یادبود مردی جاودانه كه هرگز نخواهد مرد

چهاردهم اسپند سالگرد دكتر محمد مصدق

چرا مردم ایران اینهمه مصدق را دوست دارند، به راه و روش کشورداری او ايمان دارند و به راهبرد تعریف شده او اميد بسته اند. هنوز پس از گذشت پنجاه و دو سال از درگذشت او، در حسرت دموکراسی، مردم او را نمادي افسانه اي از مردمسالاری، حقوق بشر و تعهد خدمت به مردم ميشناسند، و او را سرمشقي براي دولتمداران دلخواه خود مي شمارند. افسانه مصدق افسانه يك قهرمان ملي است كه در دوران سردرگمي و از خودباختگي و نااميدي ملت ایران پديدار شد، با نيرومندترين استثمارگر جهان براي حقوق ملت مبارزه كرد و با سربلندي پيروزمند شد. او براي نخستين بار دموكراسي را در ايران برقرار كرد و مزه شيرين آزادي را به مردم چشاند.

اين مبارزه و پيروزي ملي، و اين دموكراسي كوتاه مدت، در ذهن ما افسانه شده، و شش دهه است كه ياد آن مانند يك گنجينه ملي از دل به دل و نسل به نسل انتقال یافته است. مصدق هرگز نمرده و جاي ستايش از او در صفحه مُردگان نيست. آنان که در سالروز مصدق برای او آگهی تسلیت مینویسند جایگاه او را در تاریخ نمبدانند. مصدق در دل همه مردم ايران مانند يك آرزو زنده و پوياست.

نسل جوان ما كه تشنه خويشتن شناسي است بايد بهتر مصدق را بشناسد، كه او كيست و چرا اينقدر محبوب بوده و هست. اگر مصدق را بشناسد، معنای ايراني بودن خود را خواهند شناخت. نسل جوان بايد بداند كه مصدق روزي ميهنش را از ژرفاي تباهي و نااميدي ناشي از استبداد و وابستگي اقتصادي و سياسي بيرون كشيد و بلندای قامت ايران خميده را برافراشت تا جهان او را ببيند. جهان او را ديد و كُرنش كرد.

نسل جوان امروز ما مي داند چه مي خواهد: استقلال سياسي مي خواهد،‌ رفاه اقتصادي مي خواهد، فرصت برابر و مناسب براي رشد استعدادهاي خود ميخواهد، آزادي مدني ميخواهد و سربلندي بر پايه شايستگي خود ميخواهد. براي يافتن راه رسيدن به اين هدفها بايد به شناخت بهتر مصدق بپردازد. نسل جوان ما كه آينده ساز ايران است باید بداند كه اين انديشه ها هميشه منفور ديكتاتورها بوده و همه ديكتاتورها در سراسر جهان و تاريخ كوشيده اند كه انديشه هاي آزاديخواهانه را سركوب كنند و خاموش نگه دارند.

نسل جوان ما در جستجوي هويت ملي راستین خود تشنه آگاهي است، آگاهي از اينكه او كيست و اينكه او چه بايد باشد. او به دنبال بهتر بودن ميگردد و از بديها و پليدي ها و نادرستي ها و دروغ ها و خشونت ها و بيرحمي ها بيزار و گريزان است. او به دنبال سرمشق دلخواه و آرماني خود ميگردد؛ و اين سرمشق را كورش بزرگ براي او آفريد و مصدق بزرگ باززنده سازي كرد. سرمشق آزادي و آزادگي، سرمشق راستي و درستي، سرمشق مردمسالاری و احترام به راي و اراده مردم و سرمشق حقوق برابر براي همه، و رفاه.

براي اين سرمشقها كه آينده ساز ما میباشد، نيازي به نگرش و جستجو در سرزمين هاي دوردست نيست. ما خود سرمشق هايي داريم كه در جهان كم نظير هستند و مي توان به آنها افتخار كرد. ما هويت ملي خود را بايد در خود بجوييم و ايراني بودن خود را يك امتياز بدانيم، زيرا ما شهروند یک کشور بزرگ و يك ملت بزرگ هستيم. ما بايد قلب هايمان را از سرافكندگي هاي چهار دهه گذشته و سده هاي گذشته تهي كنيم، و به آينده اي درخشان و پرعظمت در سايه آزادي، دموكراسي و عدالت اجتماعي بنگريم. ما ملت بزرگ ايران براي دستيابي به آرمانهاي خود استوار ايستاده ايم حتي اگر آسمان كوتاهتر از قامت ما شود؛ و با پشتوانه اي چون كورش بزرگ و مصدق بزرگ، شكست ناپذيريم.

جبهه ملی ایران-سامان ششم

تهران – ۱۴ اسپند ۱۳۹۷خ