آیاعربستان در جنایت 11-9 دست داشته و مقصر است؟

hossein jafari

حسین جعفری :

ازقرار فاش شده است که یکی ازمبلغین عربستانی دریکی از مراکز اسلامی آمریکا، به نحوی در فاجعه 11-9 دست داشته است. درنشریه ای خواندم که آمده بود:
“یک روزنامه آمریکایی با قراردادن شواهد کنار یکدیگر استدلال کرد که مبلغ سعودی در یکی از مساجد آمریکا به احتمال خیلی زیاد در پرونده حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به طور غیرمستقیم نقش داشته است.َ”
درحاشیه این خبر نوشتم:
نخست-رفتن این تروریست ها به آن مسجد ونشستن پای وعظ این مبلغی که درآنجا سخنرانی میکرده، نمیتواند دلیلی بر دست داشتن این مبلغ درآن ترورها باشد یا بتوان او را همدست تروریست ها تلقی کرد. مگرآنکه خلاف آن ثابت شود. مسجد دردنیای اسلام خانه خدا محسوب میشود و گفته اند که در مسجد همیشه به روی خلق خدا باز است و حتا غیر مسلمانها هم میتوانند وارد مسجد شوند ومنعی برآن نیست.
دو-اگر اسنادی پیدا شود که این مبلغ درآن ترورها دست یا با تروریست ها ارتباط داشته است، درآن صورت مبلغ متهم است، آبا دادگاه به اتهام او رسیدگی و مجازات وی را تعیین کرد. تازه درآن صورت هم، دولت عربستان، حتا اگر این مرکز اسلامی را عربستان بنیاد گذاشته باشد و همیشه نیز هزینه های آنرا تامین کرده باشد، نباید متهم به دخالت در جنایت 11-9 شود.
سوم-اما اگر این بیناد ومسجد اسلامی با پیشنهاد این مبلغ و کمک مالی عربستان تاسیس شده باشد، درصورت محکومیت این مبلغ، درآن صورت عربستان دراین امر کاهلی کرده که به چنان آدم ناموجهی کمک مالی کرده که آن مسجد یا مرکز اسلامی را تاسیس کند و اگر ازسال 2001 به بعد هم با علم به اینکه این مبلغ درآن ترور دست داشته، به کمک مالی خود ادامه داده است، بله درآن صورت عربستان مقصر است و باید بخشی از ضرر و زیان های آن واقعه را باحکم دادگاه تقبل و پرداخت نمایند.
درایران جمهوری اسلامی هم بسیاری از روحانیون درجه یک ودو حرفهای بی ربط درباره کشورهای گوناگون دنیا میزنند. درهمین آمریکا نیز بسیاری از مراکز اسلامی، حسینه ها و مساجد با کمک مالی جمهوری اسلامی تاسیس شده و پاره ای ازآنها هم کارهای نامربوط میکنند و حتا گاه از آزادی های موجود درآمریکا سوء استفاده کرده دراین جا قمه زنی و زنجیر وسینه زنی، درخیابان ها راه میندازند که به هرحال باید به اعتقاد من جمهوری اسلامی مراقب باشد که به آن عده ای که اینگونه کمک ها میکند، افراد نابابی نباشد و یا با استفاده ازاین موقعیت خود، دراین مراکز دست به کارهای خلاف نزنند که سبب بدنام شدن مردم ایران و حکومت ایران شود یا اعمال آنان به شکلی باشد که روزی جمهوری اسلامی دردادگاههای آمریکائی به پرداخت غرامات سنگین محکوم شود به ویژه که این روزها مقامات آمریکائی ازقرار بسیار علاقمندند که به این گونه قضایا رسیدگی و آن را به دادگاه های خود بکشنانند و جمهوری اسلامی را به سبب کارهای خلاف، حسابی نقره داغ کنند. درهرحال این غرامات و خسارتی که از دارائی های جمهوری اسلامی برداشت میشود، متعلق به مردم ایران است وگرنه تا جائی که ما میدانیم، هیچک یک از رهبران و سردمداران جمهوری اسلامی پیش ازآنکه کشوری به نام ایران، به زمین آنان افتاده باشد، آه نداشتند که با ناله سودا کنند. درحقیقت اینها ثروت ملت ایران و نسل های آینده است که اینگونه ازدست میرود.
اما برگردم به موضوع اصلی. اگر خاطرتان باشد، در همان مساله برج های آمریکا، عده ای ازملایان، بین مردم شیرینی پخش کردند. آیا این عمل غیرانسانی و غیراخلاقی آن چند روحانی را میشود به حساب دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی گذاشت وایران را دراین عمل شرم آور تروریستی شریک دانست؟ البته که خیر. ازسوی دیگر آن اظهار همدردی و تاثر آنان با مردم آمریکا را که در میدان محسنی به صورت شمع روشن کردن صورت گرفت را نیز نمیتوان به عنوان سیاست یا عکس العمل رسمی حکومت اسلامی قلمداد کرد. حاکمیت ایران نیز هیچگاه حق ندارد این حرکت انسانی و زیبای مردم ایران را مصادره کرده و به نام خود وسیاست انسان دوستانه اش جا سازی کند.
اما با تاکید به اینکه من نمیخواهم ازعربستان دفاع کنم، بلکه مقصودم روشن کردن حقیقت است، اضافه میکنم که هیچکدام ازاین سه موردی که ذکرشد، سبب نمیشود که عربستان را دراین ترور شریک و همراه و دخیل دانست. البته سعودی ها خطاهای بسیاربسیار و بارها کرده اند، ازجمله رفتار غیرانسانی که با مستخدمین فیلیپینی و پاکستانی و هندی و آسیای دور که درعربستان خدمت میکنند کرده اند وهنوز می کنند و حتا عده ای اززنان را که به خاطر دفاع از ناموس خود، شخص متجاوز به ناموس خود را کشته اند، اعدام کردند(مانند اعدام ریحانه درایران)، این گونه اعمال یکی از جنایاتی است که سعودی ها باید دست ازاین وحشی گری ها برداشته و غرامات لازم را به خانواده این بینوایان پرداخت کنند. به ویژه که بین این زنان بی پناه با زنان غربی تبعیض آشکار قائل هستند که نمونه ها بسیار است.
درکنار آن، باید به عدم مراقبت ازجان زائران هم پرداخت و با شکایت از دولت سعودی در دادگاه های بین المللی ازآنان غرامات سنگین گرفت و نقره داغشان کرد که اینها با جان مسلمان اینگونه بازی نکنند و متوجه مسئولیت سنگین خود درحفظ جان زائران باشند. این زائران مگر حیوانات بیابانگرد و بدون صاحب هستند که عربستان هرسال اینگونه با آنان رفتار میکند؟ البته راه حل هم تحریم سفر حج ازسوی مسلمانان جهان برای چند سال است که عربستان را مجبور کرد که درحفظ جان این زائران احساس مسئولیت جدی کنند که درآمد حاصل از حج این زائران فعلا منبع درآمدمهمی برای آنان، بعد از درآمد نفت است.
حاصل سخن آنکه تا اسناد مدارک متقنی به دست نیاید، بیجهت نباید صرفا به سبب کینه ای که نسبت به عربستان ایجاد شده است، آن کشور را متهم یا مقصر در ترور برجهای دوقلوی نیویورک دانست.