مسئولین دولتی یک پل تاریخی دیگر را شبانه ویران کردند

 

بنیاد میراث پاسارگاد :

امروز امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان به خبرنگاران اطلاع داد که «پل تاریخی بهداری» توسط عوامل شهرداری ویران شد. به گفته ایشان «نیمه شب گذشته، (سه شنبه 14 آبان 98)، عوامل شهرداری خرم آباد بدون کسب مجوز و استعلام از اداره کل میراث فرهنگی نسبت به تخریب این پل تاریخی اقدام کردند که به محض اطلاع یگان حفاظت کل میراث فرهنگی عملیات متوقف شد»

    باید توجه داشت که طبق قوانین موجود برای تخریب هر بنای تاریخی باید رسما و به طور کتبی اجازه نامه ای از میراث فرهنگی داشت. ولی پس از انقلاب اسلامی، به ويژه در دو ده گذشته این نوع ویرانی های عمدی به طور مرتب و در هر شهر و استانی اتفاق افتاده است. پروسه ویرانی و واکنش های سازمان میراث فرهنگی هم همیشه تقریبا یکسان  و شبیه به هم بوده است: ابتدا سازه ای را ویران می کنند، بعد سازمان میراث فرهنگی داد و بیداد راه می اندازد و آن را متوقف می کند، و اعلام می کند که بدون اجازه آن ها این عمل صورت گرفته است، بعد ویران کنندگان اعلام می کنند که اجازه داشته اند، و در بسیاری از موارد سند کتبی هم نشان  می دهند، و بعد از چند  روز و حداکثر دوسه هفته سر و صداها می خوابد و در محل ویران شده ساختمان تازه ای، جاده ای، مجموعه آپارتمانی، و … و  ساخته می شوذ.

    جالب است که بیشتر این ویرانی ها «در نیمه شب» انجام می گیرد ولی معلوم نیست که چرا صدای تراکتورها و جرثقیل ها هیچ کدام از ماموران و پاسدارانی را که گوش شان حتی به صدای نفس کشیدن مردمان هم حساس است بیدار نمی کند.

    پل بهداری در اوایل دوران رضاشاه، همراه با بیشتر تاسیسات شهری و اداری خرم آباد، ساخته شدند.

     چهارم شهریور سال جاری کمیته ثبت آثار ملی این اثر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث ملی پذیرفتند.  و به نظر می آید افرادی که با آثار تاریخی غیر مذهبی ایرانزمین سر ستیز دارند به سرعت این اثر را ویران کردند تا مبادا که در لیست میراث ملی جای بگیرد اگر چه در این چهل سال بسیاری از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی را هم ویران و یا نابود کرده اند.

http://worldculturalheritagevoices.org/archaeologists-uncover-20-ancient-coffins-in-egypt/ 

www.savepasargad.com