اصول حاکمیت ملی

بیژن کیان :

ایرانیان آزادیخواه بر این باور هستند که دستیابی به آزادی و سعادت ملی در قالب غیر قابل تغییر

رد و طرد کلیت نظام جمهوری اسلامی در ایران، حفظ تمامیت ارضی و گوناگونی فرهنگی و برقراریحاکمیت ملی پس از سقوط جمهوری اسلامی، در گرو ایجاد یک حاکمیت ملی بر اساس اصولچهارگانه ذیل است:

  • – اصل رضایت: رضایت مردم از حکومت، ستون اصلی ایجاد یک نظام پایدار و موثر است. مقاماتدولتی باید به نظرات و نیازهای مردم گوش فرا دهند و سیاست ها و تصمیمات خود را بر اساسرضایت عمومی شکل دهند. افزایش اطلاعات عمومی، شفافیت در اداره امور و ارائه حداکثر خدماترفاهی به مردم با توجه به منابع و امکانات موجود در کشور، از جمله عواملی هستند که به تقویت ایناصل کمک می کنند.

بر طبق این اصل مردم باید با اراده ی آزاد، نوع حکومت را انتخاب کرده و کارگزاران دولتی بر اساس

رای مردم به آن ها در یک انتخابات آزاد و واقعی، قبول مسئولیت نمایند و در چارچوبهای تعیین شدهتوسط قوانینی اقدام کنند، که نمایندگان واقعی مردم تصویب کرده اند. قوانینی که نه بر مبنایانطباق با شرع و دین بلکه طبق عرف و نیازهای یک جامعه ی آزاد و مدرن شکل گرفته اند. جایباورهای مذهبی در دفتر کار مجریان قانون نیست. مقامات دولتی نیامدهاند که مردم را به بهشتهدایت کنند. کار آنها خدمت به مردم است. صلاح و‌خیر و رفاه حداکثری مردم، باید اولویت آنهاباشد و هر زمان که مردم از آنها راضی نباشند، مشروعیت خود را از دست داده و باید در روندیدموکراتیک که در قانون تعیین شده و به روشی مسالمت آمیز، قدرت را به مردم که صاحب اصلی آنهستند، واگذار کنند. رضایت مردم از عملکرد حکومت بایستی قابل اندازه گیری بوده و مؤلفه های آنکاملا روشن و شفاف باشد.

  • – اصل مشارکت: جهت تحقق اصل رضایت، دولت باید مردم را در تصمیم گیری ها مشارکت دهد.مقامات دولتی وکیل مردم هستند، در حالیکه مردم، موکل اصلی و صاحب اختیار هستند. مشارکتمردم در فرآیندهای تصمیم‌ گیری امری اساسی است. حکومت ملی باید فرصت های مشارکت عمومیرا ایجاد کرده اطمینان حاصل کند که نظرات مردم در تصمیمات عمده جامعه تأثیرگذار باشند. ایجادارتباط فعّاّل با اقشار مختلف جامعه، ایجاد شوراها مجلس های مشاوره عمومی اطلاع رسانی فعّّال ازراهکارهایی است که مشارکت مردم را تقویت می کند.
  • – اصل برابری: برابری به معنای ایجاد فرصتها و حقوق مساوی برای تمام افراد جامعه است.حکومت ملی باید تضمین کند که هیچ تبعیضی میان افراد جامعه نباشد و همه افراد از امکان برابر دردسترسی به منابع و فرصتها برخوردار باشند. مبارزه با تبعیض و فساد مالی و اداری و ترویج اصلعدالت اجتماعی نقش مهمی در تحقق این اصل ایفا می کند. مؤلفههای برابری باید مشخص و قابلاندازه گیری بوده و افراد ملت به خودی و غیر خودی تقسیم نشوند.
  • – اصل آزادی: حکومت ملی باید حقوق و آزادی های افراد را حفظ کرده و حقوق اساسی هر فرد راارتقاء دهد. مصادیق این آزادی ها همان است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سال 1۹4۸میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است و طیف وسیعی از حقوق و آزادی های فردی واجتماعی را در بر میگیرد. یکی از مهم ترین آن ها، حق انتخاب نوع سیستم سیاسی مقامات حکومتیاست. هیچ نسلی نباید برای نسل های بعدی تصمیم بگیرد. حاکمیت تنها از آن مردم است و مبنایمشروعیت حکومت، اعمال آزادانه ی اراده و حق انتخاب توسط مردم است نه وحی الهی.

به باور ایرانیان آزادیخواه تعریف حاکمیت ملی در کنار تفکر ملیگرایی، راه رهایی ملت ایران از بندخودکامگی و استبداد است. به منظور تحقق این اهداف، نهادهای مستقل و بیطرف مردمی به عنوانخدمت گزار انی که فقط متعهد به ملت ایران و نه هیچ حزب سیاسی یا شخص خاصی هستند،فعالیت خود را ادامه داده و در فردای پس از آزادی ایران و استقرار حکومت ملی نیز همچنان وظیفهخود را نظارت بر اجرای صحیح این اصول، در راستای حفاظت از حقوق و آزادی های اساسی مردمایران می دانند.