دولت برای رفع آلودگی هوای تهران از مردم خواست دعا کنند تا باد بیاید

رئیس سازمان محیط زیست ایران، عیسی کلانتری، از مردم خواست که برای رفع آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها دعا کنند تا باد بیاید. شهر تهران از یکشنبه گذشته به دلیل آلودگی هوا به حال نیمه تعطیل درآمده و عامل آلودگی به اعتراف خود مقاومت ایران میلیون ها خودروی فرسوده و موتورسیلکت و به ویژه سوخت غیراستانداردی است که پالایشگاه های کشور تولید می کنند.

با این حال، عیسی کلانتری می گوید که از دست دولت کاری ساخته نیست. به گفتۀ او : “اگر چه گازوئیل و خودروها دو عامل اصلی آلودگی هوا هستند، اما، نه می توانیم جلوی رفت و آمد خودروها را بگیریم و نه می توانیم بدون گازوئیل زندگی کنیم.”

عیسی کلانتری مهمترین منبع آلودگی هوای تهران را سوخت غیراستاندار و مشخصاً گازوئیل دانسته که به گفتۀ وی “ده ها برابر بیش از استانداردهای جهانی آلوده کننده است.” رئیس سازمان محیط زیست ایران با اشارۀ ضمنی به یکی دیگر از عوامل مهم آلودگی هوای تهران یعنی خودروهای غیراستاندار ساخت کشور گفته است : “وضعیت خودروهایمان را هم که می بینید و بیشتر آلودگی هوا ناشی از گازوئیل غیراستاندار و خودروهای” فرسوده و ساخت کشور است.

عیسی کلانتری همچنین گفته است از دست دولت کاری ساخته نیست چون دولت نمی تواند جلوی خودروها را بگیرد تا هوا را آلوده نکنند و به این ترتیب حمل و نقل کشور را بخواباند. او اضافه کرده است که “گازوئیل ها هم غیراستاندارد است. و بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.” از نظر رئیس سازمان محیط زیست ایران تنها گزینه ادامۀ وضع موجود یعنی تولید سوخت و خودروی غیراستاندارد است.

کلانتری در پایان گفته است : تنها راهی که برای رفع آلودگی هوا می ماند این است که دعا کنیم تا باد بیابد.