روس ها هم حاضر نیستند برای گردشگری به ایران بروند

 

www.savepasargad.com

 

  پس از دو سال که از قرارداد گردشگری و لغو ویزا بین ایران و روسیه می گذرد، گردشگران روسی هنوز حاضر نشده اند به ایران سفر کنند و برای گردشگری حتی کشورهایی را انتخاب می کنند که یک صدم ایران آثار تاریخی و طبیعی ندارند.

    به گفته «جاگاریان» سفیر روسیه در ایران، در دو سال گذشته روزانه به طور متوسط  بین 800 تا 900 روادید برای ایرانی ها صادر شده است. او می گوید بعضی روزها آن قدر درخواست زیاد است که از کارمندان در بخش های دیگر سفارت برای بخش کنسولی کمک می گیرند.

    جاگاریان در مقابل پرسش خبرنگار ایسنا که « چرا تلاش متقابلی برای سفر روس ها به ایران نمی شود» گفت: «ما نمی توانیم گردشگران را به زور به ایران بفرستیم. ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی این جا محدودیت هایی وجود دارد. این محدودیت ها باعث می شود که روس ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را به ایران ترجیح دهند. ما این محدودیت ها را درک می کنیم و آن را رعایت کرده و به آن احترام می گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می دهند به جای دیگری سفر کنند.»

    خبرنگار ایسنا اشاره ای به نوع محدودیت هایی که سفیر روسیه ذکر کرده نمی کند اما روشن است که منظور سفیر، پوشش اجباری، و نبود آزادی ها و شادمانی هایی ست که توریست ها دوست دارند داشته باشند و حتی روس ها هم که اکنون در ایران «اربابی» می کنند نمی خواهند تن به این محدودیت ها بدهند.

باید توجه داشت که سال هاست بیشتر گردشگران ایران یا مسلمانان شیعی کشورهای عراق آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان،کویت و هندوستان بوده اند یا گروه هایی هستند که از همین کشورها و به خرج ذولت به ایران می آیند. معدود اروپایی هایی هم که اخیرا در مناطق توریستی ایران دیده می شوند، و ایران مدعی ست که «گردشگر» هستند بیشتر برای تجارت یا به دست آوردن غنیمت هایی به ایران می آیند که جمهوری اسلامی در اختیارشان می گذارد.

    به طور کلی سال گذشته (2016) از حدود نیم میلیارد جهانگرد در جهان، سهم ایران چیزی حدود شش  میلیون جهانگرد بوده است. (البته به گفته سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی و با توجه به هزینه های میلیونی که در دو سال گذشته (پس از برجام) خرج تبلیغات و جذب توریست در کشورهای مختلف جهان، و به ويژه اروپا و آمریکا شده است). و این سهم سرزمینی ست که به نظر کارشناسان توریسم جهانی، به خاطر داشتن میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی جزو ده کشور اول جهان است اما حکومتی دارد که توریست های غیرمسلمان را می ترساند.

www.savepasargad.com

Inline image 1