روسیاهی عملیات های تروریستی در آمریکا فقط برای ترامپ می ماند

بهنام منصوری :

هنوز یک هفته از رای دیوان عالی آمریکا برای اجرای کامل فرمان مهاجرتی ترامپ نمی گذرد که روز گذشته ( دوشنبه 11 دسامبر) انفجاری در خیابان منهتن توسط یک مهاجر 27ساله بنگلادشی _که به گفته شهردار نیویورک «تلاشی برای حمله تروریستی» بوده_، بدون تلفات جانی توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

این حمله ناتمام انتحاری در حالی رخ می دهد که حدود 40 روز قبل، یک مهاجر 29 ساله ازبکستانی، با خودروی خود به دوچرخه سوارانی در منهتن نیویورک حمله کرده و 8 نفر را به قتل می رساند.

اما این عملیات های تروریستی می تواند برای پرزیدنت ترامپ دو پیام مختلف داشته باشد.

اول اینکه در گزارشات ارائه شده، هیچ یک از دو عامل تروریستی، تابعیت کشورهایی که ترامپ برعدم مهاجرت شهروندان این کشورها تاکید داشته، در این عملیات ها حضور نداشته اند.

در این فرمان، شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، چاد و کره شمالی از ورود به آمریکا منع می شوند. جالب اینکه این فرمان سیاسی در حالی از طرف پرزیدنت ترامپ صادر می شود که عربستان سعودی در لیست ممنوعیت ورود به آمریکا قرار نمی گیرد، ولی در بزرگترین عملیات تروریستی در آمریکا در حادثه 11 سپتامبر، 16 شهروند سعودی در میان تروریست ها شناسایی می شوند، حال آنکه تاکنون هیچ شهروند ایرانی در آمریکا به عنوان عامل تروریستی دستگیر نشده است.

دوم اما مشاهده گزارشات مربوط به این دو حادثه تروریستی نشان می دهد که مهاجرت این دو شهروند ازبکستانی و بنگلادشی مربوط به بیش از 8 سال پیش بوده و قبل از ظهور داعش بوده است. این موضوع نشان می دهد که برخلاف تصورات، فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی نتوانسته افکار افراطی این افراد را در خود حَل کند. بنابراین با توجه به سیل مهاجرت هایی که در سال های گذشته رخ داده «گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند».

همین موضوع ساده نشان می دهد که سیاست برخورد سلبی و گزینشی ترامپ در فرمان ممنوعیت مهاجرت از کشورهایی چون ایران، نمی تواند عاملی بازدارنده برای جلوگیری از عملیات های تروریستی باشد. چه تعداد از دانشجویان، اساتید دانشگاه و محققان ایرانی که به دلیل این قانون سیاسی، نمی توانند برای ادامه تحصیل و انجام پروژه های علمی و حتی جهت مهاجرت به آمریکا سفر کنند و در مقابل افرادی با تعلقات مذهبی افراطی از کشورهای همپیمان آمریکا مانند عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان و … می توانند با ظاهری فریبنده وارد خاک ایالات متحده شوند.