نابودی عمدی سکونتگاهی هفت هزارساله

خانه

بنا بر گزارشات رسیده از ایران، محوطه ی باستانی هفت هزارساله مافین آباد* با وجود ثبت در فهرست آثار ملی به طور عمدی در معرض نابودی قرار گرفته است.

    به گفته ی  فرشید مصدقی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی از سال 1377 تا امروز تعداد زیادی بازدیدهای موردی، کارشناسی هایِ فراوان و دو فصل گمانه زنی، نشانه گذاری و لایه نگاری باستان شناختی در تپه و محوطه باستانی مافین آباد انجام شدهاست. باستانشنان نتیجه کارشان را به مسئولین مربوطه در سازمان میراث فرهنگی گزارش کرده اند.  اما وضع موجود نشان می دهد که نه تنها به تلاش های عِلمی و فنی آن ها توجهی نشده بلکه با نقض مقررات و چشم پوشی از تعهدات قانونی و ملی روند تخریبِ محوطه ای مهم از هزاره پنجم پیش ازمیلاد به سرعت به پیش می رود و حتی شانس کاوش های بعدی از آن ها گرفته خواهد شد.

    این باستان شناس می گوید:  در بررسی های سطحی محوطه تکه سفال هایِ قرمز منقوش هزاره پنجم پیش از میلاد به دست آمده است. بر بدنه این سفال ها نقش های هندسی ساده یا طرح های ترکیبی دیده می شود  که نشان از دست ساخت های سفالی گوناگون به لحاظ تنوع شکل و نقش و اندازه و حجم دارند.

    به این ترتیب «تپه باستانی مافین»که امروزه در میان بافت شهری قرار گرفته قربانی آپارتمان سازی و سودجویی های جماعتی فرهنگ ستیز خواهد شد. و حتی این شانس را که در آینده کاوش های علمی دیگری در آن انجام شود از دست خواهد داد.

———————–

*تپه باستانی مافین آباد در شهرستان اسلامشهر (استان تهران)، واقع شده است. اسلام شهر،  که در گذشته های دور شادمهر شهر، خوانده می شد، قدمتی چند هزار ساله دارد و برخی از روستاهای آن از دوران ساسانیان باقی مانده است.

Attachments area