سازمان میراث فرهنگی کاخ جهانی گلستان را در خطر انداخته است.

http://www.savepasargad.com/

این روزها دوستداران میراث تاریخی ایران نگران وضعیت کاخ گلستان و بخشی از بازار تاریخی تهران هستند. مدتی ست که بساز و بفروش های «وابسته به حکومت» در حال ساختن بنایی در نبش تکیه دولت اند که مجوز رسمی مسئولین دولتی را دارد. براساس این مجوز، بساز و بفروش ها می توانند کارشان را تا زیر کاخ هم ادامه دهند.  کارشناسان معتقدند اگر چنین شود علاوه بر این که این کار تجاوز به حریم کاخ گلستان شناخته می شود، احتمال بوجود آمدن خطراتی برای این اثر جهانی را هم به دنبال خواهد داشت.

نکته تاسف آور قضیه این است که براساس قوانین موجود اجازه این ساخت و ساز با اطلاع و اجازه ی سازمان میراث فرهنگی بوده است و اکنون که کار دارد به جاهای باریک می کشد، مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی «در توئیتر» خود نسبت به شکستن حریم کاخ جهانی گلستان اخطار داده است!

رییس سازمان میراث فرهنگی هم مثل بیشتر مسئولین جمهوری اسلامی از ساده ترین قوانین مربوط به کارش با خبر نیست؛ اگر که با خبر بود می دانست که وقتی یک اثر فرهنگی و یا تاریخی ثبت شده (چه ثبت ملی و چه ثبت جهانی) در خطر قرار می گیرد، هم رییس سازمان میراث فرهنگی و هم دولت موظف است که به طور جدی جلوی آن را بگیرد نه این که با یک «توئیت» سر و ته قضیه را هم بیاورد و به ویرانگران اجازه ادامه عملیاتشان را بدهد.