گسترش نفوذ ایران در شمال آفریقا

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی :

ایران هزینه جاده میان الجزایر و موریتانی را می‌پردازد، به گزارش یک سایت اینترنتی فرانسه زبان به نام  (dreuz.infoجمهوری اسلامی ایران هزینه کشیدن یک جاده میان جنوب غربی الجزایر به شمال جمهوری اسلامی موریتانی را می پردازد. سایت اینترنتی و تحلیلی (dreuz.info) یک سایت مشکوک به ارتباط با افراطیون راست گرای فرانسوی می باشد. به گزارش این سایت؛ ایران در پی گسترش نفوذ خود در شمال آفریقا می باشد.

در این طرح کشور مراکش به بازی گرفته نشده است. این سایت می‌نویسد پس از پایان عملیات جاده کشی در این منطقه، جمهوری اسلامی موریتانی که روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد تنها نقطه مرزی خود را با منطقه صحرای غربی که تحت اشغال مراکش می‌باشد خواهد بست. به این ترتیب مراکش که تنها با دو کشور الجزایر و موریتانی مرز زمینی دارد از این پس منزوی شده  و دسترسی مراکش از راه زمین به دیگر کشور های قاره آفریقا قطع خواهد شد.

بهره برداری از جاده بین‌المللی تیندوف در الجزایر بسوی زوئرات در موریتانی تاچند روز آینده اعلام خواهد شد..این جاده به موریتانی و الجزایر که دارای روابط بسیار خوبی با یکدیگر می‌باشند اجازه می‌دهد به گسترش روابط خود بپردازند. در ماه ژوئن گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از شرکت در یک کنفرانس در الجزایر برای دیدار با مقامات موریتانی به آن کشور رفت

اسرائیل بشدّت نگران حضورو گسترش نفوذ ایران در شمال آفریقا می باشد. به دلیل وجود هزاران یهودی در کشور های شمال آفریقا ، سال‌ها است که اسرائیل و سازمان اطلاعات خارجی آن موساد، از نفوذ گسترده ای در شمال آفریقا برخوردارند.

از این پس شمال آفریقا نیز به فهرست مناطق نفوذ جمهوری اسلامی افزوده خواهد شد. این شبکه‌ها که درالجزایر پا گرفته اند به ایران اجازه می‌دهند که روند گسترش همکاری‌ها با آفریقای غربی را سریعتر کنند. به این ترتیب موریتانی نیز به کشور های مورد علاقه ایران اضافه شد.

سایت  (dreuz.info) هدف ایران از پرداخت هزینه‌های این جاده را برای رسیدن به اهداف زیر خلاصه می کند:

  • همکاری‌های سیاسی و معاملات از طریق ایجاد شبکه‌های نفوذی

  • همکاری و برنامه‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی

  • برقراری همکاری در سطوح بالا

  • تسریح و کمک به توسعه  

    محمد جواد ظریف درملاقات هایش در الجزایر و موریتانی گفته بود که ایران در جهت همکاری‌ با این دو کشور مصمم می باشد.

    بیست و هشتم سپتامبر 2017