطی هم  به میراث فرهنگی ایرانزمین پیدا نمی کنند.

—————————–

:برخی از خبرها و هشدارهایی که در چندین سال گذشته درباره دماوند به مسئولین داده شده

چه کسانی دماوند زیبای ایران را از جهانی شدن محروم می کنند.

کوه دماوند نخستين اثر طبيعی در ثبت ملی انباشته از زباله است

دست از سر دماوند برداريد!

ثبت دماوند در فهرست يونسکو نادرست دانسته شد

ماجرای دماوند و باز هم انکار و خلاف گويي سازمان ميراث فرهنگی

آسفالت كردن دماوند، دسته گل سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري است

چه قدرتی اجازه داده دماوند را در خطر نابودی قرار دهند

دماوند در سال جاری کمترين بازديد کنندگان خارجی را به خود ديده