آیت الله منتظری: بنیانگذار سپاه قدس یک “دیوانه” بود

 

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

بعد از دفاع رهبر جمهوری اسلامی از سپاه قدس؛ امروز خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی تحت عنوان “نیروی قدس سپاه چگونه تشکیل شد و در منطقه چه کرد؟” به تاریخچه تشکیل سپاه پاسداران پرداخته است. دو مطلب بسیار مهم تاریخی و معاصر در این گزارش وجود دارد. اول اینکه بنیانگذار سپاه قدس محمد منتظری ملقب به “ممد رینگو” فرزند آیت الله منتظری بوده است. در گزارش امروز خبرگزاری تسنیم آمده است: “سابقه فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سال‌های ابتدایی این نهاد در سال ١۳۵٨  بازمی‌گردد. بر اساس  بند هفتم اساسنامه سپاه، حمایت از مستضعفین و نهضت‌های آزادیبخش یکی از وظایف سپاه برشمرده شده بود و برهمین اساس واحد نهضت های آزادیبخش با مسئولیت شهید محمد منتظری در سپاه تشکیل شد”.

آیت الله منتظری که بارها از فرزندش محمد منتظری (ممد رینگو) و ماجراجویی های غیرعقلانی او اعلام برائت جسته؛  در روز سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۵۸ اطلاعیه‌ای درباره فرزندش محمد منتظری خطاب به مردم منتشر کرد و نوشت: به دلیل ضربه های روحی مداوم دچار نوعی بیماری عصبی کوفتگی شدید اعصاب شده است. کنترل و مهار کردن و معالجه او همواره فکر مرا مشغول کرده و تاکنون چند مرتبه دست به اقداماتی زده‌ام و حتی اخیرا مدتی وی را برای معالجه اجبارا در قم نگاه داشتم؛ ولی متاسفانه اقدامات من سودی نبخشید.

سید علیرضا ازغندی تئوریسین معروف جمهوری اسلامی که از محمد منتظری دفاع می کند می گوید آیت الله منتظری معتقد بود پسرش دیوانه است و به معالجه احتیاج دارد (ویدئو). محمد منتظری عادت داشت بارها مسلحانه به فرودگاه مهرآباد تهران حمله کند و با زور اسلحه و بدون حتی پاسپورت و ویزا و بلیط و غیره به همراه مقدار زیادی مهمات و اموال سرقت شده کاخ های سلطنتی رژیم گذشته به لیبی و یا لبنان برود. بر اساس گزارش سایت حکومتی انتخاب محمد منتظری به خبرگزاری پارس می گوید: ” ما نه مرزی می‌شناسیم، نه زبانی و نه نژادی و به این افتخار می‌کنیم ما ایرانی نیستیم بلکه اسلامی هستیم”.

در نتیجه ادعای دیوانه بودن بنیانگذار سپاه قدس از نگارنده نیست؛ بلکه پدر خود وی (یعنی آیت الله منتظری) بارها به آن اذعان کرده.

و اما نکته دوم که جواد ظریف سالها تلاش نمود تا با “دیپلماسی ماله کشی”  آن را رفع و رجوع کند؛ در گزارش امروز تسنیم بصورت علنی تایید و به صراحت به آن اعتراف شده است. و آن اینکه گروه های نیابتی در لبنان, یمن, نواره غزه و غیره توسط نیروی قدس به تجهیزات و آموزش‌های پیشرفته‌ای مجهز شده اند. در گزارش آمده است: “نیروهای مقاومت فلسطینی که تا پیش از آن از ساده‌ترین تسلیحات بهره می‌بردند این بار با کمک نیروی قدس به تجهیزات و آموزش‌های پیشرفته‌ای مجهز شده بودند.. . .  و یا نیروهای انصار الله که در روزهای ابتدایی جنگ از ساده‌ترین تسلیحات برخوردار بودند امروز به ناوگان قدرتمند پهپادی و موشکی مجهز شده اند. این توانمندی همانند توان موشکی نیروهای حزب الله با حمایت‌های نیروی قدس پدید آمده است.

در پایان گزارش خبرگزاری تسنیم نتیجه گیری شده است که “اینها گوشه‌هایی از کارنامه عملی نیروی قدس سپاه  در عرصه میدان بود که بیشترین آورده را در پیشبرد دیپلماسی فعال برای ایران به ارمغان آورد و در ابتدای تاسیسش کسی فکر نمی‌کرد از “هفت تیر کشی ها و ماجراجویی های ممد رینگو” روزی به این جایگاه برسد.

بمصداق آن ضرب المثل معروف جواد ظریف بارها تلاش کرد سنگ هایی را که دیوانگان به چاه می‌انداختند با دیپلماسی ماله کشی آنها را یک به یک از چاه بیرون بیاورد, غافل از اینکه سنگی را که “ممد رینگو” به چاه انداخته بود,  صدتا عاقل هم نمی‌توانند بیرونش بیاورند. اکنون خود ظریف قربانی این چاه “ویل” گونه شده است و سنگ ملامت بر سرش می بارد. شوربختانه هزینه های نجومی این ماجراجویی های فرامرزی را باید ملت اسیر و فقیر  ایران بپردازد ـ اما تا به کی؟

دوشنبه ١۳ اردیبهشت ١٤٠٠