اخلاقيات از نظر من ( قسمت هفتم)

مژگان پورمحسن :

یکی از بهترین آموزشهای اخلاقی از دید من یاد گیری اصل طلايی اراده، آموزش، عمل، بازبینیِ عمل، صيقل اراده، آموزش، عمل … تا رسیدن به نتیجه است که در مثل بزرگان و کتاب فارسی مان به « نا برده رنج گَنج میسر نمی شود » معروف بود.
اگر بخواهید ورزشهای رزمی ژاپنی را یاد بگیرید،  می بینید که اصل فوق در متن احترام عمیق فرهنگ ژاپنی به انسان، خود و حریف مقابل مرتباً عمل میشود. پس برای رسیدن به هر هدفی اول باید هدف را درست شناخت
و بعد  در راه رسیدن به آن باید بسیار جدی و کوشا بود.
این درسِ زندگی که از کودکی توسط  والدین و سپس معلمین مدرسه و دبیرستان به ما منتقل می گردید و همواره گوشزد میشد، در پایان قرن بیستم با رواج نئولیبرالیسم و ابزارِ آن نظیرِ عمومی شدن تکنولوژی و کامپیوتر و فرهنگ « دکمه فشار دادن » و « پولسازی از پول » و نه درآوردن پول ما به ازای انجام کار مشخص و منظم، مورد سؤال واقع شد و اکنون شاهدیم که بسیاری از جوانانِ  غربی حاضر به « زحمت کشیدن » برای یادگیری و کار کردن نیستند. با وجود تسهیلات بسیار در زمینه های مختلف اما رسیدن مردم به آزادی و  و آسایش و احترام و رسیدن کشور به امنيت و حفظ محیط زیست و استقلال اقتصادی کماکان در کشورهای زیر سلطهٔ دیکتاتوری سخت و پیچیده بنظر می رسد. کشور عزیز ما ایران نه تنها از این واقعيت مستثنی نیست بلکه دیکتاتوری مطلقهٔ ولی سفيه وطن و ملتمان را حتماً برباد میدهد اگر محکم و استوار در برابرش نایستیم.
مبارزه برای بدست آوردن حقوق انسانی و آزادی مردممان از شر رژیم ضدبشری و ضد ایرانی آخوندها و از بین بردن این رژیم توسط خودمان و با ودرکنار ملتمان، مهمترین وظیفهٔ ملی ماست. این واقعيت را اغلب ایرانیان می دانند و فقط همت و کوشش و جدیت و همکاری همهٔ کسانی که این هدف را مقدس می شمارند لازم است. ایران وطن قریب به هشتاد میلیون ایرانیست و نه ارثيهٔ پدری آخوندها.
اگر واقعاً هدفمان برقراری ایران و زنده ماندن طبیعت آن و لکهٔ ننگ زدايی از کشورمان است وقتمان را بیهوده تلف نکنیم و دست بدست هم داده، رژیم آخوندی را از وطنمان جارو کرده و به جایگاه حقیقی اش یعنی زباله دانی تاریخ بفرستیم. دول خارجی هرگز برای خیر و صلاح مردممان ، آزادی و خوشبختی ملتمان و سربلندی کشورمان هیچ اقدامی نکرده و نخواهند کرد. بَر خودمان است که بارمان را ببریم و گر چه باری است سنگین ولی به لطف پروردگار جمعيتمان نیز زیاد است و توانمند.
جاوید ایران
۲۷ دسامبر