واکنش شیرین عبادی به دستگیری حمید نوری از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷

Shirin_Ebadi.jpg
 

از کانال تلگرامی خانم شیرین عبادی :

فردی به نام #حمید_نوری که در قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نقش مستقیم داشته است در سوئد دستگیر شده است. او در زمان این قتلها دادیار زندان گوهردشت بود. سپس به امر وکالت تغییر شغل داد! (شرف این شغل را چه کسانی به باد داده‌اند!)

#حمید_نوری در کشور #سوئد با تلاش قابل تحسین فعالان حقوق بشر آقایان #ایرج_مصداقی و #کاوه_موسوی که توانستند برای وی حکم بازداشت بگیرند، دستگیر شد. او متهم است که در جنایت علیه بشریت، در جرم مستمر پنهان کردن جنازه‌ها و شکنجه زندانیان نقش داشته است.

این پرونده به نظر من از چند نظر اهمیت دارد.

أولا این اتفاق موجی از امید به تحقق عدالت در دل فعالان واقعی حقوق بشر ایجاد می‌کند. امیدواری به اینکه تلاش برای عدالت می‌تواند به نتیجه برسد و آنها می‌توانند روزی شاهد دستبند خوردن به دستان مجرمان واقعی و جنایتکاران باشند.

دوما در کشورهای دیگر و در جمع فعالان حقوقی و حقوق بشری، ما دائما مورد پرسش قرار می‌گیریم که در مورد ایران چه کاری از دست آنها برمی‌آید. باید بدانیم که کار ارزنده اقای مصداقی و موسوی الگوی مناسبی است برای ایرانیان خارج از ایران و همچنین فعالان غیر ایرانی که کسانی که در جنایات انسانی دست داشته‌اند و به قدر کافی سند و مدرک علیه ایشان وجود دارد را به دادگاه‌های خارج از ایران بکشانند و مورد بازخواست حقوقی قرار بدهند. تشکیل پرونده‌های حقوقی که مستند به شواهد مورد نیاز دادگاه‌هاست کاری است که نیازمند به یک همت عالی و أراده‌حقوق بشری است.
سوم اینکه با این اتفاق و بازداشت حمید نوری، افراد دارای مسوولیت در جمهوری اسلامی، چه در گذشته و چه حال و همه کسانی که در جنایتهایی مثل کشتار سیستماتیک دهه شصت و به طور خاص قتل عام‌سال ۶۷ و پنهان کردن اطلاعات و جنازه‌ها از خانواده‌هایشان و شکنجه زندانیان نقش داشته‌اند، بدانند که همیشه نمی‌شود قِسِر‌ در رفت! بالاخره نوبت آنها می‌رسد.

در کشورهایی که دارای سیستم قضایی مستقل و سالم هستند، مردم به دولت و حکومتشان فشار می‌آورند. آنها را مورد بازخواست قرار داده و پاسخ می‌خواهند. امیدوارم پرونده این فرد، نمونه‌ای شود برای اینکه همه جنایتکاران ایرانی در مقابل چشمهای عدالتجوی جامعه بین الملل و در برابر دادگاه و قضاوت قرار بگیرند. «باش تا صبح دولتت بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است!»